یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷

بهرام سروری نژاد خبر داد؛

اختتامیه جشنواره نمایشی رادیو ۲۸ مرداد برگزار می شود

جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی «نوایش»

سینماپرس: دبیر جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی گفت که آیین اختتامیه در روزهای پایانی مردادماه برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ‌ رادیو نمایش به مناسبت دهه ولایت، سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی را با نام «نوایش» برگزار می‌کند. موضوعات جشنواره نوایش عبارتند از: ولایتمداری، حق‌الناس، مهرورزی، وفای به عهد، مسئولیت‌پذیری اجتماعی. این جشنواره در دو بخش حرفه‌ای و مردمی پذیرای آثار نمایشی علاقمندان حداکثر به مدت پنج دقیقه خواهد بود.

سیدبهرام سروری‌نژاد از کارگردانان و بازیگران رادیو و تلویزیون دبیری این جشنواره را برعهده دارد. او به خبرنگار تسنیم گفت:‌ هنرمندان حرفه‌ای و علاقه‌مندان هنر تا پانزدهم مردادماه فرصت دارند تا آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دبیر جشنواره نوایش رادیو تأکید کرد: قرار است در طول سال، نوایش‌های دیگری براساس موضوعات مختلف داشته باشیم. قرار نیست به شکل فصلی و دوره‌ای، نوایش را داشته باشیم و در بازه‌های متفاوت فراخور موضوعات متنوع جشنواره نمایش‌های کوتاه را خواهیم داشت.

سروری‌نژاد با اشاره به اینکه بیست و هشتم مردادماه اختتامیه جشنواره نوایش رادیو برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: بیست و هشتم مردادماه سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی در محل رادیو نمایش به پایان راه می‌رسد. البته هنوز هیئت‌داوران این جشنواره مشخص نشده‌اند و عمدتاً هم تا روز پانزدهم و دقیقه ۹۰، تعداد آثار را می‌توانیم اعلام کنیم. اما تا اینجا بگویم که هنرمندان استقبال بی‌نظیری از این جشنواره داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش مردمی یک برگزیده خواهیم داشت که جوایزی به رسم یادبود اهداء می‌شود و در بخش‌ نمایش‌های حرفه‌ای، قسمت‌های مختلفی چون نویسنده، بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان و عوامل دیگر جایزه می‌گیرند. انتظار ما در بخش حرفه‌ای این است که دوستان تئاتری و رادیویی‌های اصیل در تهران و مراکز پرشور حاضر شوند و در بخش مردمی هم همین‌طور رویه استقبال خوب ادامه یابد. البته ناگفته نماند که مردم علاقه‌مند به هنر در بخش حرفه‌ای هم می‌توانند شرکت کنند. اما در جریان باشند که در بخش حرفه‌ای، آثارشان با حرفه‌ای‌های رادیو مقایسه می‌شود و این رویه برایشان سخت خواهد بود.

سروری‌نژاد درباره نمایش‌های بلند و کوتاه رادیویی، توضیح داد: نمایش‌های رادیویی که سریالی یا تک قسمتی کار می‌شود خصوصیت یک نمایش واحد را دارد مثل هر سریال دیگری که در تلویزیون روی آنتن می‌رود. تک قسمتی‌ها هم همانند یک فیلم سینمایی درنظر بگیریم ولی در مدت ۳۰ دقیقه! سریال‌های رادیویی ما بعضا ۵ قسمتی و بیشتر است مثل همه سریال‌ها داستانی دارد با توجه به ظرفیت داستان قسمت‌های مختلف را اختصاص می‌دهد و تعداد قسمت‌ها براساس کشش داستان، پخش می‌شود. این نمایش رادیویی البته باید خصوصیات یک نمایش واقعی تلویزیونی یا تئاتری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: نمایش کوتاه رادیویی برخلاف نمایش‌های بلند و سریال‌های رادیویی، یکی از گونه‌های بسیار مشکلی است. زیرا باید در ۵ دقیقه نهایتاً حرف‌های نمایشی خودش را بزند. باید یک ایده محکم و استوار داشته باشیم که در یک زمان کوتاه این ایده را بتوانیم بپرورانیم و نمایش کوتاه به این معنی نیست که برشی از یک نمایش بلند باشد.   این نمایش ۵ دقیقه نقطه آغازین، میانه اوج و پایان محکمی را دارد از وجوه دراماتیک برخوردار است. نمایش کوتاه باید یک ایده ناب داشته باشد و در همان دقایق کوتاه بتواند خودش را عرضه کند و پیام اخلاقی و مذهبی و انسانی خودش را منتقل کند.

سروری‌نژاد تأکید کرد: نمایش کوتاه این فرصت را در اختیار هنرمند قرار می‌دهد کوتاه، مفید و بدون شعار حرف خودش را بزند. اینجا با یک نمایشی روبرو می‌شویم که دیالوگ دارد اما همه‌چیز آنقدر حرفه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرد که در یک نگاه کوتاه، مخاطب را در جریان همه‌چیز قرار می‌دهد. البته دیالوگ الزاما به معنی کلمات و حروف نیست این دیالوگِ گفتگوی بین دو ساز موسیقی هم می‌تواند باشد و تا نکات و موضوعات دیگر. خدا را شاکریم که هنرمندان استقبال خوبی داشته‌اند و به طور مرتب در اداره نمایش استودیوها در حال ضبط هستند تا کارهای حرفه‌ای و ایده‌آلی تحویل دبیرخانه سومین جشنواره نوایش رادیو شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.