یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

انتقاد از فشار دولت بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر؛

استفاده نابجا از قدرت و تصمیم‌های کودکانه آبروی کشور را می برد/ می توان بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال راهبردی مانند «گاندو» تولید کرد

شمقدری-پژمانفر-کوشکی-مهام-احمدجو-سیدزاده-افتخاری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی با انتقاد از دولت دوازدهم تأکید کردند تصمیم دولت برای محدود کردن بودجه صدا و سیما غیرقانونی است و همه دستگاه ها باید به مقابله با این رفتار زننده برخیزند؛ این افراد همچنین ساخت آثاری مشابه «گاندو» را مورد تشویق قرار دادند و خاطرنشان کردند مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی تشنه حقیقت اند و این حقایق با ساخت آثار این چنینی در عرصه فرهنگ و هنر عیان می شود.

به گزارش سینماپرس ظاهراً سریال «گاندو» به ذائقه دولتی‌ها خوش نیامده و آن را بایکوت و تندترین انتقادات را روانه این سریال پرمخاطب کردند. حسام‌الدین آشنا به عنوان مشاور رئیس جمهور برای نخستین بار در توئیتر خود نسبت به پخش این سریال از رسانه ملی واکنش نشان داد.

آشنا در رشته توئیت‌های خود نوشته که «دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد و صداوسیما هم پول ندارد سریال بسازد ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صداوسیما را الزام به پخش کند. شما با «گاندو»، گنده نمی‌شوید».

از طرف دیگر دامنه این انتقادات و ناراحتی‌ها سر از دفتر رئیس‌جمهور درآورد و محمود واعظی با لحن شدیدتری سازندگان این سریال را تهدید کرد و در مصاحبه با شبکه خبر گفت: «دولت حق دارد از این سریال شکایت کند»!

این سریال که میلیون‌ها ایرانی را پای تلویزیون کشاند پس از انتقادات بی‌وقفه دولتی‌ها، به پایان رسید و پس از مدت کوتاهی که از پخش آخرین قسمت این سریال می‌گذشت، خبری در رسانه‌ها مبنی بر قطع بودجه صداوسیما از سوی دولت منتشر شد.

البته این مسئله به صراحت از جانب دولت بیان نشده است، اما در نامه‌ای که از سوی دولت به رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشته و به امضای محسن حاجی‌ میرزایی دبیر هیئت دولت رسیده نشان می‌دهد که این موضوع تا حدودی واقعیت دارد.

در همین رابطه سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها، گفت: مطلع شدم دولت به دلیل پخش سریال گاندو  کل بودجه سه ماهه دوم صدا و سیما را صفر کرده است. من این موضوع را به طور جد در شورای نظارت بر صدا و سیما تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنم و در این رابطه از حقوق رسانه ملی به طور جد دفاع خواهم کرد.   

عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما با انتقاد از رویکرد رئیس جمهور، اظهار داشت: بنده پیش‌تر هم گفته و هم نوشته‌ام که آیا رئیس جمهور هنوز هم می‌تواند بگوید «پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدین؟» نباید رسانه ملی را به خاطر انتقادات و طرح مسائل تحت فشار قرار داد و با اقداماتی نظیر قطع بودجه و امثال این موارد جلوی انتقاد را گرفت. رسانه ملی هم نباید تحت تاثیر اینگونه فشارها قرار گیرد و باید محکم‌تر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد.  

اما تهیه‌کننده سریال «گاندو» به این اظهارات را که در قالب نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس دفتر رئیس جمهور نوشت:

جناب آقای واعظی

با سلام و احترام

خدا را شکر که توانستیم اثری را بسازیم و به نمایش بگذاریم که دوست و دشمن انقلاب اسلامی را پای تلویزیون جمهوری اسلامی نشاند و تحسین نمایندگان مردم را برانگیخت. جناب آقای واعظی؛ سریال «گاندو» توهم و تخیل نیست. سریال «گاندو» صدای در گلو مانده مردم ایران است. چه شد که دشمنان مردم و شبکه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به محتوای سریال «گاندو» حمله کردند و شما هم حمله کردید؟ چه شد که حتی این جماعت هم در کنار موافقان انقلاب اسلامی به پای دیدن سریال «گاندو» نشستند و آن را تا آخر دنبال کردند؟

پاسخ یک گزینه بیشتر نیست؛ «گاندو» حقیقت و اقتدار جمهوری اسلامی را به رخ جهان کشاند و کیست که نداند که نمایش حقیقت تلخ است و برخی را به شکایت وامی‌دارد. سریال «گاندو» پرمخاطب‌ترین سریال در حال پخش سیما شناخته شد و این یعنی اینکه همه مردم با هر تفکر سیاسی و سلیقه «گاندو» را پسندیده‌اند، اما شما با حملات زنجیره‌ای رسانه‌هایتان این شیرینی که محور اصلی آن غرور ملی، اقتدار ایران، وفاداری جوانان ما به آرمان‌های وطن بود را به توهم و خیالبافی متهم کردید. در صورتی که نویسنده سریال بارها و بارها در نشست خبری و غیر از آن این موضوع را شیطنت رسانه‌ای عنوان و آن را تکذیب کرد. سریال «گاندو» و تمام اطلاعات ارائه شده در آن توسط مراجع ذی‌صلاح کشور تایید شده و داستان «گاندو» مطابق با مستندات واقعی است.

۷۰ بازیگر و ده‌ها نفر پشت صحنه با آرزوی ایجاد حس غرور ملی برای مردم ایران تلاش کردند و این پروژه را به پیش بردند اما شما و همکارانتان با این نگاه از بالا به پایین کام همه هنرمندان این اثر را تلخ کردید، ولی ما با حمایت‌های مردم هوشمند و عزیزمان در مسیرمان استوارتر شدیم. سریال «گاندو» مثل مظلومیت «محمد» و یارانش در فیلم گمنام و غریب است. سریال «گاندو» بی‌تردید مظلوم است همچون «محمد» ها که ۴۰ سال است با غربت و مظلومیت پای اقتدار نظام، ایستاده‌اند…

***********************************

اما بسیاری از اهالی رسانه و سینما رفتار عجیب دولتمردان را شبیه به لجبازی های کودکانه قلمداد کرده و آن ها را مورد انتقاد و نکوهش قرار دادند؛ در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: جواد شمقدری، نصرالله پژمانفر، محمدصادق کوشکی، علی مهام، امرالله احمدجو، سیدسعید سیدزاده و سرکار خانم: لاله افتخاری با ما گفتگو کردند و نظرات خود را راجع به مسائل اخیر مطرح نمودند که گزیده سخنان ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی ذیل این مطلب نقل شده است.

شمقدری: دولت نباید از ابزار قدرت استفاده نابجا کند/ تصمیم گیری های کودکانه آبروی کشور را می‌برد/ جای خالی آثاری مانند «گاندو» در سینما و تلویزیون مشهود است

جواد شمقدری در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت برای پخش سریال «گاندو» گفت: بنده برای اولین بار که این مطلب را شنیدم تردید کردم که واقعیت دارد یا خیر؛ اگر این مسأله واقعیت داشته باشد نشانه بسیار خطرناکی است، چرا که علاوه بر اشاعه شیوه خفقان در فضای رسانه ای و تبلیغاتی و صدا و سیما، نشان دهنده رفتارهای کودکانه و غیرمنطقی در مسئولان دولت است! به عقیده بنده مدیریت تلویزیون باید در حال حاضر شجاعت خود را نشان دهد و در مقابل این رفتار زشت ایستادگی کند؛ این تصمیم گیری های کودکانه آبروی جمهوری اسلامی ایران را می برد، ما از دولتمردان مان انتظار داریم که در همه حال حامی نظام و کشورشان باشند اما این رفتارهای سخیف و نازل بسیار تأثربرانگیز است و می تواند بر دیدگاه جهانیان نسبت به کشور تاثیر بگذارد. یک دولتمرد باید مقابل دشمن ایستادگی کند اما متأسفانه این نوع رفتارها نشان می دهد ما با دولتمردانی روبرو هستیم که ضعیف و سست عنصر هستند که حتی تحمل شنیدن یک انتقاد ساده در سریالی تلویزیونی را ندارند؛ نکته قابل تأمل آنجا است که همین افراد در حمایت از آزادی بیان شعارهای زیادی می دهند اما در عمل هر صدای منتقدی را در نطفه خفه می کنند.

پژمانفر: دولت آقای روحانی به اندازه ای دارای مسأله است که می توان بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال مانند «گاندو» تولید کرد/ تصمیم دولت، رفتن به سمت استبداد و غیرقانونی است

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد شدید از رفتار غلط دولت اظهار داشت: دولت آقای روحانی به اندازه ای دارای مسأله است که می توان بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال مانند «گاندو» تولید کرد؛ ما در این دولت چهره های خطرناکی را شاهد هستیم که مانند مار خوش خط و خال خودشان را زیبا نشان دادند اما بارها منافع ملی را به خطر انداختند و همین ها ترس دارند که عملکردشان در قالب فیلم و سریال به تصویر کشیده شود. کسانی که نسبت به این موضوع این سریال اظهار ناراحتی کرده اند باید علت ناراحتی شان پیدا شود؛ ما هیچ یک حق نداریم به دلیل مسائل شخصی جامعه را از دانستن و آگاهی داشتن محروم کنیم. این افرادی که راجع به این سریال گلایه داشته اند متهم هستند و اتهامات مشابهی دارند و ترس شان از این است که اگر این چنین شفاف سازی هایی نهادینه شود پرونده شان برای همه مردم «رو» شود!

کوشکی: نگاه دولت تدبیر و امید به هنر و هنرمند، ابزاری و مزدورانه است/ رفتار قلدرمآبانه تان را کنار بگذارید/ «گاندو» بحث سینمای راهبردی را مطرح کرد

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت به دلیل پخش سریال «گاندو» گفت: نگاه دولت تدبیر و امید به هنر و هنرمند، ابزاری و مزدورانه است؛ دولت آقای روحانی از ابتدای عملکردشان تاکنون هیچ توجهی به حوزه فرهنگ و هنر نداشتند و مسأله فرهنگ در دولت ایشان امری فرعی و در حد زینت المجالس بود آن هم به این شرط که هنرمندان تأییدکننده دیدگاه های مسئولان دولت باشند، در واقع یک نگاه ابزاری و زشت صرف به هنرمند! نگاه آقای روحانی به هنرمند این است که در خدمت اهداف و منویات دولت باشد و برای دولت مثل برده کار کند و رأی جمع کند! هنرمند از نظر ایشان زمانی خوب است که منتقدان دولت را مسخره کند اما اگر هنرمندی حتی نگاهی مستقل و غیرسیاسی داشته باشد از نظر ایشان هیچ جایگاهی ندارد چه برسد به آنکه احیاناً هنرمندی بخواهد ایشان و دولت شان را نقد کند!

افتخاری: دولت دوازدهم تکلیف خود را روشن کند، دولت جمهوری اسلامی است یا نه؟!/ سریال هایی مانند «گاندو» باعث افزایش بصیرت و اعتماد به نظام می شوند

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: دولت دوازدهم تکلیف خود را روشن کند، دولت جمهوری اسلامی است یا دولت طاغوت؟؛ ما در کشورمان باید بر اساس آموزه های دینی عمل کنیم، در روایات ما تأکید شده بهترین دوست کسی است که عیوب مرا بازگو کند؛ حالا چرا دولت از یک سریال چنین برآشفته شده؟ این رفتار در شأن مسئولان دولت نیست و نباید با کسانی که با زبان فرهنگ و هنر آن ها را نقد می کنند چنین رفتاری داشته باشند. متأسفانه در دولت شعارها و با عملکرد افراد تفاوت و فاصله بسیاری دارد؛ مشخص است که برخی شعارهای دولت بر اساس شتاب زدگی و عوام فریبی بوده اند، اینکه مسئولان دولت اعلام می کردند «ما از منتقدان استقبال می کنیم» الآن کجاست؟ چرا در عمل هیچ استقبالی از منتقدان نمی شود؟

مهام: چرا عده ای از ساخت یک سریال استراتژیک که دست جاسوسان و معاندان را «رو» می کند ناراحت شده اند؟

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت به دلیل پخش سریال «گاندو» گفت: چرا عده ای از ساخت یک سریال استراتژیک که دست جاسوسان و معاندان را «رو» می کند ناراحت شده اند؟؛ چرا ما باید از انتقاد ناراحت شویم در صورتی که انتقاد همیشه سازنده است؟ چرا ما سعی نمی کنیم به ضعف ها و خطاهای خود پی ببریم و وقتی کسی عیب مان را گوشزد می کند برآشفته می شویم؟ «گاندو» یک سریال جاسوسی بود، سریالی در مورد جاسوسانی که به نظام و کشور ما ضربه زده و ما را دچار خسران کرده اند، حالا اینکه چرا عده ای افراد این شخصیت ها را به خودشان گرفته اند، الله اعلم!

احمدجو: اگر دولت شرایطش با آنچه در «گاندو» مطرح شده مشابه است برود و خودش را اصلاح کند/ این گروکشی های غیر سیاستمدارانه زیبنده نیست

 امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون در این خصوص گفت: اگر دولت شرایطش با آنچه در «گاندو» مطرح شده مشابه است برود و خودش را اصلاح کند تا شبیه به این حالت برخورنده نباشد، اگر هم شباهتی به مسائل، موضوعات و شخصیت های این سریال ندارد چرا آن را به خود می گیرد و فکر می کند این سریال غیرمنصفانه است؟ بنده معتقدم این گروکشی های غیر سیاستمدارانه زیبنده مسئولان کشور نیست و بیشتر شبیه به لجبازی است. این شیوه برخورد با یک اثر فرهنگی و هنری را بنده متوجه نمی شوم و نمی دانم چرا برخی از مسئولان به این شیوه با آثار فرهنگی برخورد می کنند؟

سیدزاده: کشور ۶ سال است با رفتارهای کودکانه اداره می شود و نمونه بارز آن هم لجبازی اخیر است/ آقایان! دهان دیگران را نبندید، خودتان را اصلاح کنید

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت به دلیل پخش سریال «گاندو» گفت: کشور ۶ سال است با رفتارهای کودکانه اداره می شود و نمونه بارز آن هم لجبازی اخیر دولت برای پخش «گاندو» است؛ این مایه شرمساری برای یکایک مردم شریف و انقلابی ایران است که چنین مسئولان دولتی دارند؛ حالا دیگر برای همگان روشن شده که سپردن اداره کشور به دست این فرد یک خبط و اشتباه بزرگ بوده است! آقایان! دهان دیگران را نبندید، خودتان را اصلاح کنید. شما اگر خطا دارید باید برای جبران خطاهای تان گام بردارید. «گاندو» و سریال ها و فیلم هایی نظیر آن یک ژانر هستند که در تمام دنیا از آن ها در جهت منافع ملی کشورها بهره برداری سیاسی-امنیتی می شود و مردم و حکومت ها از مواهب آن بهره مند می شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.