جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲

سرانجام عجیب یک استعدادیابی!

پرونده «هنرپیشه» برای همیشه بسته شد

مجموعه تلویزیونی «هنرپیشه»

سینماپرس: پرونده مسابقه استعدادیابی «هنرپیشه» به تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور که طی یکی دو سال گذشته برای پخش از شبکه نسیم دردست تولید بود و در مقطعی هم متوقف شد، با تخریب دکورها برای همیشه بسته شد.

به گزارش سینماپرس، حدود یک سال پیش شبکه‌های مختلف تلویزیون پر بود از تیزرهای مسابقه‌های استعدادیابی و مخاطب تصور می‌کرد دیگر به جای هر نوع آموزشگاه و ورکشاپ و حتی مدرسه‌ای  باید خود را به استودیوی یکی از این مسابقه‌ها برساند تا بتواند توانمندی‌هایش را کشف و آرزوهایش را محقق کند.

اما یک باره اکثر این مسابقه‌ها تعطیل یا متوقف شدند و یا دیگر هیچ خبری از تولید و پیش تولیدشان مطرح نشد و تنها دو مسابقه «ستاره‌ساز» و «عصر جدید» توانستند به شکل جدی وارد فرایند تولید شوند.

هنرپیشه؛ از پیش تولید و تولید تا توقف و مذاکره

یکی از این مسابقه‌ها که تقریبا خیلی جدی‌تر و کارشناسی شده تر کار خود را آغاز کرد اما به یک باره با شایعاتی که گفته می‌شد از طرف رئیس صداوسیما دستور به توقف آن داده شده است «هنرپیشه» بود.

مسابقه «هنرپیشه» که محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کننده و بیژن میرباقری کارگردانی آن را بر عهده داشت حدود یک سال و نیم پیش یعنی از سال ۹۶ در پروسه طراحی و تولید در دستور کار شبکه نسیم قرار گرفت. از نیمه‌های سال گذشته حتی تیزرهای پخش این مسابقه از شبکه نسیم روی آنتن رفت که از مخاطبان به عنوان «سوپراستارهای آینده» دعوت می‌کرد تا با طی مراحل ثبت نام، برای حضور در برنامه آماده شوند.

طی فرایند تولید این مسابقه چند تن از کارشناسان و داوران آن هم معرفی شدند که از جمله آنها می‌توان به همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون اشاره کرد.

محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کننده و طراح هنرپیشه بود

مسابقه مرحله اول استعدادیابی خود را طی کرد؛ حدود پنج هزار نفر در آن شرکت کردند که از این میان حدود ۱۵۰ نفر برای ورود به مراحل بعدی مسابقه گزینش شدند؛ این افراد از سراسر کشور بودند و برای برخی از آنها شرایطی فراهم شد که بتوانند در شهر تهران برای مدتی ساکن شوند.

در بخش نویسندگی نیز یک تیم ۲۰ نفره نویسنده وجود داشت که بخش عمده‌ای از متن‌ها زیر نظر ایوب آقاخانی و بیژن میرباقری نوشته می‌شد. این نویسنده‌ها شاگردان فرهاد توحیدی بودند که قرار بود تمام متون نمایشی مسابقه را هم بنویسند و کارهای نمایشی شرکت‌کننده‌ها با همراهی این نویسندگان نوشته شود تا مسابقه از سطحی جدی برخوردار شود.

همچنین دکورهایی برای این برنامه ساخته شده بود که تا خردادماه امسال و برای تولید مجدد برنامه از آنها نگهداری شد.  

تصویری که عسگرپور از دکور هنرپیشه منتشر کرد

با این حال اواخر دی ماه خبرهایی درباره توقف تولید این برنامه مطرح شد و عسگرپور طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهرضمن تأیید این خبرها، تأکید کرد در حال رایزنی برای ادامه تولید این مجموعه است.

همزمان با رایزنی‌های عسگرپور تهیه‌کننده مسابقه، ۱۵۰ نفر از منتخبان مرحله اول این برنامه شامل جوانانی که برای استعدایابی در عرصه بازیگری در این برنامه شرکت کرده و موفق به عبور از مرحله مقدماتی شده بودند، در قالب یک نامه سرگشاده در فضای مجازی، اعتراض خود را خطاب به عبدالعلی علی‌عسکری رییس سازمان صداوسیما نسبت به توقف این پروژه مطرح کردند. نامه‌ای که البته واکنش رسانه‌ای از طرف مسئولان صداوسیما نداشت.

دلایل توقف برنامه از زبان کارگردان مسابقه

سپس خبرگزاری مهر گفتگویی با بیژن میرباقری کارگردان مسابقه انجام داد که با خطاب قرار دادن محمد احسانی مدیر شبکه نسیم و عبدالعلی علی عسکری رئیس صداوسیما از توقف مسابقه‌ای که عده بسیاری از جوانان شرکت کننده در آن را ناامید کرده بود گلایه کرد.

میرباقری در این گفتگو اظهار کرد: آقایان علی عسکری رییس سازمان صداوسیما و احسانی مدیر شبکه نسیم باید در این باره پاسخگو باشند رییس صداوسیما باید به احساسات این جوانان ما پاسخگو باشد که بعد از یک فرآیند طولانی مدت در این برنامه شرکت کردند آموزش دیدند و به دوره بعد راه‌یافتند و به‌رغم امیدی که داشتند حالا بلاتکلیف مانده‌اند. تیزرهای این مسابقه حدود یک ماه روی آنتن شبکه نسیم رفت و طبیعی است که شوق و ذوقی را برای جوانان ایجاد کرده بود اما ظاهرا سازمان صداوسیما نگرشی پیدا کرد که برنامه استعدادیابی با محوریت بازیگری ضرورتی ندارد.

بیژن میرباقری کارگردانی هنرپیشه را برعهده داشت

میرباقری درباره دلایل احتمالی توقف برنامه نیز بیان کرده بود: شاید وجود رقابت بین برنامه‌های استعدادیابی علت توقف این برنامه باشد اما اگر دیدگاه سازمان این است که برنامه استعدادیابی در زمینه بازیگری وجود نداشته باشد، چطور برنامه‌های دیگری مثل «کی هنرپیشه است» در شبکه دو و یا دیگر شبکه‌ها ساخته می‌شود؟

وی افزود: به نظرم حضور اپلیکیشن‌های رقیب هم که حامی مالی این برنامه‌ها هستند دلیل دیگری است که می‌تواند موجب توقف برنامه ما شده باشد. گویی در چنین شرایطی رقابت بر سر این است که کدام برنامه زودتر به آنتن می‌رسد! اکنون این پروژه متوقف است و تقریبا به اندازه یک اکیپ بزرگ فیلمسازی در این پروژه بیکار شده‌اند. هرچند بدتر از بیکاری این عوامل جوانانی هستند که به امیدی در این پروژه شرکت کرده بودند و حالا ناامید شده‌اند. ناامید کردن جوانان در شریطی که ما مدام دم از امید می‌زنیم کار درستی نیست و با چنین تصمیماتی گویی رفتار ناامیدانه را تزریق می‌کنیم.

طرح این سخنان درحالی بود که هنوز تهیه‌کننده مسابقه و دیگر عوامل به تولید دوباره برنامه امید داشتد و تهیه کننده همچنان جلساتی را با صداوسیما برای شروع دوباره تولید مسابقه برگزار می‌کرد.

سکوت عسگرپور شکست؛ پرونده هنرپیشه مختومه شد!

شب گذشته عسگرپور تهیه‌کننده مسابقه بعد از گذشت چندین ماه از سال گذشته تا کنون در اینستاگرام خود به صراحت از تعطیلی مسابقه خبر داد و نوشت: «هشت ماه پیش به دستور رئیس صداوسیما برنامه‌ای با هدف کشف استعداد در حوزه بازیگری که از ده ماه قبلتر ازآن طرحش به تصویب رسیده بود متوقف شد. کلی آدم کاربلد دور هم جمع شده بودند و کلی کارهم شده بود، نمونه‌اش دکور که پس ازچند ماه ساخت و ساز آماده بهره برداری بود. ظاهرا ایشان (آقای رئیس) گفته بودند برنامه بی هیچ پرسشی تعطیل شود و خسارت هم پرداخت شود. برنامه فی الفور تعطیل شد ولی خسارتش(که میزانش هم توسط گروه کارشناسی تلویزیون معلوم شده بود) تااین لحظه پرداخت نشده است!

عسگرپور: ای کاش آقای رئیس (رسانه ملی) دو کار را تدبیر می‌کردند اول مشخص شدن دلیل توقف جهت فهم بیشتر ما و جلوگیری از گمانه‌زنی‌های مختلف مثلا اینکه این برنامه جان داده مسیر عبور برنامه استعدادیابی دیگر است و یا اینکه مسایل حامیان برنامه‌ها (که عمدتا مالی وپیچیده است) باعث شده یک سوپراپلیکیشن عزیز صداوسیما اپلیکیشن دیگر رابه خاک وخون بکشد و... دوم اینکه با نیمی از قاطعیتی که دستور به توقف دادند تسویه هم می‌کردند

ای کاش آقای رئیس دو کار را تدبیر می‌کردند اول مشخص شدن دلیل توقف جهت فهم بیشتر ما و جلوگیری از گمانه زنی‌های مختلف مثلا اینکه این برنامه جان داده مسیر عبور برنامه استعدادیابی دیگر است و یا اینکه مسایل حامیان برنامه‌ها (که عمدتا مالی وپیچیده است) باعث شده یک سوپراپلیکیشن عزیز صداوسیما اپلیکیشن دیگر رابه خاک وخون بکشد و... دوم اینکه با نیمی از قاطعیتی که دستور به توقف دادند تسویه هم می‌کردند.»

وی در این یادداشت خبر داد که دکور برنامه نیز پس ازپنج ماه نگهداری به امید بهره برداری سرانجام در خردادماه ٩٨ تخریب کامل شده که تصاویری از این دکورها را هم منتشر کرده است.

پرونده ناتمام و ابهاماتی که ماند...

به این ترتیب براساس یادداشت عسگرپور کارگردان سینما که ساخت چندین سریال را هم طی این چند دهه در کارنامه تلویزیونی خود داشته هنوز که هنوز است سازمان صداوسیما نه تنها پاسخ و دلیلی برای تعطیلی برنامه‌ای که عده‌ای از جوانان کشور به آن چشم امید داشتند و می‌توانست در حوزه بازیگری یک برنامه استعدادیابی تخصصی باشد، ارائه نکرده است بلکه پرونده تولید و ساخت این مسابقه استعدادیابی که تا نیمه راه رفته بود برای همیشه بسته شد است.

کد خبر ۴۷۰۶۲۲۴

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.