یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

روایت ناگفته‌ها

موضوع ولایت فقیه در قاب بدون توقف

برنامه تلویزیونی «بدون توقف»

سینماپرس: موضوع ولایت فقیه یکی از مبانی مهم فقیه شیعه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچون روح مشترکی تمام اجزای نظام را به هم پیوند داده و بی‌شک یکی از عوامل و عناصر اصلی در ایجاد و حفظ امنیت کشورمان به شمار می‌رود.

به گزارش سینماپرس، موضوع ولایت فقیه یکی از مبانی مهم فقیه شیعه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچون روح مشترکی تمام اجزای نظام را به هم پیوند داده و بی‌شک یکی از عوامل و عناصر اصلی در ایجاد و حفظ امنیت کشورمان به شمار می‌رود.

از ابتدای انقلاب تاکنون کماکان سوالاتی درخصوص جایگاه ولی‌فقیه، تئوری ولایت مطلقه، حدود و ثغور اختیارات رهبری مطرح بوده اما از آنجا که ولایت فقیه توسط خود مردم و در همه‌پرسی قانون اساسی تایید شده و نسل گذشته در جریان اتفاقات پس از انقلاب بودند درست یا غلط زمینه‌چندانی برای طرح این سوالات به صورت گسترده وجود نداشت.

اما در سال‌های اخیر با توجه به ورود نسل‌های دوم و سوم به صحنه اجتماع و بلوغ فکری این گروه از جوانان که چندان شناختی نسبت به رخدادهای سیاسی و فکری سال‌های پس از انقلاب نداشتند سوالات و شبهات ذهنی جوانان هر روز بیشتر شد تا آنجا که این موضوع به یکی از بحث‌های داغ و اصلی کرسی‌های آزاداندیشی و همچنین نشست‌های علمی و دینی دانشگاه‌ها بدل شد.

اما این بحث‌ها با وجود تاکیدات و استقبال مقام معظم رهبری نسبت به ایجاد فضای باز فکری برای برپایی نشست‌هایی بر پایه عقلانیت و به دور از تظاهر، توهین و تهدید به رسانه راه پیدا نکرد تا اینکه طی روزهای اخیر طی اقدامی بی‌سابقه شاهد برپایی نشستی چالشی با موضوع ولایت فقیه از قاب تلویزیون هستیم.

برنامه «بدون توقف» که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود سعی دارد تا با ساختارشکنی در طرح موضوعات، ایجاد زمینه برای بیان بی‌پروای جوانان، طرح سوالات عقیدتی و وارد شدن به حیطه‌ مسائل بنیادین، فضا را برای بیان و پاسخگویی به شبهات فکری مهیا کند. علی بهادری‌جهرمی استاد دانشگاه امام صادق(ع) و حقوقدان که پیشینه حضور در گعده‌هایی با موضوع ولایت فقیه را دارد به‌عنوان کارشناس پاسخگوی سوالات در این برنامه است، او خود از جوانان دهه ۶۰ است که نزدیکی سنی او با شرکت‌کنندگان طرف گفت‌وگو باعث ارتباط نزدیک‌تر و شکل گرفتن راحت‌تر بحث‌ها در این نشست دو سویه می‌شود.

بهادری در این نشست با پرهیز از مباحث فقهی به دلیل تخصصی بودن آن و تاکید بر موضوع ولایت فقیه بر پایه اصول عقلی طی شب‌های گذشته به تحلیل موضوعاتی ازجمله تفاوت ولایت مطلقه و و مقیده در فقه شیعه، بررسی دیدگاه‌ها و نظرات بزرگان و علما در این زمینه، دلیل انتخاب ولایت مطلقه فقیه در نظام جمهوری اسلامی، میزان ارتباط مقام معظم رهبری با نسل جوان، مکانیسم حقوقی نظارت بر عملکرد رهبری و چگونگی تدوین و نحوه اصلاح قانون اساسی پرداخت.

البته گاهی در میان صحبت‌ها و بحث و نظرهای مختلف برخی از شبهات اصلی پاسخ داده نشده و از قلم افتادند و برخی بحث‌ها به درستی شکل نگرفته و نیمه‌کاره ماندند که قطعا این اتفاقات از خصوصیات چنین نشست‌های دو سویه و چالشی است که چند نفر با هم به اظهارنظرهای مختلف می‌پردازند.

شاید به گمان برخی رسانه ملی به دلیل گستردگی مخاطب و گوناگونی نظرات و سلایق و همچنین زمان محدود، ظرفیت بررسی تمام و کمال چنین موضوعاتی را نداشته و امکان آن نیست درخصوص بحث‌هایی از این دست نشست‌های رسانه‌ای برگزار کرد چراکه نهایتا به کلی‌گویی ختم شده و همچنان بسیاری از شبهات بدون پاسخ می‌ماند.

اما یقینا ورود به بحث‌های محتوایی و پاسخ به سوالات نظری و عملی به شرط ادامه می‌تواند راه را بر شفافیت و ابهام‌زدایی از مبانی فکری و عقیدتی و شبهه‌افکنی در جامعه بسته و زمینه‌ساز ایجاد فضای گفت‌وگو در سطوح کلان‌تر چه در رسانه‌ها و چه در جامعه شود.

*فرهیختگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.