جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

کارگردان «عشق شمعدانی‌ها»:

مستندی از متفاوت‌ترین شخصیت جبهه ملی ساخته‌ام

مستند تاریخی «عشق شمعدانی‌ها»

سینماپرس: میلاد محمدی می‌گوید سوژه مستند خود، اولین پیشنهاد دهنده ملی‌شدن صنعت نفت بوده و تنها عضو جبهه ملی است که در کودتای ۲۸ مرداد تیر باران شد.

به گزارش سینماپرس، مستند «عشق شمعدانی‌ها» شب گذشته در قالب جشنواره تلویزیونی مستند به روی آنتن شبکه مستند رفت. این مستند که به کارگردانی میلاد محمدی تولید شده است، روایتی متفاوت از ماجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و دستگیری حسین فاطمی در همین ماجرا است.  

کارگردان این مستند راجع به این مستند، مراحل ساخت آن و پخش آن در جشنواره تلویزیونی صحبت کرده است. این گفتگو در زیر منتشر می‌شود: 

کارگردان فیلم مستند «عشق شمعدانی ها» درباره سابقه هنری خود گفت: متولد ۱۳۶۶ هستم و در شهر کرد به دنیا آمدم. در رشته کارشناسی کارگردانی تلویزیون و در دانشکده صدا و سیما تحصیل کرده‌ام. پیش از این فیلم، مستند «روز کودتا» را با موضوع کودتای بیست و هشت مرداد برای شبکه دو ساختم. مستند «نخست وزیر پنج روزه» را در خصوص قیام سی تیر و نیز مستند «کفش پاراز»  را به صورت مستند پرتره‌ای از بهمن علاءالدین ساختم و بعد از «عشق شمعدانی‌ها» نیز دو فیلم مستند برای شبکه مستند ساختم که یکی مستند پرتره‌ای از دکتر حسابی است و دیگری، مستندی به نام «عدل مظفر». 

کارگردان فیلم عشق شمعدانی‌ها در خصوص ساخت فیلم خود گفت: این فیلم به دکتر حسین فاطمی که شخصیتی بسیار تاثیرگذار در تاریخ ما است پرداخته است. این شخصیت همیشه در پژوهش‌های من برای فیلم‌های قبلی حضور داشته و مرا به خودش علاقمند کرد، چرا که فردی منحصر به فرد بود. ایشان تنها وزیر دکتر مصدق و تنها عضو جبهه ملی بود که تیرباران شد و حتی تیمسار ریاحی که وزیر جنگ بود و با اسلحه مقابل کودتا ایستاد و یا خود دکتر مصدق در دادگاه تنها به سه سال حبس محکوم شدند، اما حسین فاطمی که جوان ترین وزیر کابینه بود و در زمان تیرباران فقط سی و پنج سال سن داشت، اعدام شد. حتی به گفته خود دکتر مصدق، پیشنهاد اولیه ملی شدن صنعت نفت را فاطمی ارائه کرد.

وی در ادامه افزود: همه این ویژگی ها مرا برای ساخت این فیلم کنجکاو کرد. اما جرقه اول ساخت فیلم از فایل صوتی مربوط به گزارش رادیویی ظهر بیست و هشت مرداد شروع شد. در آن فایل، میراشرافی که از افراد تصرف کننده رادیو در آن روز بود، اعلام می‌کند که دولت مصدق سرنگون شد و در انتهای صحبت‌هایش از فاطمی نام می‌برد و می‌گوید، مردم حسین فاطمی را قطعه قطعه کرده‌اند؛ در حالی که در آن روز دستشان به حسین فاطمی نرسید و ایشان یک سال و نیم بعد تیرباران شد. شنیدن این اسم در آن گزارش، مرا نسبت به این موضوع حساس کرد.

کارگردان مستند عشق شمعدانی‌ها در خصوص جشنواره مستند سیما بیان داشت: جشنواره مستند سیما به نظر من خیلی کار خوب و قشنگی است. مهم‌ترین دلیلش هم وجود فیلم‌های گوناگون با سلایق مختلف است و حتی فیلم هایی که در خارج از جشنواره شاید شانس دیده شدن کمتری داشته باشند، در اینجا به نمایش در می‌آیند و این فرصت برای همه هست. قطعا تعداد مخاطب تلویزیون با جشنواره‌های دیگر قابل مقایسه نیست. برگزارکننده‌های جشنواره نیز به خوبی توانسته‌اند بین آثار و سلیقه‌های مختلف، تعادل برقرار کنند و سطح کیفی جشنواره را به واسطه این تنوع و انتخاب‌هایی که شده بالا بیاورند.

محمدی افزود: آرای مردمی هم خیلی خوب است و قرار گرفتن آثار فیلمسازها در مقابل آرای مردمی، بازخوردها و اطلاعات خوبی را به فیلمساز خواهد داد و به نوعی رقابت جذابی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه مخاطب شبکه مستند هم نسبت به دیگر شبکه های تلویزیون متفاوت است. این افراد به نظر من مخاطبینی هستند که سطح‌شان قدری از مخاطب عام بالاتر است. کسانی مستند نگاه می‌کنند که بیش‌تر فکر می‌کنند و بیشتر مطالعه دارند و ذائقه‌شان متفاوت است. تنها نقد من به جشنواره مستند سیما، ساعت پخش آثار است. شاید اگر به جای هفت عصر در ساعاتی مانند نه شب یا ده شب پخش می‌شد، تماشاگران بیشتری امکان دیدن فیلم‌ها را پیدا می‌کردند؛  مخصوصا که در فصل تابستان هستیم و مردم قدری دیرتر به خانه می‌روند.

محمدی به معرفی عوامل فیلم خود پرداخت و گفت: تهیه کننده فیلم جناب آقای محمود اربابی که استاد من هستند و بیشتر راهنما و مشوق من در ساخت اثر بودند، تاثیر به سزای در تولید این مستند داشتند به طوری که اگر کمک‌های ایشان نبود این فیلم ساخته نمی شد. انیمیشن‌های فیلم هم به بهتر شدن این مستند خیلی کمک کرد که زحمت ساخت آن‌ها با آقای حسین حسن شاهی است. تصویربرداری و نورپردازی کار آقای کوروش طاهری است که به فضاسازی کار خیلی کمک کرده است و طراحی صحنه و دکور هم در بهتر شدن فیلم خیلی موثر بوده که به عهده خانم‌ها رودابه کاشانی و فروغ آبسالان بوده است.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از پانزده تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است. فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» نیز روز سه شنبه سی تیر ساعت ۱۹ از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و ساعت ۲۴ و ۱۱ صبح روز بعد بازپخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.