چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

نشست رسانه‌ ای انیمیشن «بنیامین» در جشنواره فیلم کودک برگزار شد؛

«بنیامین» از یک واقعیت تک‌ خطی تا تخیل سینمایی/ یک نشست با چاشنی انتقاد جدی به فیلم

انیمیشن سینمایی «بنیامین»

سینماپرس: کارگردان انیمیشن «بنیامین» با بیان اینکه یک روایت تک‌خطی از واقعیت زمینه ساز شکل‌گیری پروژه «بنیامین» شد گفت: مابقی آن حاصل تخیلی است که درباره آن زمان داشته‌ایم؛ این نشست در حالی برگزار شد که برخی از افراد نسبت به فیلم و شخصیت پردازی های آن انتقاد جدی کردند و از واژه «چیپ» برای برخی شخصیت های فیلمنامه استفاده کردند!

به گزارش سینماپرس نشست رسانه‌ای انیمیشن سینمایی «بنیامین» با حضور محسن عنایتی نوش آبادی (کارگردان)، مصطفی حسن‌آبادی (تهیه‌کننده) ، جعفر گودرزی (منتقد) و اهالی رسانه و منتقدان شامگاه سه شنبه ۲۹ مرداد در پردیس سینمایی ساحل برگزار شد.

در ابتدای این نشست جعفر گودرزی درباره سینمای انیمیشن ایران گفت: سینمای انیمیشن ما مدت زیادی نیست که آغاز شده است و مانند سینمای کودک بازه‌های زمانی متفاوتی را تجربه کرده و فراز و فرودهای بسیاری داشته است. اما در سال‌های اخیر شاهد ایجاد حرکتی تازه و ایجاد مسیری تازه در این حوزه هستیم.

سپس محسن عنایتی در پاسخ به اینکه بازه پیش تولید این انیمیشن به چه علت ۶ ماه به طول انجامید گفت: پیش تولید بیشتر صرف نگارش فیلمنامه و آماده سازی مراحل فنی شد و ما به دلیل کمبود بودجه، بسیاری از مراحل را حذف کردیم و بلافاصله پس از اتمام فیلمنامه به سراغ تولید رفتیم.

مصطفی حسن‌آبادی هم درباره هزینه‌ای که صرف ساخت این انیمیشن شده است، توضیح داد: ما برای انیمیشن همچنان هزینه می‌کنیم، از جمله تبلیغات برای اکران عمومی و … اما تا به امروز حدود سه میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

عنایتی درباره آنچه این انیمیشن از آن برگرفته شده است، گفت: یک روایت تک خطی از واقعیت زمینه ساز شکل‌گیری پروژه «بنیامین» شد و مابقی آن حاصل تخیلی است که درباره آن زمان داشته‌ایم.

وی درباره رده سنی مخاطبان این انیمیشن، توضیح داد: ما از همان ابتدای آغاز پروسه ساخت این فیلم، رده سنی خاصی مدنظرمان نبود. چون الان استودیوهای هالیوودی که فیلم می‌سازند هم رده سنی را طوری قرار می‌دهند که از کودکان تا کهنسالان را در بر بگیرد. ما همانطور که گفتم در پروسه تولید به دلیل کمبود بودجه و امکانات برخی از مراحل را کنار گذاشتیم اما در حوزه انیمیشن ما شاهد آغاز ساخت آثاری هستیم که شروع می‌شوند اما به پایان نمی‌رسند ولی ما پروژه «بنیامین» را با تمام مشکلات به پایان رساندیم.

این کارگردان ادامه داد: نبود امکانات باعث شد که ما همزمان با بازنویسی فیلمنامه تولید را آغاز کنیم، حتی از استوری‌برد هم استفاده نکردیم و با این وجود توانستیم ریتم را حفظ کنیم.

عنایتی در پاسخ به تعداد عواملی که در پروسه ساخت «بنیامین» درگیر بودند هم بیان کرد: حدود ۱۵ نفر در پروسه ساخت این انیمیشن دخیل بودند و ما به دلیل بالا بودن دستمزدها و همچنین محدودیت افراد متخصص نتوانستیم از نیروهای بیشتری استفاده کنیم.

کارگردان «بنیامین» در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل وجود صحنه‌های خشونت از حضور کارشناسان در پروسه تولید بهره برده است یا خیر، اثر توضیح داد: سفارش دهندگان پروژه امکان حضور کارشناسان مذهبی، روانشناسی و … را برای پروژه فراهم کرده بودند، ما تمایل نداشتیم برخی از صحنه‌ها در نسخه نهایی باشد اما سفارش دهنده کار موافقت نکردند.

حسن آبادی هم درباره وضعیت نسخه نهایی این فیلم برای اکران، بیان کرد: ما برای اکران صحنه‌هایی که خشونت نابه جایی دارد را حذف خواهیم کرد. مجوزهای لازمه برای نمایش عمومی را دریافت کردیم و اگر بنا را بر اکران منصفانه و عادلانه بگذاریم به زودی شاهد اکران «بنیامین» خواهیم بود.

وی همچنین درباره کیفیت ساخت این انیمیشن، نظر خود اینطور گفت: «بنیامین» اولین محصول گروه ما بوده است، انیمیشن تلفیق هنر و دانش است و ما هر چه از هنرمندان خوبی بهره مند بودیم اما دانش لازم را که به واسطه تجربه به دست می‌آید را نداشتیم. بدی انیمیشن در ایران این است که هر اثری با نمونه‌های خارجی مقایسه می شود که مقایسه درستی نیست.

این تهیه کننده درباره سرمایه گذاران انیمیشن «بنیامین» نیز تاکید کرد: بخشی از سرمایه‌گذاری توسط افراد شخصی انجام شد و بخشی هم توسط گروه انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.