دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

توصیه‌های مشاوران را جدی بگیرید!

آسیب‌شناسی نحوه برخورد با نوجوانان در «محرمانه»

سریال محرمانه

سینماپرس: برنامه‌ «محرمانه» به کارگردانی مسلم تهرانی برای گروه سنی نوجوان ساخته شده است و در این برنامه تلاش شده نحوه برخورد با نوجوان‌ها در جامعه مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

به گزارش سینماپرس، از آنجایی که شبکه سه همواره توجه ویژه‌ای به جوانان و نوجوانان دارد، مدتی است مجموعه‌ای با عنوان «محرمانه» به کارگردانی مسلم تهرانی را روی آنتن دارد. مجموعه‌ای مختص نوجوانان که در آن به دغدغه‌های آنان پرداخته می‌شود. در این سال‌ها کمتر برنامه و سریالی در تلویزیون شاهد بودیم و سراغ داریم که به طور اختصاصی به مسائل و پرسش‌های این گروه سنی پرداخته باشد و از طرفی با توجه به اهمیتی که در این دوران وجود دارد، نیازمند تولید و ساخت مجموعه‌های بسیاری از این دست هستیم.

از این رو گروه سازنده مجموعه «محرمانه» تلاش کرده تا از طریق داستان‌هایی که به صورت اپیزودیک در هر قسمت روایت می‌کند، تا حدودی به پرسش‌های مخاطبان خود پاسخ دهد. چرا که اغلب کارشناسان بر این عقیده هستند که دوران نوجوانی مهمترین و تأثیرگذارترین دوران زندگی هر فرد است و به یقین می‌توان گفت که نوجوان در همین دوران است که آینده و سرنوشت خود را رقم می‌زند و شخصیت او شکل می‌گیرد. بنابراین پرداختن به دغدغه‌های فکری و هیجانات و پرسش‌هایی که در ذهن هر نوجوان در برابر مسائل مختلف شکل می‌گیرد، کارگردان و گروه سازنده را بر آن داشت تا مجموعه‌ای مختص آنان تولید کند.

** نحوه برخورد نوجوانان در جامعه آسیب‌شناسی می‌شود

در این مجموعه که قسمت‌های ابتدایی آن در حال پخش است، پیام‌های بسیار مهم اخلاقی و رفتاری به مخاطب منتقل می‌شود. از جمله روابط اجتماعی و نحوه برخورد نوجوان در جامعه با افراد و دوستان و خانواده و به طور کلی هر آنچه که در شکل‌گیری یک شخصیت وجود دارد، در این سریال نمود پیدا می‌کند. گرچه شاید بتوان گفت که زمان مناسبی در پخش ندارد، اما با این وجود توانسته تا حدودی مورد توجه قرار گرفته و به اصطلاح دیده شود.

** استفاده از بازیگرانی که کم‌کار بودند

اما در کنار طرح موضوعات مهمی که در این کار در قالب طنز و یک مجموعه تلویزیونی به مخاطبان ارائه می‌شود، می‌توان گفت حضور بازیگرانی که در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند هم حائز اهمیت است. مخاطب مدت‌ها است که شاهد حضور چهره‌های تکراری و بازیگرانی است که مدام از این سریال به سریال دیگر و از این شبکه به شبکه دیگر می‌روند. اما کارگردان در این مجموعه تلاش کرده تا از بازیگرانی دعوت به همکاری کند که مدت‌ها است در عرصه تصویر کم کار شده‌اند. از جمله حسین رفیعی که تجربیات بسیاری در عرصه طنز دارد و جزو بازیگران اصلی این کار است. همچنین سوسن مقصودلو، احمدرضا اسعدی، فاطمه هاشمی و جواد خواجوی که مدت‌ها است در هیچ سریال تلویزیونی حضور نداشته‌اند. از این رو قرار گرفتن هنرمندان پیشکسوت و با تجربه که در گذشته تجربیات خوبی در تلویزیون و عرصه طنز داشته‌اند در کنار نوجوانان و چهره‌های جدید ترکیب خوبی از بازیگران یک مجموعه را تشکیل داده که می‌توان گفت از نکات مثبت این مجموعه محسوب می‌شود.

** زمان مناسب پخش «محرمانه»

گرچه «محرمانه» در ساعات مناسب‌تر و به قولی ساعت پیک تلویزیون باید پخش می‌شد تا با توجه به موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود تأثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان خود داشته باشد، اما با توجه به تعطیلات تابستانی و اوقات فراغت نوجوانان می‌توان گفت که در زمان مناسبی در حال پخش است. به خصوص اینکه نوجوان در این زمان فارغ از دغدغه‌های معمول فرصت بیشتری برای تفکر در مسائل مختلف دارد. از این رو پیام‌هایی که در این مجموعه در قالب طنز و نمایش به مخاطب منتقل می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

** نحوه برقراری ارتباط درست با والدین

یکی دیگر از نکات مثبت این مجموعه تصویری است که نویسنده و کارگردان از ارتباط نوجوانان با والدین خود به عنوان اعضای یک خانواده به بیننده ارائه می‌دهد. چرا که نوجوان امروز به دلیل برخی مسائل کمتر با والدین خود در ارتباط است و کمتر با یکدیگر گفت‌وگو و تعامل می‌کنند که یکی از مهمترین دلایلی که باعث می‌شود نوجوان راه نادرست و خطا را انتخاب کند و درگیر عیجاماتی؟ شود، همین عدم ارتباط با والدین خود است. از طرفی دسترسی آسان نوجوان امروزی به اطلاعات روز و اینترنت و ماهواره باعث شده تا نیاز بیشتری به یک ارتباط درست و منطقی با پدر و مادر خود داشته باشد که مخاطب در این سریال با این مسئله روبرو است. نوجوانان این مجموعه به راحتی با والدین خود گفتمان و تعامل کرده و همین ارتباط درست باعث می شود تا پاسخ های مناسبی به پرسش هایشان داده شود. از این رو این مجموعه در صورت ادامه یافتن در فصل‌های بعد نیز می‌تواند تاثیرات بسیار مناسبی را روی مخاطب خود بگذارد.

در نهایت اینکه «محرمانه» مجموعه‌ای خوش ساخت و خوش ریتم و مناسب هر نوجوان ایرانی و حتی خانواده اش است تا با دیدن آن نحوه ارتباط برقرار کردن با فرزند خود را بیاموزد. چرا که نوجوانی که پاسخ پرسش ها و دغدغه‌های ذهنی اش را در محیط خانواده و از طرف پدر و مادرش دریافت می‌کند و از آنها به عنوان بهترین مشاور در زندگی بهره می‌گیرد، در آینده به فرد بسیار موفقی تبدیل می‌شود.

** نوجوان‌ها باید اولویت تلویزیون در برنامه‌سازی باشند

بنابراین تولید و ساخت برنامه‌ها و مجموعه‌های از این دست برای نوجوانان و خانواده‌هایشان بسیار حائز اهمیت است و تلویزیون باید ساخت چنین آثاری را در اولویت خود قرار بدهد. چرا که تنها رسانه ملی است و مخاطبان گسترده‌ای دارد و چه بسا در برخی نقاط کشور تنها وسیله‌ای است که مخاطب برای اوقات فراغت در اختیار دارد. از این رو در تولید برنامه‌ها و مجموعه‌هایی با چنین مضمون و محتوایی بیشتر باید همت گمارد.

** تهرانی: محوریت «محرمانه»، سبک زندگی است

در ادامه این گزارش، «مسلم تهرانی» که کارگردانی این مجموعه تلویزیونی را به عهده داشته است، از دغدغه‌های خود برای تولید سریالی در حوزه نوجوانان و ... صحبت کرد. وی درباره نحوه شکل‌گیری و شروع تولید این مجموعه تلویزیونی گفت: ما در این سریال نگاهمان روی خانواده‌ها متمرکز بود و سبک زندگی را در راس کارمان قرار دادیم. همچنین بد نیست اشاره‌ کوتاهی به این داشته باشم که مجموعه‌ای تحت عنوان «محرمانه خانوادگی» در دو فصل در سال‌های گذشته تولید و بروی آنتن رفت و ما در این کار محرمانه‌ای را برای نوجوان‌ها ساختیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه تلویزیونی «محرمانه» بایدها و نبایدهایی را به تصویر می‌کشد، بیان داشت: ما برای نوجوانان مجموعه‌ای را ساختیم که اغلب دغدغه‌های خانواده‌ها و والدین را برای تربیت نوجوان‌شان را نشان می‌دهد. در اصل آمدیم بایدها و نبایدهایی را به تصویر کشیدیم که لازم است هر خانواده‌ای آن را بدانند و برای آینده محرمانه‌های همسرانه، کودکانه و پدرانه و مادرانه را نیز در دستور کار قرار دادیم.

** محرمانه‌ای در قالب مسابقه تلویزیونی

تهرانی در توضیح انواع مجموعه‌هایی که تحت عنوان محرمانه ساخته شده است، عنوان داشت: ما قصد داریم تا محرمانه خانوادگی را به صورت مجله‌ای تلویزیونی و محرمانه همسرانه را نیز در قالب یک مسابقه تلویزیونی بین زوج‌های جوان در آوریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه برخی از آثاری که برای گروه سنی نوجوان ساخته می‌شوند اصلا مناسب این سن و سال نیست، بیان داشت: همیشه این کارها را دیدم و از بازخوردهای آن در جهت بهتر شدن کاری که ساختیم استفاده کردم. از طرفی همیشه این را می‌دانم که اغلب سازندگان دغدغه‌ای برای تولید در حوزه نوجوان را ندارند به همین دلیل است که تعدادی از برنامه‌ها و سریال‌هایی که برای نوجوان‌ها ساخته می‌شود، بسیار کم و محدود است.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اینکه دوران نوجوانی دوران بسیار دغدغه‌مندی است، گفت: همانطور که می‌دانید دوره نوجوانی دوره حساسی است، به این دلیل که نگرانی‌های بی‌مورد و هیجان‌های خوب و بدی دارد. این دوره از زندگی نیز دوران گذاری دارد که به طور حتم توسط بزرگترها و والبدین باید توجه ویژه‌ای به آن شود.  

وی درباره چرایی عدم تولید آثار و برنامه‌هایی برای گروه سنی نوجوان نیز بیان داشت: هر نوجوانی خصیصه‌های روحی خاص خود را دارد و به همین دلیل ورود کردن به این دنیای پیچیده بسیار سخت است. همچنین ما سعی کردیم تا از فرم‌های تصویری جذاب و افرادی که خارج از تلویزیون نوجوان‌ها آنها را می‌شناسند و از علاقه‌مندی‌های این قشر سنی است استفاده کنیم.

تهرانی با اشاره به اینکه ما برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطب نوجوان از موسیقی مناسب این گروه سنی نیز استفاده کردیم، بیان داشت: ما در تلویزیون حتی یک شبکه برای نوجوانان داریم که باز هم معتقدم هر چه برنامه برای این گروه سنی بسازیم باز هم کم است.

** دوری از فرم‌های تکراری برای نوجوانان

وی درباره اینکه بخشی از زندگیم در کار کردن در تئاتر برای کودک و نوجوان گذشت، افزود: در این برهه از زمان که می‌گویم از نزدیک با مخاطب نوجوان در ارتباط بودم و از دغدغه‌های این سن و سال به خوبی مطلع هستم و پیشینه‌ای که در ساخت تولید برای نوجوان‌ها داشتم، به من جرات داد تا تولید سریالی برای نوجوان‌ها را پیدا کنم. از طرفی برای ساختن محرمانه نوجوان باید با گروهی متشکل از ۲۰ دختر و پسر نوجوان کار می‌کردم و همین‌ها باعث شد تا از نزدیک به دنیای آنها وصل شوم.

این کارگردان با اشاره به تفاوت محرمانه نوجوان با سایر کارهای تلویزیونی که برای این گروه سنی ساخته می‌شود، عنوان داشت: از همان ابتدا تلاشمان بر این بود تا از فرم‌هایی که دیگر سازندگان برای تولید چنین آثاری استفاده می‌کنند دور شویم و به همین دلیل این موضوع را حتی در طراحی دکور نیز اعمال کردیم. دکور اصلی ما دکوری است که در و پنجره دارد اما دیوار نه و ما شهری را می‌بینیم که دیوار ندارد.

وی درباره اینکه از حضور گروهی از روانشناسان در این مجموعه تلویزیونی استفاده کردیم نیز گفت: به هر ترتیب لازم است که برای تولید چنین کارهایی که با حساسیت ویژه‌ای روبرو است از گروهی از کارشناسان و روانشناسان مجرب در این حوزه که خود تجربه رویارویی با نوجوان‌ها را داشته‌اند، استفاده کنیم. همین گروه روانشناسان کمک ویژه‌ای در جذب مخاطب نوجوان به ما کردند و این نکته را به ما گوشزد شد که نباید با نوجوان‌ها به طور مستقیم حرفی را بزنید و در این شرایط حرف غیر مستقیم بیشتر شما را به نتیجه می‌رساند.

تهرانی با اشاره به سرفصل‌هایی که در فصل اول این مجموعه تلویزیونی به آنها پرداخته شد، ‌ بیان داشت: در فصل اول به ۲۴ موضوع واقعی اشاره کردیم که اغلبشان روانشناسی است و با توجه به مشورتی که در اتاق فکر با روانشناسان داشتیم از دغدغه‌های این گروه سنی استفاده کردیم.

وی درباره اینکه چطور کاراکترهایتان را طراحی کردید، نیز بیان داشت: ما شخصیت‌هایی که در این سریال بازی می‌کنند را از دل برخی پرونده‌هایی آوردیم که روانشناسان و کارشناسان در اختیارمان قرار دادند و برای مثال هر فردی که در این مجموعه نقش آدمی را بازی می‌:ند دقیقا ما به ازای واقعی و بیرونی دارد. افراد چاپلوس، متوقع، لجباز و ... همه از این دسته بودند و بنا داریم در فصل‌ دوم انتخاب رشته کنکور و برخی مسائل اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم.

تهرانی درباره انتخاب سوژه‌های این فصل از مجموعه تلویزیونی محرمانه نیز بیان داشت: همانطور که گفتم سوژه‌هایی که در این برنامه انتخاب می‌شوند و به آنها پرداخته می‌شود هم ماحصل نظر جمعی روانشناسان در اتاق فکر برنامه است.

** تغییر دکور در فصل بعدی محرمانه نوجوان

وی با اشاره به اینکه در فصل دوم محرمانه نوجوان نیز به موضوعات دیگری که نوجوانان با آن درگیر هستند، اشاره می‌کنیم، عنوان داشت: در فصل بعدی بیشتر مشکلات و مسائل رفتاری و اجتماعی نوجوانان را در ۳۴ قسمت تولید خواهیم کرد. فضا و فرمت ظاهری برنامه مثل قبل است اما بنا داریم که از قصه‌ها و روایت‌های پرکشش‌تری استفاده کنیم. در ادامه قصد داریم تا از نظرهای مخاطبان برنامه که اغلب نوجوان هستند در راستای هر چه بهتر شدن و رفع نیازهایشان استفاده کنیم. همچنین دکورمان جدید شده و از بازیگرهای جدیدی نیز در این مجموعه استفاده می‌کنیم.

تهرانی در ادامه ضمن بیان اینکه قصد داریم تا این سریال را در فضای مجازی به طور گسترده‌تری نمایش دهیم، ‌گفت: یکی از برنامه‌هایمان برای فصل آینده این سریال این است که فایل‌های یک دقیقه‌ای از محرمانه نوجوان را برای پخش در فضای مجازی تهیه و منتشر کنیم تا افرادی که حتی تلویزیون نگاه نمی‌کنند از توصیه‌های روانشناسی ما غافل نمانند. همچنین همانطور که دیدید در فصل یک نقدهایی جدی به آموزش و پرورش داشتیم که مشکلات اساسی دارد و معتقدیم بخش مهمی از مشکلات نوجوانان در این بخش از آموزش کشور است.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «محرمانه نوجوان» در پایان ضمن بیان توضیحاتی درباره ارائه آمار و ارقامی که در سکانس‌های پایانی هر قسمت اعلام می‌شود، ‌نیز گفت: در حقیقت با ارائه و اعلام این آمار و ارقام می خواهیم تلنگری به نوجوان‌های لجوج یا خشونت‌طلب بزنیم تا متوجه رفتارهای خود و بازتاب رفتارشان در آینده شوند. در اصل می‌خواهیم به والدین بگوییم که توصیه‌های مشاورین را جدی بگیرند.

به گزارش فارس، فصل اول سریال «محرمانه» در ۲۶ قسمت تولید شده است و در حال حاضر از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود.

حسین رفیعی، افشین سنگ چاپ، مهدی ابراهیمی، احمدرضا اسعدی، مسعود رهنما، ساناز سماواتی، فاطمه هاشمی، سوسن مقصودلو، جواد خواجوی، یزدان کاظمی، سحر شفیعی و … از جمله بازیگران این سریال هستند.

مجموعه تلویزیونی «محرمانه» به کارگردانی مسلم تهرانی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی پس از پشت سر گذاشتن مراحل تولید، آماده نمایش شد. این سریال به صورت اپیزودیک ساخته شده است و هر قسمت از آن یک موضوع از دغدغه‌های نوجوانان امروزی را در قالب طنز بیان می‌کند.

عوامل سریال «محرمانه» نیز عبارتند از: عطا پناهی (تهیه‌کننده)، مسلم تهرانی (کارگردان)، مونا زارع و فائزهیارمحمدی (نویسنده)، اکبر کاظمی (مدیرتولید)، سهراب خان زاده (عکاس)، امید سهرابی (مشاور رسانه‌ای)، مهدی مجد (فضای مجازی)، میلاد حسینی و علی اکبر عطایی (تصویربردار)، میثم یاردیلو (صدابردار)، مهدی اکبریان (صداگذار)، مهدی ابراهیمی (بازیگردان)، کیخسرو کاووسی (تدوینگر).

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.