چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

مدیر رادیو نمایش مطرح کرد؛

برای بازگشت «رادیو تئاتر» به جشنواره فجر حمایت می‌کنیم

حمیدرضا افتخاری

سینماپرس: حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش ضمن اشاره به تلاش برای بازگشت بخش «رادیو تئاتر» به جشنواره تئاتر فجر، چابک‌سازی را دلیل اصلی حذف این بخش جنبی از جشنواره فجر توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش درباره حذف «رادیو تئاتر» از بخش‌های جنبی جشنواره تئاتر فجر به مهر بیان کرد: ما آمادگی حمایت معنوی کامل از بخش رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر را داریم تا این بخش امسال هم در جشنواره حضور داشته باشد.  

وی با اشاره به جلسه‌ای با نادر برهانی مرند دبیر جشنواره تئاتر فجر داشته است، اظهار کرد: سیاست‌های جشنواره تئاتر فجر امسال اینگونه بوده که چابک‌سازی انجام شود و جشنواره به صورت سبک‌تر برگزار شود.

چابک‌سازی دلیل حذف «رادیو تئاتر» از فجر

مدیر رادیو نمایش درباره اینکه کیفیت آثار در این تصمیم چقدر نقش داشته است، بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته ۴۰ سالگی انقلاب بود رادیو تئاتر در این بخش آورده‌هایی هم داشت و بحث کیفیت مطرح نبود. بیشتر بحث مدیران جشنواره چابک‌سازی بود و هزینه‌هایی که رادیو تئاتر برای جشنواره به همراه داشته است.

افتخاری عنوان کرد: یکی از مشکلات ما این است که رادیو تئاتر در جشنواره به‌عنوان بخش جنبی دیده می‌شود، نه به عنوان بخش اصلی  ژانر رادیو تئاتر در دنیا یکی از گونه‌هایی است که متناسب با ذائقه آدم‌ها، مخاطب خاص خود را هم دارد. رادیو تئاتر با نمایش‌های رادیویی فرق دارد و حداقلی از دکور و اکت را دارد. در دنیا به رادیو تئاتر توجه می‌شود ولی قاعدتا اندازه تئاتر صحنه مورد توجه نیست.

وی درباره جذابیت‌های رادیو تئاتر بیان کرد: رادیو تئاتر یک گونه تئاتری است که جذابیت‌های خودش را دارد و به نمایشنامه خوانی نزدیک است. رادیو تئاتر با رادیو نمایش هم متفاوت است که به طور مثال تا حدی از میزانسن و دکور برخوردار است و بالاخره حضور این بخش در جشنواره تئاتر فجر می‌تواند اتفاق خوبی باشد چون برای گروه‌ها تجربه متفاوتی است.

مدیر رادیو نمایش بخشی از این اتفاق را با دیگر نهادهای تئاتری مرتبط می‌داند و عنوان کرد: رادیو تئاتر از سوی نهادهای تئاتری حمایت نشد و شما سالنی را نمی‌شناسید که به رادیو تئاتر تعلق داشته باشد.

آمادگی حمایت از بخش رادیو تئاتر را داریم

وی درباره اینکه رادیو نمایش چه حمایت‌هایی می‌تواند از این بخش داشته باشد، اظهار کرد: ما آمادگی داریم کارهایی را که در جشنواره می‌آید همه را ضبط و از رادیو نمایش پخش کنیم یا در داوری‌ها کمک کنیم. همچنین اگر گروه‌ها به تمرین نیاز داشته باشند می‌توانیم استودیو در اختیارشان قرار دهیم. البته یک بحث جشنواره تئاتر فجر اسکان گروه‌های شهرستانی است که هزینه بر است و نمی‌دانم چطور می‌توان در این زمینه کمک کرد.

افتخاری اضافه کرد: با این حال ابتدا باید تصمیم گرفته شود که رادیو تئاتر در جشنواره باشد تا بعد از آن درباره نحوه این حمایت‌ها تصمیم گیری کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه نظر دبیر جشنواره فجر نسبت به حضور رادیو تئاتر در این رویداد منفی نیست، گفت: جشنواره فجر یک شورای سیاست‌گذاری دارد ولی این شورا هنوز به جمع‌بندی نرسیده است و اگر شرایط فراهم شود از اینکه بخش رادیو تئاتر به جشنواره اضافه شود استقبال می‌کنند ولی استدلال‌ها باید قوی باشد. جلسه ما خوب و امیدوارکننده بود و امیدواریم این اتفاق شدنی باشد.   به هر حال ما تلاش خود را انجام می‌دهیم و اگر گونه رادیو تئاتر در جشنواره نباشد ما در این حوزه کار می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.