یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵

آپارتاید اسکار برای ایران!

افشاگری تکان‌دهنده عضو هیئت ایرانی انتخاب فیلم اسکار

اسکار2018

سینماپرس: یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم ایرانی به اسکار فاش کرد که اعضای این هیئت ابتدا باید در آمریکا تأیید صلاحیت می‌شدند!

به گزارش سینماپرس، ابوالحسن داوودی، از اعضای هیئت معرفی فیلم به اسکار، در یک برنامه تلویزیونی، اتفاقی تکان‌دهنده را فاش کرد که نشان‌دهنده نگاه آپارتایدی اسکار به سینمای ایران است. آنچه داوودی در برنامه جمعه شب «نقد سینما» فاش کرد، گویای آن است که اعضای این هیئت در آمریکا تأیید صلاحیت شده‌اند!

داوودی در این برنامه، با اشاره به انتخاب اعضای هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: «امسال با تغییر رئیس آکادمی ‌اسکار، در این مورد سخت‌گیری بیشتری داشتند و قبلش رزومه همه افرادی که معرفی شده بودند را خواستند و خودشان جداگانه بررسی کردند و مجوز حضور را جدا جدا برای هر عضوی که خودشان تایید کردند صادر شد!»
با این اوصاف، جریان انتخاب فیلم برای اسکار دیگر یک فرایند فرهنگی و ملی و مرتبط با منافع و مصالح سینمای ایران محسوب نمی‌شود، بلکه یک جریان کاملاً سیاسی و ایدئولوژیک و مطابق با منافع و سیاست‌های اسکار است! احتمالا به همین دلیل هم هیئت انتخاب فیلم برای اسکار، گروهی یک‌دست و از یک گرایش خاص فکری- سیاسی هستند و سایر سلایق و دیدگاه‌ها در این هیئت نادیده گرفته شده‌اند، چون اعضای هیئت ابتدا باید در آمریکا تأیید صلاحیت می‌شدند! نکته شگفت‌انگیز این است که بسیاری از هم‌طیف‌های سیاسی اعضای هیئت انتخاب فیلم به اسکار، از منتقدان روند قانونی احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس توسط شورای نگهبان هستند، اما خودشان برای انتخاب یک فیلم و امری ظاهرا سینمایی، تن به احراز صلاحیت از سوی نهادی شبه صهیونیستی در آمریکا داده‌اند!
گفته شده تاریخ دو بار تکرار می‌شود، بار اول به شکل ‌تراژدی و بار دوم به‌صورت کمدی! در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولان سیاسی و حتی نمایندگان مجلس شاهی، بایستی از سوی کشورهای بیگانه و استعمارگر تایید می‌شدند. کانون‌های معلوم‌الحال خارجی شاه ایران را تعیین کرده و سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی نخست‌وزیر و وزرا را معرفی می‌کردند و حالا سال‌ها بعد به شکلی مضحکه‌آمیز برای یک اتفاق ظاهرا هنری و سینمایی، اعضای یک هیئت ایرانی که می‌خواهند فیلمی ‌برای یک مراسم خارجی انتخاب کنند بایستی از سوی آن خارجی‌ها تایید شوند، گویی قرار است در یک بالماسکه شرکت کنند یا هویت و نامشان همراه لباس فراگ و کراوات و پاپیون باید از سوی دربانان آن نمایش مورد تایید قرار بگیرد و حالا خود این اعضا هم مانند همه شبه‌روشنفکران طول تاریخ این سرزمین به این خفت تاریخی می‌بالند و از این مورد تفقد قرار گرفتن، سر فخر به آسمان می‌سایند!
باید منتظر ماند و دید که سازمان سینمایی وزارت ارشاد و به‌طور خاص‌تر، بنیاد سینمایی فارابی چه توضیحی برای دخالت یک نهاد آمریکایی در انتصاب اعضای هیئت انتخاب فیلم ایرانی به اسکار به‌عنوان یکی از مصادیق نفوذ و وادادگی فرهنگی و پذیرش آپارتاید سینمایی اسکار دارند؟

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.