چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

سینمای کودک مشکلات و راهکارها/۷

حاجی غلامی: مدیران به سینمای کودک نگاهی تجاری دارند و از همین رو از آثار فاقد اندیشه اما گیشه پسند حمایت می کنند

محمدرضا حاجی غلامی

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما به مناسبت برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: مدیران به سینمای کودک نگاهی تجاری دارند و از همین رو از آثار فاقد اندیشه اما گیشه پسند حمایت می کنند؛ این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است، ما نباید با دست خودمان سینمای کودک را همانند سینمای بزرگسال به ورطه نابودی و ابتذال بکشانیم.

کارگردان فیلم سینمایی تحسین شده «لکنت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم کودک سیاست جدیدی را شروع کرده اند. گویا سیاست جدید آن ها برا این پایه استوار است که از تنوع فیلم ها جلوگیری کنند. آن ها صرفاً به سینمای کودک نگاهی تجاری دارند. متأسفانه به فرهنگ سازی و اندیشه و اخلاق در سینمای کودک بی توجهی می شود و ما با دست خود داریم کودکان را به سمت سینمایی می بریم که در سینمای بزرگسال شاهد آن هستیم، سینمایی که با هر ترفندی ولو شوخی های رکیک و زشت و ضد اخلاقی می خواهد مخاطب جذب کند.

وی تصریح کرد: انجام چنین کاری در سینمای کودک بسیار خطرناک است و عواقب بسیار بدی را برای آینده سازان کشور در پی دارد. فیلم های کودکان و نوجوانان هرگز نباید بدآموزی داشته باشند و بالعکس باید بر پایه اندیشه و اخلاق گرایی استوار باشند اما نمی دانم به چه دلیل این اتفاق رخ نمی دهد!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که با توجه به دریافت جوایزهای مکرر توسط شما از جشنواره های فیلم کودک سال های گذشته فکر می کنید چرا هیأت انتخاب این دوره از جشنواره اثر جدیدتان را نپذیرفته اظهار داشت: من در این مورد اعتراض جدی به برگزارکنندگان جشنواره دارم. هیأت انتخاب که مشخص است بر اساس سلیقه خود عمل می کند اما این مسئولان هستند که باید پاسخ بدهند چرا یک فیلم با کیفیت که در بخش خصوصی تولید شده اینطور برخورد کردند؛ فیلم جدیدم «گردو» در معتبرترین جشنواره کودک دنیا پذیرفته شد اما در ایران آن را بایکوت کردند؛ این چه معنایی می تواند داشته باشد؟

حاجی غلامی با بیان اینکه فیلم های بلند و کوتاه بنده پیش از این در جشنواره های عمار و کودک جوایز متعددی را دریافت کرده اند خاطرنشان کرد: یعنی بنده بعد از ساخت این همه فیلم و کسب این همه جایزه از نظر برگزارکنندگان جشنواره پسرفت کرده ام؟ چون فیلم بنده مولفه های مورد علاقه مسئولان جشنواره را ندارد و تجاری نیست نباید در جشنواره کودک دیده شود؟

کارگردان فیلم های کوتاه تحسین شده «جمعه گل» و «سلام» در بخشی دیگری از اظهاراتش به عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در زمینه حمایت از فیلم های کودک اشاره کرد و یادآور شد: با نگاهی به جشنواره های پیشین کودک به راحتی متوجه می شویم که آثاری که بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر از آن حمایت مالی کرده است هیچ یک موفق به دریافت جایزه از جشنواره نشده اند. معلوم نیست حمایت آن ها از فیلم های کودک چه نتیجه ای دارد؟ دست اندرکاران این نهاد بر اساس چه مولفه هایی از فیلم های کودک حمایت می کنند؟ طی همین ۲ سال اخیر فیلم هایی مانند «لکنت»، «اسکی باز»، «بیست و یک روز بعد» و... جوایز اصلی این رویداد سینمایی را دریافت کردند که هیچ یک از آن ها متعلق به فارابی نبودند.

وی در همین راستا افزود: ای کاش مسئولان بنیاد سینمایی فارابی بودجه های خود را برای ساخت آثار جدید فیلمسازانی صرف کنند که فیلم های قبلی شان مورد توجه خود جشنواره قرار گرفته، اینکه فیلمسازان خاصی توسط فارابی حمایت می شوند نکته ای عجیب است، فیلمسازانی که فیلم های شان نه اکران می شود، نه جایزه می گیرد و نه مورد علاقه مخاطبان کودک و نوجوان است.

حاجی غلامی در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه ما با دغدغه برای کودکان مبادرت به ساخت فیلم می کنیم اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی باید در سیاست های خود بازنگری کند و از فیلمسازانی نظیر ما حمایت داشته باشد. خود بنده که سال گذشته رکورددار دریافت جایزه از جشنواره فیلم کودک بودم هیچ گاه مورد حمایت مسئولان این بنیاد قرار نگرفتم در صورتی که آن ها باید از بنده و امثال بنده دعوت می کردند که برای دور جدید جشنواره فیلم تولید کنیم. این مایه تأسف است که حتی گاهی برعکس این رفتار با ما می شود، آن ها با ما کاری می کنند و ما را به راهی می برند که اصلاً از ادامه کار در این سینما پشیمان شویم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.