شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

محرم و سینما/۳

حکمی: برای تولید آثار مرتبط با ماه محرم باید پیام عاشورا و امام حسین (ع) را درک کرد/ آثار سفارشی باعث پس زدن مخاطب می شود

جواد حکمی

سینماپرس: جواد حکمی مدرس حوزه علمیه و فیلمساز همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون اظهار داشت: تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با رویکرد عاشورایی بسیار ضروری است اما برای تولید آثار مرتبط با ماه محرم باید پیام عاشورا و امام حسین (ع) را درک کرد نه اینکه صرفاً به معنای ظاهری آن یعنی جنگ و قتال و نبرد پرداخت.

کارگردان فیلم های کوتاه «برای امیر» و «کافه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید فیلم عاشورایی لزوماً به معنای ساختن فیلم تاریخی نیست؛ ما نباید فکر کنیم که برای تولید این فیلم ها باید زندگی امام حسین (ع) و یاران این حضرت را نشان بدهیم. این نکته ضروری است که فیلمساز باید پیام عاشورای حسینی (ع) را بفهمد و در حد درک و تعقل خودش قصه آن را بنویسد و بسازد.

وی ادامه داد: لزوماً یک قصه با محتوای عاشورایی می تواند یک درام اجتماعی رئال باشد. به عنوان مثال یک زندگی زناشویی می تواند با درونمایه و محتوایی عاشورایی به تصویر کشیده شود. ما باید سعی کنیم در تولید این گونه آثار از تکرار کهنه کلیشه های رایج پرهیز کنیم. بنده معتقدم یکی از دلایلی که آثار اخیر مذهبی در سینما و تلویزیون نتوانسته مخاطبان را جذب کند به دلیل ایده های قدیمی آن ها بوده، این ضروری است که یک اثر باید احساس همذات پنداری مخاطب را برانگیخته کند.

حکمی خاطرنشان کرد: برای فیلم عاشورایی ساختن باید از اهلش معنای واقعی عاشورا را بفهیمم. ما نباید فیلم ها را شعارزده کنیم. صرف اینکه مثلاً در یک فیلم صحنه ای از حسینیه نشان بدهیم اما آن هیچ ارتباطی با قصه نداشته باشد صحیح نیست. بنده معتقدم هر فیلمسازی باید دارای اندیشه باشد، اگر اندیشه در پشت فیلمساز نباشد فیلمش نمی تواند هیچ حرفی برای گفتن در دنیای امروز داشته باشد. مردم تشنه نگاه های جدید هستند و باید فیلمساز در اثرش این مهم را به آن ها هدیه دهد.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا حوزه علمیه می تواند در این زمینه کمکی به فیلمسازان علاقمند داشته باشد اظهار داشت: به زور نمی توان بین حوزه و سینما پیوند ایجاد کرد چرا که این اتفاق منجر به تولید آثار سفارشی می شود و آثار سفارشی باعث پس زدن مخاطب می شوند. یک هنرمند در وهله اول باید دغدغه انجام کار هنری داشته باشد و سپس دنبال علم برود. نباید تولید یک فیلم شرایطی و قراردادی باشد چرا که اگر اینطور باشد اثر تولید شده ماندگاری ندارد و مخاطب از آن استقبال نخواهد کرد.

حکمی در پایان اظهاراتش افزود: حوزه علمیه می تواند به عموم افراد جامعه پیشنهاد و مقدماتی را در خصوص اهداف امام حسین (ع) و پیام مهم عاشورا بیان کند، آن وقت کسانی که دغدغه دارند خودشان با این موضوعات درگیر می شوند. همانطور که یک فیلمساز اجتماعی در مواجهه با جامعه  ذهنش درگیر موضوعی می شود و پی آن را می گیرد در تولید آثار مذهبی نیز این اتفاق باید رخ بدهد تا اثر تولید شده ماندگار گردد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.