یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴

نشست رسانه‌ ای فیلم سینمایی «قطار آن شب» در جشنواره فیلم کودک برگزار شد؛

قطبی: در زمان ساخت این فیلم به رنج سنی خاصی فکر نمی کردم/ رشاد: این فیلم هزینه زیادی داشت و حدود ۶۶ روز برای آن کار شد!

نشست رسانه‌ ای فیلم سینمایی «قطار آن شب»

سینماپرس: من در زمان ساخت این فیلم به رنج سنی خاصی فکر نمی‌کردم و تلاشم این بود که فیلم بتواند علاوه بر نوجوانان خانواده‌ها را راضی کند. هنگامی که فیلمنامه در حال تکمیل شدن بود متوجه پیچیده بودن داستان بودیم، اما تلاش کردیم دو داستانی که در فیلم به طور موازی در حال پیش رفتن هستند، باهم نقطه تلاقی داشته باشند.

به گزارش سینماپرس نشست خبری فیلم سینمایی «قطار آن شب» با حضور حمیدرضا قطبی (کارگردان)، بهروز رشاد (تهیه‌کننده و نویسنده) و بهناز نادری (بازیگر)، افشین هاشمی (بازیگر) و... این اثر شامگاه شنبه دوم شهریورماه در سینما ساحل برگزار شد.

حمیدرضا قطبی کارگردان این اثر سینمایی با بیان اینکه زمان تکمیل این فیلم‌نامه سختی و دشواری بسیار زیادی را در پیش داشتیم اظهار داشت: داستان فیلم پیچیده بود و تمام تلاش خود را انجام دادیم تا داستان‌های این فیلم را به خوبی در هم بگنجانیم. به دلیل این‌که چیدمان‌ جغرافیایی کار در شمال کشور را به خوبی می‌شناختم این شهر را به عنوان شهر اصلی فیلم انتخاب کردم و همچنین باید به عوامل دیگری همچون زیبایی شهر نیز توجه کرد و منطقه تصویرهای زیبا و خوبی به ما می‌داد.

وی افزود: داستان می‌توانست هرجایی رخ دهد، اما من این مکان را بیشتر می‌شناختم و در فیلم هم با توجه به سفر شخصیت‌ها از جنوب به شمال که باید در زمانی طولانی اتفاق می‌افتاد و البته از لحاظ زیبایی‌شناسی نیز برای من صحنه‌ها مهم است و شمال تصاویر زیبایی را به فیلم می‌دهد. ما قصد داشتیم فیلم را از تصاویر واقعی جدا کنیم و از داستان‌های مصور و مانند آن استفاده کنیم و آن به این دلیل بود که در ابتدای فیلم مخاطب دچار سردرگمی نشود. ضمن این‌که این فیلم برای خانواده است و از کودک ۵ ساله تا بزرگسال را شامل می‌شود.

این سینماگر در ادامه این نشست اظهار داشت: من در زمان ساخت این فیلم به رنج سنی خاصی فکر نمی‌کردم و تلاشم این بود که فیلم بتواند علاوه بر نوجوانان خانواده‌ها را راضی کند. هنگامی که فیلمنامه در حال تکمیل شدن بود متوجه پیچیده بودن داستان بودیم، اما تلاش کردیم دو داستانی که در فیلم به طور موازی در حال پیش رفتن هستند، باهم نقطه تلاقی داشته باشند. مخاطب به دلیل روند فیلم در حین تماشا ذهنش درگیر پایان بندی‌های متفاوت داستان خواهد بود. حتی در روند نوشتن فیلمنامه نیز پایان‌های مختلفی به ذهنمان رسید برای همین پایان‌بندی قطعی داستان را به عهده مخاطب گذاشتیم.

وی درباره کتاب «قطار آن شب» که این فیلم از آن اقتباس شده است، متذکر شد: کتاب احمد اکبرپور یک پلات فوق‌العاده داشت و در ابتدا به صورت داستانی آغاز می‌شود و سپس ما را غافلگیر می‌کند چرا که متوجه می‌شویم این داستان قصه دیگر است که توسط یک نفر دیگر نوشته می‌شود، اما در قصه اصلی داستان، دیگر داستان به معنای واقعی‌اش وجود ندارد و شبیه قصه‌های شب است و همه این پیچیدگی‌ها برای فضاسازی بهتر است.

قطبی در پاسخ به این سوال که قصه و متن این فیلم با هم تناسب ندارد، گفت: این اتفاق اتفاق تازه‌ای نیست و ممکن است در برخی از فیلم‌ها همه عوامل مانند لوکیشن و غیره تکراری باشد. زمانی فیلمی برای مخاطب به پایان می‌رسد که آن فیلم در ادامه کسالت بار باشد. در فضای سینمایی باید دل ها را صاف کنیم و فضای سینما فضایی است که باید به فیلم‌ها توجه کنیم.

بهروز رشاد تهیه کننده فیلم قطار آن شب در این نشست گفت: این فیلم از کتاب «قطار آن شب» اقتباس شده است و متن آن به همان شکلی بود که در فیلم اجرا شد. روان شناس‌های مختلفی براین کتاب نظر داده‌اند و به خوبی مورد تایید قرار گرفته است. این فیلم هزینه زیادی داشت و حدود ۶۶ روز برای آن کار شد، برخی از قسمت‌های این فیلم در راه آهن اجرا شده است و کار بسیار دشواری بود و اگر دقت کارگردان این فیلم نبود این فیلم به سرانجام نمی‌رسید ضمن این‌که بالای یک میلیارد تومان برای این فیلم خرج کردیم.

افشین هاشمی بازیگر فیلم قطار آن شب در این نشست اظهار داشت: در روند داستان این فیلم شاهد تغییراتی هستیم که برای مثال در ابتدای این فیلم شاهد پدری سختگیر بودیم که در اواسط فیلم موضع آن تغییر پیدا می‌کند.

بهناز نادری دیگر بازیگر این فیلم بیان کرد: من به عنوان کسی که سهمی در این فیلم داشتم با این فیلم به خوبی ارتباط برقرار کردم و فضاسازی فیلم در اجرا به خوبی درآمده است و فیلم از نظر من به خوبی تولید شده است. رسیدن به شخصیت نهایی در نتیجه مجموعه‌ای از تصمیمات و فضاسازی‌هاست که شامل لوکیشن‌ها و دیدگاه کارگردان است. من فکر می‌کنم فضاسازی که در متن وجود داشت در بازی هم تمثیل پیدا کرد.

احمد اکبرپور نویسنده کتاب قطار آن شب در این نشست بیان کرد: روح کتاب در این فیلم ساخته شده است و مشارکت خواننده و بازیگر در این فیلم به خوبی دیده شده است. روح داستان در کتاب به خوبی دیده شده است. این کتاب سال ۷۸ چاپ شده و در سال ۷۸ به عنوان کتاب سال برگزیده می‌شود و پس از آن متاسفانه توجهی به آن نشد اما قطبی برای این کتاب فیلم ساخت که این موضوع را می‌رساند که الزاماً از کتاب‌های خوب فیلم خوب ساخته نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.