یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

در روز پنجم جشنواره فیلم کودک چه گذشت؟

از امضای تفاهم‌نامه بین ایران و عراق برای تعاملات سینمایی در حاشیه جشنواره تا اکران فیلم های کودک در شهرستان ها/ استقبال از فیلم ارزشی «منطقه پرواز ممنوع»

امضای تفاهم‌نامه بین ایران و عراق

سینماپرس: پنجمین روز از برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان باحواشی و اتفاقاتی همراه بود؛ در نشستی با حضور دبیر جشنواره کودک و مسئولان سینمایی عراق تفاهم‌ نامه ای برای تعاملات سینمایی امضا شد؛ از سوی دیگر بر اساس شنیده ها اکران فیلم های جشنواره به صورت همزمان در برخی شهرستان ها نیز با استقبال خانواده ها روبرو گشت اما نکته قابل تأمل اینجا بود که انتقادات نسبت به محتوا و ساختار ضعیف بسیاری از فیلم های حاضر در جشنواره سی و دوم همچنان ادامه داشت.

به گزارش سینماپرس عصر پنجمین روز از برگزاری جشنواره تفاهم نامه‌ای به منظور تعاملات سینمایی، اکران متقابل آثار و تولید مشترک بین دو کشور ایران و عراق با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره و احمدحسن موسی مدیرکل سینما و تئاتر عراق امضا شد.

تابش در حاشیه امضای این تفاهم نامه اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت جدید عراق در یک دهه اخیر زیرساخت‌های سینمایی کشور رو به بهبود رفت و آرام آرام جشنواره‌های سینمایی عراق در شهرهای نجف، بصره و … مجددا راه افتاد. با امضای این تفاهم‌نامه فیلم‌ها و هنرمندان ایرانی حضور خیلی خوبی در رویدادهای سینمایی عراق داشتند. ما بارها در ملاقات‌هایی که با مسئولان سینمایی و وزارت فرهنگ عراق داشتیم برای تبادل تجربه، گسترش فعالیت‌های سینمایی، تولید مشترک و همچنین اکران فیلم‌های ایرانی در سینماهای عراق اعلام آمادگی کردیم. همین موضوعات در تفاهم‌نامه مجددا مورد تایید قرار گرفته است.

احمدحسن موسی نیز اظهار داشت: ما هیچ مرجع و پایگاهی را برای کمک به مردم و کشور عراق در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی و هنری بهتر از جمهوری اسلامی ایران پیدا نکردیم. ما در واقع این تفاهم‌نامه را با بنیاد سینمایی فارابی امضا کردیم چون معتقدیم هنرمندان ایرانی و این مرکز مهم به ما کمک خواهد کرد تا سینمای خود را گسترش دهیم و پیشرفت کنیم.

از سوی دیگر روابط عمومی جشنواره سی و دوم در این روز اعلام کرد:  بر اساس ارزیابی های به عمل آمده استقبال از فیلم های اکران شده در استان مرکزی خوب و قابل اعتنا بوده و میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در هر سانس برای تماشای این فیلم به مجتمع فرهنگی ستارگان آمده اند. استقبال این تعداد از کودکان و نوجوانان از فیلم‌های جشنواره نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

اما شاید مهمترین اتفاق روز پنجم انتقادات دامنه دار نسبت به ساختار و محتوای ضعیف فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره بود که از روز اول نمایش فیلم ها تاکنون ادامه داشت و به خصوص در نشست های خبری، خبرنگاران و اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران کودک و نوجوان با تحلیل های منطقی و موشکافانه شان انتقادات شدید خود را نسبت به این موضوع ابراز کرده اند.

طی روزهای اخیر فیلم های زیادی مورد انتقاد قرار گرفته اند که تمرکز اصلی انتقادات نسبت به فیلم «بازیوو» بود، فیلمی که برخی دست اندرکاران آن سعی دارند بسیار موفق جلوه اش دهند. شاید در این میان استقبال بسیار از فیلم ارزشی «منطقه پرواز ممنوع» نیز قابل توجه باشد. این فیلم برای چندمین بار به سانس فوق العاده رسید و استقبال از آن به حدی بود که اعلام شد در روز ششم جشنواره اکران ویژه ای خواهد داشت.

امید است مسئولان برگزاری جشنواره سی و دوم توجه ویژه ای به فیلم های ارزشی و بامحتوای غنی این دوره از جشنواره داشته باشند و در مراسم اختتامیه شاهد اهدای جوایز به برخی فیلم هایی که به اذعان بسیاری از سینماگران و اهالی رسانه سبک زندگی غربی را ترویج می کنند نباشیم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.