دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹

کارگردان تئاتر مطرح کرد؛

چرا نمایش‌های ارزشی کمتر روی صحنه می‌روند؟

علی موسویان

سینماپرس: چندین سال از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، اما همچنان عرصه تئاتر در تولید آثاری در این زمینه کم کار است.

به گزارش سینماپرس، با گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی، نمایشنامه‌های بسیاری برای این حوزه نوشته و آثار بسیار خوبی نیز ساخته شده است. با این حال زمانی که به تاریخ اجرای این نمایش‌ها در سالیان گذشته نگاه می‌کنیم، اجرای نمایش‌های این حوزه را مختص زمانی مشخص و برای رویدادهای خاص می‌بینیم که البته نگاه ما را به این نمایش‌ها سفارشی می‌کند.

ممکن است که نگاه سفارشی به آثار ما را از تماشای آن باز دارد، ولی سفارشی بودن آثار برای بیان اهداف مناسب است. از طرفی مخاطبان اجرای نمایش‌هایی در حوزه انقلاب اسلامی را مناسب دهه فجر و دفاع مقدس را مناسب شهادت‌ها می‌دانند، اما بهتر است شاهد اجرای آثار حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در طول روزهای سال باشیم و نمایش‌های این حوزه را مختص مناسبت‌ها نکنیم. از طرفی قدرت آثار تولیدی در این زمینه بسیار موثر است و اجرای قوی این گونه آثار مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کند.

سال‌ها است که نویسندگان خوبی در حوزه پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌نویسند و کارگردان‌های خوبی نیز آن‌ها را بر روی صحنه می‌آورند، اما به نظر می‌رسد هنوز هم در این حوزه در مرحله آزمون و خطا به سر می‌بریم و این موضوع نیازمند توجه بیشتری است.

علی موسویان نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در خصوص کمبود آثار هنری در حوزه پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کمبود آثار نمایشی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نبود حمایت و استقبال در این حوزه بازمی گردد. این استقبال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متصدیان فرهنگ و هنر صورت نمی‌گیرد؛ نمایشنامه‌هایی که در این حوزه نوشته می‌شوند، چاپ نمی‌شود و نمایش‌های آن اجرا نمی‌گیرد. به همین دلیل نویسنده سراغ آن نمی‌رود. نویسنده فعالیت هنری را انجام می‌دهد که یک فرآیند فرهنگی، مادی و معنوی به دنبال داشته باشد.

وی افزود: زمانی که این فرآیندها وجود ندارد، نویسنده نیز تصمیم می‌گیرد در این زمینه قلم نزد. از طرفی باید سفارشی پشت این نمایش ها باشد. این سفارش‌ها برای اجرای این گونه از نمایش‌ها بد نیست.

موسویان با اشاره به اینکه در تمام هنر سفارش وجود دارد، گفت: اگر بخواهیم به این سفارش‌ها به شکل عام نگاه کنیم، باید بگوییم تمام هنر سفارشی است. برای نمونه شخصی به شما سفارش تولید کار با هر موضوعی را می‌دهد که البته این سفارش بد نیست؛ اما چیزی که در جامعه مصطلح شده و به اشتباه بد برداشت می‌شود، این است که سفارشی و به سفارش ارگانی کار کرده اید، در حالی که این موضوع خوب است.

وی ادامه داد: فلان ارگان برای حفظ و پیشبرد اهداف خود از تئاتر کمک می‌گیرد و این خوب است؛ چرا باید آن را بد تلقی کرد؟ شاید کارهای ضعیفی که در این زمینه تولید شده اند سبب به وجود آمدن این ذهنیت و باعث شده که اسم سفارشی در کارها نامناسب جلوه دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.