شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

در قسمت سی ام برنامه «هفت» عنوان شد:

از تأکید بر مهجوریت سینمای کودک تا طرح پرسش در خصوص هزینه نهادهای تابعه سازمان سینمایی/ منتظری: شفاف سازی های سازمان سینمایی با شبهه از سوی اهالی رسانه مواجه شده!

سیدرضا منتظری

سینماپرس: در قسمت سی ام برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری خبرنگار سینماپرس در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله مهجوریت سینمای کودک و ایجاد شبهات بسیار در خصوص روند شفاف سازی نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات خبرنگار سینماپرس در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

برخی از دوستان ما از اتفاقات خوب در سینمای کودک سخن می گویند، ای کاش این اتفاقات نوین و خوب در سینمای کودک و جشنواره فیلم کودک رخ دهد! ما سال ها است که وعده های مختلفی در خصوص رشد و ارتقای سینمای کودک می شنویم اما سال ها است که هیچ اتفاق مهمی را در این راستا شاهد نیستم. سینمای کودک سال های سال است دغدغه شخصی بنده است و من امیدوارم جشنواره ای را از روز ۲۸ مردادماه شاهد باشیم که واقعاً بدیع و خوب باشد.

آقای تابش در نشست خبری جشنواره فیلم کودک وعده های خوبی برای رشد سینمای کودک دادند و در ۶ محور مباحث مهمی را مطرح کردند که اغلب آن شامل پخش و اکران بین المللی فیلم های کودک و توجه ویژه به بازار فیلم در این رویداد بود. این اظهارات آقای تابش در حالی است که تعداد فیلم های تولید شده در سینمای کودک به شدت دچار کاهش شده است و فیلمسازان کودک دیگر چندان رغبتی برای حضور در این عرصه از خود نشان نمی دهند و تمایل دارند در گونه های دیگر از جمله سینمای کمدی و بفروش مبادرت به فیلمسازی کنند تا بتوانند در شرایط اقتصادی کنونی ارتزاق کنند. تمامی این مسائل به دلیل آن است که متولیان به سینمای کودک بی توجهند.

منتظری در پاسخ به اظهارات محمدحسین لطیفی در خصوص اینکه به هر حال فارابی از فیلم های کودک حمایت می کند اظهار داشت: فارابی متولی اصلی سینمای کودک است و وظیفه دارد که از این گونه سینمایی حمایت کند. اگر فارابی از سینمای کودک حمایت نکند کدام دستگاه و نهاد باید از این گونه مهم سینمایی حمایت داشته باشد؟

در تمام دنیا توجه ویژه ای به سینمای کودک می شود، بنده معتقدم مدیران هر کاری که برای سینمای کودک انجام می دهند جزو وظایف شان است و امیدوارم که این وظایف شان را به نحو احسن انجام دهند چون سینمای کودک بسیار مهجور واقع شده و توجهی به آن نمی شود.

در بخش دیگری از این میزگرد لطیفی خطاب به منتظری گفت: یکی از دغدغه های پیشین شما راجع به شفاف سازی در سازمان سینمایی بود، در این رابطه آقای انتظامی اعلام کردند فعلاً تمایلی به حضور در هفت ندارند اما در آینده می آیند و در خصوص روند شفاف سازی ها توضیح می دهند.

خبرنگار سینماپرس در این رابطه اظهار داشت: واقعیت این است که پدیده ای که به عنوان شفاف سازی بعد از حضور آقای انتظامی در سازمان سینمایی مطرح شد اتفاق مهم و بی سابقه ای در سینمای ایران بود که من امیدوارم در همه نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری از صدا و سیما گرفته تا نهادهایی مانند حوزه هنری، سازمان اوج و خلاصه هر نهادی که با بودجه دولتی ارتزاق می شود اتفاق بیفتد و همه دست به شفاف سازی بزنند.

 فارغ از اینکه تا چه میزان شفاف سازی صورت گرفته و تا چه میزان این شفاف سازی ها مورد اطمینان اهالی سینما و رسانه بوده بنده شخصاً از آقای انتظامی بابت این جسارت و شهامت شان تشکر می کنم اما امیدوارم که این حرکت بتواند مسیرش را به درستی ادامه دهد چرا که تا الآن که بیش از ۴۰ مورد شفاف سازی در سازمان سینمایی صورت گرفته متأسفانه عین این شفاف سازی ها با شبهه مواجه شده است.

مهمترین مورد در رابطه با شفاف سازی این است که وقتی هزینه ها اعلام می شود باید به صورت جزئی باشد. این شفاف سازی ها در هر حوزه ای از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تا موسسه رسانه های تصویری، از هزینه کردها در عرصه بین الملل و بازار فیلم کن تا طرح های پژوهشی معاونت توسعه و فناوری باید به صورت جزئی باشد.

طی روزهای اخیر مبحث طرح های پژوهشی معاونت توسعه و فناوری خیلی عجیب بود و در فضای مجازی به شدت مورد توجه قرار گرفت. سوأل اصلی اهالی رسانه این بود که این طرح ها بر اساس چه معیاری به افراد واگذار شده اند؟ مدیر بازشسته موزه سینما چطور قرارداد ۳۰۰ میلیون تومانی برای یک طرح پژوهشی بسته؟ در این اوضاع بحران مالی که اغلب اهالی سینما را بیکار و خانه نشین کرده این پول ها برای چه صرف می شوند؟ این همه هزینه کردهای زائد چه دستاوردی برای سینمای ایران داشته؟

سازمان سینمایی در خصوص مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آماری را اعلام کرد که از سال ۸۵ تا سال ۹۶ فقط بودجه های حمایتی این مرکز از ۷۶ فیلم داستانی اعلام شده بود. سوأل اینجا است که چرا همه آثار مستندی که طی این ۱۱ سال بودجه گرفته اند اعلام نشده اند؟ اگر مسئولان این جزئیات را عنوان نکنند نمی توانند بگویند که شفاف سازی صورت گرفته!

منتظری در خاتمه با اشاره به آکادمی سینماسینما اظهار داشت: اصل فرآیند آکادمی در سینما بسیار مهم است و سینمای ایران نیاز به آکادمی دارد اما زمانی آکادمی می تواند موفق عمل کند که جامعیت داشته باشد یعنی تمام طیف ها با هر نوع گرایش فکری و سیاسی بتوانند در آن حضور داشته باشند. آکادمی نباید محدود به طیف خاصی شود.

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۱۴:۳۶
    0 0
    ما سىنماى بزرگسالمان چه گلى زده به سرمون که از سىنماى کودک انتظار دارىد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.