شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲

در روز چهارم جشنواره فیلم کودک چه گذشت؟

از بزرگداشت ۲ سینماگر تا اکران آثار بازسازی شده نوستالژیک سینمای کودک/ «بازیوو» با انتقاد جدی خبرنگاران کودک و نوجوان روبرو شد!

مراسم اختتامیه سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

سینماپرس: چهارمین روز از برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان باحواشی و اتفاقاتی همراه بود؛ از رونمایی مجموعه فیلم‌های ابوالفضل جلیلی که البته اهالی رسانه از آن بی اطلاع بودند و بزرگداشت ۲ سینماگر گرفته تا اکران آثار بازسازی شده نوستالژیک سینمای کودک؛ اما مهمترین نکته در روز چهارم جشنواره انتقادات خبرنگاران کودک و نوجوان و کارشناسان اصفهانی نسبت به فیلم سینمایی «بازیوو» بود.

به گزارش سینماپرس مجموعه آثار ابوالفضل جلیلی کارگردان نام آشنای ایرانی شامل فیلم‌های «دت یعنی دختر»، «گال»، «گل یا پوچ»، «یک داستان واقعی»، «ابجد»، «حافظ»، «داروگ»، «دان»، «دلبران» و «رقص خاک» توسط موسسه نشر و پخش شهر فرنگ و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در یک بسته ده‌تایی دی وی دی وارد بازار شد. این مجموعه در تیراژ دوهزار نسخه و به قیمت یک میلیون ریال آماده شده است و آماده ارائه به علاقه‌مندان آثار این کارگردان ایرانی است. انتظار می رود این مجموعه توسط دست اندرکاران جشنواره در اختیار مهمانان به خصوص اهالی رسانه که از برگزاری این مراسم بی خبر بودند قرار بگیرد!

از سوی دیگر بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان روز جمعه اول شهریورماه با چاشنی سیاه بازی گروه جواد انصافی در فضایی متفاوت و خاص نسبت به سایر مراسم های مشابه برگزار شد. محمدمهدی عسگرپور، پوران درخشنده، لیلی رشیدی، حامد جعفری، جهانبخش سلطانی و سیدجواد هاشمی و... از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم که در سیتی سنتر اصفهان برگزار شد حضور داشتند.

در پی اعلام قبلی دست اندرکاران جشنواره مبنی بر اکران آثار بازسازی شده و نوستالژیک سینمای کودک و نوجوان روز گذشته فیلم سینمایی «نیاز» به کارگردانی علیرضا داودنژاد با حضور وی روی پرده رفت. بر اساس شنیده های سینماپرس از دبیر فرهنگی هنری یکی از خبرگزاری ها، متأسفانه زمان اکران این فیلم در سیتی سنتر اصفهان مخاطبان چندان از فیلم استقبال نکردند و در نهایت فقط این دبیر فرهنگی و فیلمساز در سالن سینما باقی مانده بودند!

«نیاز» فیلمی به کارگردانی علیرضا داوودنژاد و نیاز نام فیلمی به کارگردانی علی‌رضا داوودنژاد، نویسندگی علی‌اکبر قاضی‌نظام و علی‌رضا داوودنژاد و علی واجدسمیعی و علی‌رضا داوودنژاد ساخته سال ۱۳۷۰ است. داستان این فیلم در مورد نوجوانی به نام علی است که پس از مرگ پدرش، تصمیم می‌گیرد نان‌آور خانه شود. علی پس از چند روز در چاپخانه‌ای مشغول به کار می‌شود. همزمان نوجوان دیگری به نام رضا نیز برای همان کار وارد چاپخانه می‌شود. با وجود درگیری‌های اولیه بین آن دو، به تدریج بین آنها پیوند عاطفی برقرار می‌شود.

 انتقاد جدی خبرنگاران کودک و نوجوان در نشست رسانه ای فیلم سینمایی «بازیوو» نسبت به ترویج سبک زندگی غربی و لاکچری در این اثر سینمایی نیز یکی از خبرهای مهم روز چهارم جشنواره بود. یکی از خبرنگاران انتقاد شدید خود را نسبت به سبک پوشش غربی و ترویج سبک زندگی غربی در این فیلم مطرح کرد و گفت: حتی موسیقی های این فیلم نیز برگرفته از موسیقی غربی است و دلیل این اتفاق را نمی توان متوجه شد! یکی دیگر از حاضران در جلسه نیز با انتقاد جدی به اظهارات رضا درستکار که مدیریت جلسه را بر عهده داشت و «بازیوو» را فیلمی در ژانر «شادی» خطاب کرده بود، گفت: ما مگر در سینمای جهان ژانری به نام «شادی» داریم!؟؛ سینما هویت ساز است، سینما وسیله ای صرف برای خنده و شادی نیست و نباید اینطور به آن سطحی نگاه کرد. یکی دیگر از حاضران در جلسه به فضای لاکچری این فیلم انتقاد جدی کرد و گفت: این فیلم کودکان ایرانی را افسرده می کند چرا که اکثریت بچه ها این امکانات و زندگی لوکس بچه های این فیلم را ندارند و من دلیل این همه فضای لاکچری در فیلم را متوجه نمی شوم!

در نهایت اینکه همچنان عدم در اختیار گذاشتن سرویس برای رفت و آمد به سینماهای سطح شهر اصفهان توسط مسئولان برگزاری جشنواره گلایه شدید اهالی رسانه را در پی داشت. اهالی رسانه که زمانی تشریفات باشکوهی را در این رویداد سینمایی شاهد بودند در سال جاری نسبت به عدم سرویس دهی مناسب به اصحاب رسانه گلایه مند هستند. تعداد اندک هنرمندان تراز اول سینما در جشنواره هم با انتقاد جدی روبرو شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.