سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

در نشست رسانه ای جشنواره فیلم کودک عنوان شد:

از تأکید بر حضور فیلم های باکیفیت تا ادعای رفع مشکل اکران آثار سینمای کودک/ جای خالی چهره های مطرح سینمای کودک در بزرگداشت ها/ جزئیات برگزاری جشنواره فیلم کودک تشریح شد

نشست خبری جشنواره فیلم کودک

سینماپرس: علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره فیلم کودک در نشست رسانه ای این رویداد تأکید کرد: در این دوره از جشنواره فیلم های باکیفیتی حضور دارند. وی همچنین رفع مشکل اکران آثار کودک را یکی از دستاوردهای یک سال اخیر برشمرد و گفت: خوشبختانه ما در هر فصل شاهد اکران فیلم های کودک هستیم. یکی از نکات قابل تأملی که موجب حیرت اهالی رسانه شد عدم حضور چهره های شاخص سینمای کودک در مراسم بزرگداشت های این دوره از جشنواره بود!

به گزارش سینماپرس نشست رسانه ای سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور دست اندرکاران این رویداد و اهالی رسانه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

علیرضا تابش دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای اظهاراتش کودکان و نوجوانان را سرمایه های کشور دانست و با تبریک روز خبرنگار گفت: امیدوارم ما به نقاط قوت جشنواره اضافه کنیم؛ من ۶ محور اصلی از ویژگی های جشنواره امسال گردآوری کردم که مایلم با شما در میان بگذارم.

تابش در ادامه اظهاراتش به بیان ۶ محور سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت:  کمتر کسی در جامعه‌ سینمایی می‌تواند پیدا شود، که لزوم و ضرورت ایجاد تحول در مناسبات صنعت سینما، با توجه به شرایط جدید حاکم بر کشور، چه در بعد پیشرفت های رخ‌داده در فناوری‌های ارتباطی و گسترش صنعت تصویر، چه از منظر وضعیت اقتصادی و سیاسی حاکم را منکر شود، اما شاید کمتر کسی گمان می‌کرد نخستین نتیجه‌ این تحولات، به واسطه‌ رویکردهای جدید و توسعه‌ محور مدیریت سازمان سینمایی و به تبع آن بنیاد سینمایی فارابی را، در سینمای کودک و نوجوان مشاهده کنیم.  

وی ادامه داد: مفتخرم که اعلام کنم، این دوره از جشنواره، از چندین جهت می‌تواند نقطه‌ عطف و شاخص وقوع تحول در صنعت سینما باشد، و البته این تحول و تغییر، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، ناشی از مجموعه‌ اصلاحات و جراحی‌هایی است که مجموعه‌ صنعت-هنر سینمای کشور، در مقام پیکری واحد، و به فرماندهی منسجم به آن رسیده است و مطلقاً نمی‌توان آن را صرفاً نتیجه‌ تلاش های یک بخش، یا سازمان، چه بنیاد سینمایی فارابی، و چه دبیرخانه‌ این دوره از جشنواره دانست. بلکه باید این تحول را، ناشی از بلوغ جامعه هنرمندان، تغییر نگرش در سطوح مدیریت کلان سینمایی کشور، به ویژه شخص رئیس سازمان سینمایی، و تغییر مناسبات حاکم بر الگوی مصرف فرهنگی در کشور دانست.  

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: نخستین تحول را می‌توان تغییر نگرش از اثر به منظومه دانست، چند دهه بود که الگوی حاکم بر مدیریت سینمایی، تمرکز بر تولید آثار بود، مجموعه‌ مدیریت سینمایی، ملاک موفقیت خود را در آمارهای کمی تولید می‌دید، و از سوی دیگر فیلمسازان نیز، وظیفه‌ خود را تا مرحله‌ پس‌تولید می‌دانستند و کمتر به دنبال ایجاد نگرش منظومه‌ای یا به عبارت دیگر، ایجاد پیوست فرهنگی یا زنجیره‌ خلق ارزش در صنعت سینما بودند.

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره تصریح کرد: اما در این جشنواره، پس از مدتها، سنت تولید فیلم برای جشنواره به کناری گذاشته شد، و اهمیت تعداد فیلمهای راه‌یافته به جشنواره، جای خود را به کیفیت و استانداردهای ارائه‌ فیلم داده است. تاکید مدیریت سینمایی کشور بر شفاف‌سازی و اعلام عمومی هزینه‌کرد، گام بزرگی بود که ما را به این سمت هدایت کرد، مدیران سینمایی، چه در بنیاد سینمایی فارابی و چه در دبیرخانه‌ جشنواره، حالا خود را در اتاقی شیشه‌ای حس می‌کنند که هر حرکت آنها، وهر سرمایه‌گذاری‌ای در تولید، از سوی افکار عمومی رصد و درباره‌ آنها پرسش می‌شود. حالا و در سی و دومین دوره‌ جشنواره، مفتخرم اعلام کنم، ما با ۷ فیلم با کیفیت، و با قابلیت قابل توجه در صنایع محاور روبروییم، و نه تنها دغدغه‌ای در این مورد نداریم، بلکه در انتظارفیلم های با کیفیت بیشتری در سال های آینده می‌مانیم. در این دوره از جشنواره، ما به دنبال ارائه‌ تصویری حقیقی و شفاف از سینمای کودک و نوجوان و ظرفیت هایش بوده‌ایم و کیفیت، بیش از اعداد و تعداد فیلم های موجود برای ما اهمیت داشته است.

تابش ادامه داد: در این دوره از جشنواره، توجه به وجوه بین‌المللی سینمای کودک نیز، که کمابیش به فراموشی سپرده شده بود، دوباره زنده شده است. ما با ایجاد کتابخانه‌ ویدیویی، دعوت از توزیع‌کنندگان منطقه ای و بین‌المللی و تعریف خدمات جدید برای مهمانان بخش بین‌الملل، تلاش کرده‌ ایم صنعت تصویر در حوزه‌ کودک و نوجوانان را در فضای بین‌المللی بازتعریف کنیم. این بازتعریف، منطبق با رویکرد رونق تولید ملی و طبیعتاً همگام با سیاست هایحاکم بر کشور انجام پذیرفته و به گمان ما، با توجه به زبان مشترک تصویر در میان کودکان تمام دنیا، می‌ تواند افق جدیدی پیش روی سینمای کشور بگشاید. افقی که حضور جشنواره ای تنهای بخشی از آن است و هدفش حضوری همه‌ جانبه در بدنه سینمای بین ‌الملل است. این اتفاق شدنی است و با اتکا به نیروی داخلی و سرچشمه غنی ادبی و خلاقیت به ویژه در حوزه های مختلف هنر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران، ما از مزیت هایی برخورداریم که در کمتر کشوری می توان مشابه آن را یافت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: جشنواره امسال تصمیم گرفته از ۳ تن از بزرگان حوزه سینمای کودک و نوجوان تجلیل کند، مهین جواهریان، فیلمساز باسابقه‌ این حوزه، علیرضا رضاداد که پیشتاز مدیریت سینمایی هستند و مریم سعادت پیشکسوت هنرهای نمایشی چهره‌هایی هستند که بزرگداشت‌شان در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود که مخرج مشترک همه‌ آن‌ها سابقه کار فعالانه و ه ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش ملی ۲۱۷ عنوان فیلم است که از این تعداد فیلم سینمایی ۱۲ عنوان، فیلم کوتاه داستانی ۱۰۵ عنوان،  فیلم بلند داستانی ۱۶ عنوان، فیلم پویانمایی کوتاه ۶۶ عنوان، فیلم پویانمایی سینمایی ۶ عنوان، وب‌سری ۳۹ عنوان ثبت نام کردند که پس از بازبینی کلیه آثار، ۳۶ عنوان فیلم توسط هیات انتخاب ایران برگزیده شدند که شامل ۷ فیلم سینمایی ۱۰فیلم کوتاه داستانی، ۷ فیلم بلند داستانی و ۱۲ فیلم پویانمایی کوتاه می شوند.  مجموعه آثار «وب سری» راه یافته به جشنواره نیز ۳۹ عنوان است.

وی افزود: فکر می‌کنم اشاره به این نکته نیز لازم است که ۱۱ سینما در شهر اصفهان فیلم های راه یافته به جشنواره را در سه نوبت اکران خواهند کرد ضمن آن که منتخبی از فیلم‌های جشنواره در تمامی مراکز استان‌ها و همینطور ۲ منطقه آزاد به نمایش درخواهد آمد.  

تابش در پاسخ به این سوأل که چرا هیأت انتخاب اغلب آثار را رد کرده؟ چرا ادعا داریم بین المللی هستیم اما نشانی از بین المللی بودن نیست؟ گفت: مقررات جشنواره ها شفاف هستند؛ ما سعی کردیم چهره های مطرح را کنار هم در هیأت انتخاب جمع کنیم. جشنواره کودک در منطقه تأثیرگذار است. فیلم های راه نیافته هم زیاد بوده، ما رویکردهایی را اعلام کردیم که شاید برخی فیلم های رد شده آن را رعایت نکرده بودند. ما نگاه مان این است که فیلم هایی باشند که باب نظر کودکان باشند. کیفیت برای ما بسیار مهم بوده و امیدوارم که موفق عمل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد فیلم‌های بخش بین‌الملل و تاثیر تحریم‌ها بر حضور فیلم‌ها در جشنواره  و اینکه از کشور ترکیه چند فیلم در این جشنواره خواهد بود گفت: جشنواره کودک و نوجوان نماد دیپلماسی عمومی است؛ مخصوصا در زمانی که دشمنان ما تلاش می‌کنند چهره‌ای نامناسب را از کشور ما نشان بدهند. جشنواره‌هایی مثل جشنواره جهانی فجر و این جشنواره که در شهری است که خودش نماد ایران است و روزگاری پایتخت ایران بوده است برگزار خواهد شد و این نکته اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه شرکت کننده‌هایی از جمله از کشور ترکیه خواهیم داشت و ۲۸ ورکشاپ بین‌المللی و همچنین ۲۷ کشور مهمان در این جشنواره خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.