دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

سینمای کودک مشکلات و راهکارها/۱۰

ابوالحسنی: اقتصاد در سینمای کودک مرده و بازار این گونه مهم سینمایی راکد است/ ابتدا باید بازار ملی را تقویت کنیم، سپس در پی حضور در بازارهای جهانی باشیم

محمد ابوالحسنی

سینماپرس: محمد ابوالحسنی مدیر مرکز نوآوری صنایع فرهنگ محور کودک و نوجوان و تهیه کننده آثار انیمیشن همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بنده معتقدم یکی از بزرگترین ضعف های ما در سینمای ایران این است که به اقتصاد این گونه مهم سینمایی بی توجه بوده ایم؛ اقتصاد در سینمای کودک مرده و بازار این گونه مهم سینمایی راکد است، پول در سینمای کودک جریان ندارد و وقتی که اقتصاد در هر حوزه ای ضعیف باشد ما نمی توانیم انتظار شکوفایی و رشد را در آن حوزه داشته باشیم.

تهیه کننده مجموعه محبوب «دیرین دیرین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید در ابتدا بازار سینمای کودک و نوجوان را توسعه دهند. ما باید به فکر پول سازی در این حوزه باشیم. علاوه بر این ها توان تولیدی مان را باید افزایش دهیم. در حال حاضر تعداد فیلم های تولید شده در این گونه مهم سینمایی به شدت کاهش پیدا کرده است و اغلب فیلمسازان دغدغه مند حوزه سینمای کودک بیکار و خانه نشین هستند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم دید جدی نسبت به سینمای کودک در کشور ما وجود ندارد و این گونه سینمایی هیچ گاه در تاریخ سینمای کشورمان بازیگر اصلی سینما نبوده، این اتفاق در حالی است که در دنیا قضیه کاملاً برعکس است. امروزه در اغلب کشورها شاهد این هستیم که برای دستیابی به منافع کلان فرهنگی، اقتصادی و... آثار کودک زیادی آن هم با صرف هزینه های هنگفت تولید می کنند اما ما از این غافله عقب مانده ایم.

ابوالحسنی تأکید کرد: مدیران سینمایی باید در پی تغییر مواضع خود نسبت به سینمای کودک باشند. سینمای کودک نیازمند یک فرآیند درست است. ما باید برای رشد این گونه سینمایی از بیزینس من هایی که در سینما فعالیت می کنند دعوت کنیم تا بیایند و روی بازار سینمای کودک کار کنند.

این تهیه کننده در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که مدیران سینمایی امروزه در پی تقویت بازار جهانی سینمای کودک هستند اما از توجه به بخش ملی غافل شده اند، نظر شما در این خصوص چیست اظهار داشت: ما ابتدا باید بازار ملی را تقویت کنیم، سپس در پی حضور در بازارهای جهانی باشیم؛ درست است که بازار داخل سودآور و بزرگ نیست اما آنچه باید مد نظر مدیران باشد این است که در ابتدا بازار ملی را تقویت کنند و سپس در پی پیوند خوردن با حوزه بین الملل باشند.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: ما در حوزه بین الملل می توانیم از متخصصان بزرگ سینمای کودک دعوت کنیم تا با ما در خصوص تولید انیمیشن های جذاب برای کودکان مان، مبتنی با فرهنگ و هویت ملی مان همکاری داشته باشند تا در ابتدا کمی بازار داخل را تقویت کنیم، کودکان را با فیلم های جذاب ایرانی کودک آشنا کنیم و سپس در پی آن باشیم تا در حوزه بین الملل عرض اندام کنیم. سوأل بنده اینجا است که ما اینک با کدامیک از تولیدات مان می خواهیم در بازار جهانی سر بلند کنیم؟ تا تولید خوبی در سینمای کودک وجود نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که دنیا به فیلم های مان توجه کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.