سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

روی آنتن شبکه دو؛

«اقیانوس آرام» یک دورهمی نوجوانانه

فصل دوم «اقیانوس آرام»

سینماپرس: «اقیانوس آرام» پس از «نیمرخ» که در دهه ۷۰ برای این گروه سنی پخش می‌شد، مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه مختص نوجوانان است که از دریچه و زاویه جدیدی به مسائل و دغدغه‌های نوجوانان پرداخته است.

به گزارش سینماپرس، تلویزیون تنها رسانه‌ای است که برای همه گروه‌های سنی و سلیقه‌ها و اقشار مختلف برنامه‌های بسیاری را تولید می‌کند و روی آنتن می‌فرستد. از جمله نوجوانان که شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مخاطبان این رسانه محسوب می‌شوند که سال‌هاست توجه کمتری به خواسته‌ها و سلیقه‌های آنان در برنامه‌سازی شده است. این درحالی است که ساخت برنامه‌هایی مختص نوجوانان می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت آنان و اهدافی که برای آینده پیش‌رو دارند، موثر باشد. از همین رو شبکه دو برنامه‌ای با عنوان «اقیانوس آرام» را روی آنتن دارد که فصل جدید آن در حال پخش است؛ برنامه‌ای که می‌توان گفت پس از «نیمرخ» که در دهه ۷۰ برای این گروه سنی پخش می‌شد، مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه مختص نوجوانان است که از دریچه و زاویه جدیدی به مسائل و دغدغه‌های نوجوانان پرداخته است.

یکی از ویژگی‌های این برنامه نوع مواجهه‌ای است که بین میهمان و نوجوان‌های حاضر در استودیو وجود دارد. آنها با گپ‌های خودمانی و طرح پرسش‌هایی که در ذهن‌شان پس از صحبت‌های میهمان ایجاد می‌شود و اظهارنظرهایشان تلاش دارند گام مثبتی در جهت اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود در آینده بردارند. به‌خصوص اینکه با اغلب میهمان‌های برنامه در یک گروه سنی قرار دارند و از این رو کلام میهمان بر دل آنها می‌نشیند. نکته مهم دیگر حضور افراد موفقی است که به‌عنوان میهمان در این برنامه حضور پیدا کرده و از خاطرات و زندگی و تلاشی که برای به دست آوردن موفقیت و جایگاه شایسته خود انجام داده‌اند، سخن می‌گویند. شاید همین مساله باعث شده سخنان آنها از حالت شعارگونه و نصیحت خارج شود و تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه قرار نیست مخاطب نوجوان صرفا موفقیت را در تحصیلات دانشگاهی و رتبه‌های نخست کنکور بداند، بلکه هدف از ساخت این برنامه یادگیری مهارت‌های مختلف و موفقیت در رشته مورد علاقه نوجوان است، آن هم درحالی که اغلب خانواده‌ها موفقیت نوجوان خود را لزوما به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و کسب رتبه‌های نخست کنکور می‌دانند. در «اقیانوس آرام» نوجوان با یک دوست موفق روبه‌رو می‌شود که نه صرفا از طریق کنکور و دانشگاه، بلکه از طریق یادگیری مهارت در زمینه هنر یا ورزش، به یک فرد موفق تبدیل شده است. از این رو شنیدن صحبت‌ها و روایت زندگی او چه‌بسا برای مخاطب نوجوان جذاب و شنیدنی‌تر می‌شود و او را به فکر وامی‌دارد که برای آینده خود تصمیم درست‌تری بگیرد.

نکته دیگر نوع و شیوه بیان حرف‌های مهمی است که از زبان میهمانان برنامه شنیده می‌شود. میهمان برنامه در یک گفت‌وگوی دوستانه مسیری را که برای موفقیت در زندگی طی کرده، در قالب استنداپ برای مخاطبان خود بیان می‌کند که در این میان گاهی مهم‌ترین مباحث در قالب طنز و شوخی بیان می‌شود. به‌عنوان مثال در یکی از قسمت‌های این برنامه، دختر نوجوان ورزشکاری تلاش زیاد خود را برای کم کردن وزنش جهت حضور در یک مسابقه جهانی، با چنان حلاوت و ظرافتی بیان کرد که مستمع را سر ذوق آورد. «اقیانوس آرام» به مسائل و دغدغه‌هایی از نوجوانان می‌پردازد که اغلب در جای دیگری به آنها پرداخته نمی‌شود. در این برنامه با توجه به چارچوب‌های برنامه تلویزیونی تا حدودی به سوالات آنها پاسخ داده می‌شود. از جمله نوع ارتباط دختر و پسر در جامعه، فضای مجازی و ...

ضمن اینکه «اقیانوس آرام» گام موثری در جهت توجه برنامه‌سازان به نوجوانان است. پیش از این ارائه چنین تصویری از موفقیت و قصه آدم‌های موفق کمتر اتفاق افتاده بود. اقبال و توجه نوجوان‌ها به این شکل برنامه‌ها، نشان‌دهنده ظرفیت‌های تصویری و محتوایی است که در حوزه برنامه‌سازی تلویزیون برای نوجوانان وجود دارد و کمتر به آن توجه شده است.

*فرهیختگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.