چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵

در نخستین روز جشنواره فیلم کودک چه گذشت؟

از اکران فیلم برای کودکان توان خواه تا دیدار دبیر جشنواره با داوران بخش بین الملل/ تنور جشنواره هنوز گرم نشده است!

آرم جشنواره فیلم کودک و نوجوان*

سینماپرس: نخستین روز از برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حواشی و اتفاقاتی همراه بود؛ از اکران فیلم برای کودکان توان خواه تا دیدار دبیر جشنواره با داوران بخش بین الملل و استقبال نسبی مخاطبان از انیمیشن سینمایی «بنیامین»؛ اما نکته قابل تأمل این بود که تنور جشنواره هنوز گرم نشده و بسیاری از شهروندان اصفهانی نیز نسبت به این مسأله انتقاد جدی دارند و در صحبت های شان یادآوری سال های گذشته را می کنند که کارناوال های شادی و کودکانه در سراسر شهر راه می افتادند و هنرمندان مطرح سینما در شهرشان حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس یکی از اتفاقات عجیب این دوره از جشنواره فیلم کودک این است که چهره های سینمایی حاضر در این رویداد چندان رویت نمی شوند! اهالی رسانه برای دیدار احتمالی آن ها یا نیازمند حضور در کارگاه ها هستند و یا نشست های خبری؛ این در حالی است که هنوز حتی برخی از فیلمسازانی که در این دوره از جشنواره فیلم دارند نیز رویت نشده اند و معلوم نیست آیا به اصفهان سفر خواهند کرد یا خیر!؟

مانند سال های قبل همزمان فیلم‌های خارجی دوبله می شوند، اولین فیلم‌هایی که دوبله زنده داشتند، فیلم کوتاه «غبار» از لتونی و فیلم بلند ایتالیایی «اوتزی و معمای زمان» بودند که هر دو فیلم در بخش مسابقه سینمای بین الملل حضور دارند.

این فیلم‌ها که در سانس ساعت ۱۶ در سالن نصف جهان پردیس سینمایی ساحل اکران شدند، توسط گروه سه نفره دوبلاژ متشکل از نازنین یاری، شیلا آژیر و شروین قطعه‌ای به طور همزمان دوبله شد.

اما خبر خوب اینکه رئیس امور افراد دارای معلولیت باشگاه مخاطبان سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: برای نخستین بار در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فیلم برای معلولان نابینا و ناشنوا اکران می‌شود.

علی عباسی در حاشیه جشنواره سی و دوم در خصوص نخستین اکران فیلم برای کودکان معلول، ناشنوا و نابینا گفت: امسال برای نخستین بار برای نابیایان و ناشنوایان یک فیلم مخصوص آماده کردیم.

وی با اشاره به عدم توانایی‌های نابینایان و نحوه اکران فیلم‌ها افزود: دوبله سر صحنه را برای این عزیزان در نظر گرفتیم و علاوه بر دیالوگ‌های خود فیلم، دیالوگ‌های اضافه برای شرح صحنه آماده کردیم تا متوجه شوند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. فیلمی که برای نابینایان آماده کردیم «داستان‌های باغ جادویی» نام دارد.

رئیس امور افراد دارای معلولیت باشگاه مخاطبان سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: برای ناشنوایان نیز فیلم ۲۳ نفر را انتخاب کردیم و از زبان اشاره و زیر نویس استفاده کردیم تا بتوانند بدون هیچ مشکلی متوجه فیلم شوند و از آن لذت ببرند.

عباسی در پایان تصریح کرد: امروز نخستین روز اکران این فیلم‌ها برای معلولان و کودکان سیل زده بود. اکران این فیلم‌ها هرروز ساعت ۱۰ الی ۱۲ ظهر در پردیس سینمایی چهارباغ در سالن نقش جهان انجام می‌شود.

بنیامین، اولین فیلم جشنواره سی و دوم است بود که بلیت‌های یک سانس آن نسبتا فروش خوبی داشت.

گفتنی است که اکثر بلیت‌های این انیمیشن که در بخش مسابقه سینمای ایران است، از طریق درگاه‌های اینترنتی فروش رفته است و ظرفیت سالن نصف جهان پردیس سینمایی ساحل برای این فیلم پر شده است.

اما داوران بخش بین‌الملل شامگاه سه شنبه ۲۹ مرداد، مهمان علیرضا تابش، دبیر این جشنواره بودند.

لیا گیلموتدینوا، جونگ هیون یو، دامینگ لی، کاتارینا دوکورن، سارا قصیر، لیلی رشیدی به عنوان داوران فیلم‌های کوتاه و بلند بخش بین‌الملل و دراگان میلینکوویچ فیمون و محمد بخشی نیز به عنوان داوران بخش سیفژ و همچنین الکساندر آتانه، ایزابلا پلوسینسکا، نیلز پوتمن، میخائیل توملیا و امیر سحرخیز به عنوان داوران بخش پویانمایی بلند و کوتاه در این مراسم حضور داشتند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا جشنواره در روزهای آتی رونق خواهد گرفت؟ آیا چهره های شاخص سینمایی به اصفهان خواهند آمد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.