شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

تکرار حرف های کهنه در نشست خبری هیأت مدیره خانه سینما؛

توهین های یک مدیر ناکارآمد به جای پاسخگویی/ وقتی مدیران خانه سینما به ته خط ناتوانی رسیده اند

آرم خانه سینما*

سینماپرس: هراس مدیران فعلی خانه سینما از مطالبات صنفی سینماگران در کنار ناتوانی های ایشان برای رفع مشکلات باعث توهین های بسیار به جریان رسانه ای عدالت خواه در سینما شد. رئیس هیأت مدیره خانه سینما در نشست خبری به جای پرداختن به موضوعات برحق مطرح شده توسط رسانه ها و تعداد کثیری از سینماگران، تیغ تیز انتقادش را به سمت رسانه هایی پرتاب کرد که در این مدت با روشنگری در پی احقاق حقوق از دست رفته اهالی سینما بودند.

به گزارش سینماپرس نشست خبری چهاردهمین هیأت مدیره خانه سینما صبح امروز شنبه ۲۶ مرداد ماه با حضور همایون اسعدیان، سعید عقیقی، مصطفی احمدی و مرتضی رزاق‌کریمی در ساختمان شماره یک این نهاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما با اشاره به شرایط برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ ۲۸ مرداد ماه و اعتراض شدید اهالی صنوف که بارها غیرقانونی بودن این مجمع را گوشزد کرده بودند گفت: این روزها فضایی در سایت های رسمی و فضای مجازی ایجاد شده که ما امروز به این فضاسازی ها پاسخ می دهیم. من مایلم در ابتدا تاریخچه ای از خانه سینما را بازگو کنم.

اسعدیان ادامه داد: در دوره دولت دوم آقای احمدی‌نژاد و در زمان ریاست آقای شمقدری که خانه سینما بسته شد، اهالی سینما همدلی و همیاری کاملی داشتند تا خانه سینما دوباره بازگشایی شد. مقاومت اهالی سینما در آن زمان برای حفظ شأن این خانه صورت گرفت. قضیه خانه سینما در آن دوران آنقدر مهم بود که همه کاندیداهای انتخابات یکی از وعده های انتخاباتی شان مبنی بر بازگشایی خانه سینما بود. الآن بیش از ۶ سال از آن دوران می گذرد، دورانی که درس های زیادی برای ما داشت.

وی افزود: ما این خانه را حفظ کردیم و نگذاشتیم آقایان آن را به عنوان انجمن فرهنگی در ذیل وزارت فرهنگ ثبت کنند. ما در آن زمان متوجه ضعف های قانونی خانه سینما شدیم و برای اینکه در آینده شمقدری دیگری دست روی خانه سینما نگذارد و برای خانه سینما مشکل ایجاد نکند در پی حل ضعف های قانونی این نهاد برآمدیم.

این عضو هیأت مدیره خانه سینما تأکید کرد: در آن زمان صنوف به تنهایی هویت مستقلی نداشتند، اسناد حقوقی نداشتند، حتی ما مجبور بودیم حساب های بانکی صنوف را به اسم اعضای شان باز کنیم. در آن زمان هیچ یک از صنوف پلاک ثبتی نداشتند. ما در آن دوران اگر سالنی را می خواستیم اجاره کنیم صرفاً بنا به احترام هنرمند بودن مان به ما سالن می دادند و همه این ها باعث شد تا ما به این نتیجه برسیم که تنها راه قانونی کردن خانه سینما ثبت قانونی صنوف است.

اسعدیان افزود: با بررسی های انجام شده برآیند کلی این شد که جای اصناف در وزارت کار است. هویت فرهنگی ما در وزارت ارشاد است اما هویت صنفی در وزارت کار است. ما برای اینکه به انجمن فرهنگی تبدیل نشویم مقاومت کردیم چرا که انجمن فرهنگی عضو محور نیست. انجمن فرهنگی عملکردش به این صورت است که کسانی که آن را تشکیل می دهند مالک انجمن هستند و این انجمن بعدها می تواند به ورثه شان برسد در صورتی که اگر تشکل ها به صورت صنوف ثبت شوند این چنین نیست. نکته مهم دیگر اینکه در هر حرفه فقط یک صنف وجود دارد اما می شود ده ها انجمن فرهنگی به موازات هم تأسیس کرد.

وی با بیان اینکه صنف عضومحور است و اعضای هیأت مدیره توسط اعضای صنف انتخاب می‌شوند اظهار داشت: در مجمع عمومی سال ۹۲ اکثریت صنوف به این مسأله رأی دادند که صنوف خانه سینما ثبت قانونی وزارت کار شوند، تا اگر زمانی به هر دلیلی خانه سینما بسته شد صنوف هویت خود را داشته باشند.

وی افزود: این رأی‌گیری به هیأت مدیره‌ های بعدی خانه سینما هم تفهیم شد، اما متاسفانه این امر به کندی صورت گرفت. هیأت مدیره فعلی تصمیم گرفت تا این روند تسریع بخشیده شود و به همه صنوف گفته شد اگر صنف آن‌ها ثبت نشود، ممکن است وارد مجمع عمومی نشوند. در جلسه‌های متعدد با روسای صنوف بر مصوبه موردنظر تاکید شد.

این عضو هیأت مدیره ادامه داد: امروز بعضی صنوف از نظر قانونی نمی توانند در وزارت کار ثبت شوند، صنوفی مانند مدرسان چرا که آن ها استاد دانشگاه هستند. یا صنفی مانند جلوه های بصری به دلیل اینکه به حد نصاب نرسیده اند نمی توانند ثبت شوند. برخی صنوف مانند انجمن آهنگسازان هم اصلاً مخالف ثبت در وزارت کار هستند و می گویند شأن ما کارگری نیست و نمی خواهیم به عنوان صنف کارگری شناخته شویم.

اسعدیان با بیان اینکه این صنوف نمی توانند در مسیر قانونی حرکت خانه سینما خدشه وارد کنند اظهار داشت: در یک سال و نیم گذشته هیات مدیره فعلی روی مصوبه موردنظر تاکید داشته و دارد. صنوفی که هنوز مرحله ثبت را پشت سرنگذاشته‌ اند نمی‌توانند از لحاظ قانونی در مجمع حضور داشته باشند. اگر این مجمع برگزار نشود تخلف صورت می‌گیرد. هیأت مدیره فعلی ۲ دوره سه ماهه خود را پشت سرگذاشته و باید مجمع برگزار شود که ۲۱ صنف قانونی در آن حضور خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به نامه گلایه‌آمیز روز گذشته شورایعالی تهیه‌کنندگان گفت: به دوستان شورایعالی تهیه‌کنندگان نیز توضیح داده‌ایم. در این حوزه تهیه‌کنندگی ۴ تشکل وجود دارد که ثبت وزارت کار شده‌اند اما شورایعالی هنوز ثبت وزارت کار نشده و تهیه‌کنندگان سینما ذیل یکی از این ۴ تشکل می‌توانند در مجمع حضور داشته باشند. ما با وزارت ارشاد در این زمینه صحبت کرده‌ایم و هیچ کار غیرقانونی صورت نمی‌گیرد در عین اینکه صنوفی که ثبت قانونی نشده‌اند هم از خانه سینما کنار گذاشته نشده‌اند.

این عضو هیأت مدیره در بخش دیگری از این نشست خبری با اهانت شدید نسبت به برخی رسانه های عدالت خواه و حق طلب که در این دوران بازگو کننده درددل های اهالی سینما بوده اند اظهار داشت:متأسفانه حواشی بسیاری برای خانه سینما ایجاد شده که همه آن‌ها شیطنت برخی از رسانه‌ها است، الان ۳ هفته است که صداوسیما و در برنامه «هفت» صحبت‌هایی درباره خانه سینما مطرح می‌شود که ما اعتراض خود را در این باره ارائه کرده‌ایم و خواسته‌ایم ما نیز در این برنامه حضور داشته باشیم.

وی افزود: ۳۵ درصد از بودجه خانه سینما صرف خرج رفاهی شده است اما سایت های زرد کثیف در خصوص هزینه کردهای خانه سینما جوسازی کردند. جالب آنجا است که برخی افراد در برنامه هفت حضور پیدا می کنند و ما را می زنند، سایت منتصب به شمقدری امروز دلسوز خانه سینما شده و مرتب دروغ می گوید، خوشبختانه ما دوران شمقدری را فراموش نکرده ایم! ما فراموش نکرده‌ایم که فرحبخش آن زمان در تلویزیون درباره خانه سینما چه می‌گفت. خوشبختانه در آن دوران دولت احمدی نژاد محبوبیت نداشت در این صورت ما را به راحتی حذف می کردند.

اسعدیان ادامه داد: اعضای هیات مدیره خانه سینما حق جلسه می‌گیرند که امسال این حق‌ جلسه ۱۸۰ هزار تومان بوده که به شرط برگزاری ۴ جلسه در ماه جمعا به هر عضو حدود ۸۰۰ هزارتومان پرداخت می‌شود و این بزرگترین هزینه ما است. بعضا اتهامات عجیبی به ما می‌زنند؛ مگر بودجه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی خانه سینما جایی برای اختلاس دارد؟ ما پاسخ این حواشی را ندادیم و نمی‌دهیم چرا که به دنبال وحدت خانه سینما هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.