سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲

این است واقعیت مهاجرت!

«زمزمه‌های گمشده در دوردست» در صربستان ساخته شد

مستند زمزمه‌های گمشده در دوردست

سینماپرس: منصور فروزش مستندساز که به تازگی مرحله تصویربرداری مستند جدیدش با نام «زمزمه های گمشده در دوردست» را در صربستان به پایان رسانده درباره مراحل تولید این فیلم توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، منصور فروزش فیلمساز فیلم کوتاه و مستند که به تازگی مرحله تصویربرداری مستند جدیدش با نام «زمزمه های گمشده در دوردست» را در صربستان به پایان رسانده است درباره مراحل تولید این فیلم عنوان کرد: این فیلم مستندی نیمه بلند است که مرحله تحقیق و پژوهش آن از مدت ها پیش آغاز شده بود و درنهایت توانستیم در چند شهر و محل مختلف در صربستان تصویربرداری را انجام دهیم و با ضبط بخش های پایانی، این فیلم وارد مرحله تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» یک مستند مشاهده ای از وضعیت پناهجویان در کمپ های صربستان است و تمام فیلم در صربستان و در چندین مرحله فیلمبرداری شده است، تاکید کرد: از این جهت با محدودیت ها و مسایل فنی مختلفی روبرو بوده ایم که البته محدودیت های هماهنگی با نهادهایی که مسئول اداره این کمپ ها هستند از همه زمان‌برتر و پیچیده تر بود چون این فیلم عملا یک پروژه مستقل و شخصی است.

فروزش با بیان اینکه این مستند نیمه بلند داستان زندگی پناهجویان از کشورهای مختلف را در کمپ های قانونی و غیرقانونی در صربستان روایت می کند، گفت: «زمزمه های گمشده در دوردست» روایتی کاملا حقیقی دارد و به دور از هر قضاوتی، واقعیت را به صورت عیان بیان می کند. البته این تمام ماجرا نیست چون در اکثر موارد خصوصا در سال های اخیر دسترسی آزادانه به محل زندگی پناهجویان وجود ندارد اما جدای از کمپ های اقامتی، داستان هایی که در طول مسیر برای افراد رخ می دهد هم بسیار ناشنیده و قابل توجه است.

کارگردان فیلم کوتاه «مردی که فکر می کرد» با بیان اینکه هدف اصلی فیلم قیاس واقعیت موجود و تصورات عموما نادرست در میان مردم است، توضیح داد: مساله مشترکی که بین اکثر پناهجویان است تفاوت فاحش واقعیت عینی با تصورات آنان پیش از عزیمت غیرقانونی به اروپاست و این در واقع مساله اصلی این فیلم هم است.

وی در پایان با اشاره این نکته که این فیلم بیش از آنکه برای جشنواره و رویدادهای هنری ساخته شده باشد به منظور نمایش برای کسانی است که حتی یکبار به فکر مهاجرت غیرقانونی افتاده اند، بیان کرد: هدف ما از ابتدا ساخت فیلمی آگاهی‌بخش بوده است و امیدوارم در تدوین بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم، البته برای نمایش فیلم در جشنواره ها قطعا برنامه های مدونی خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.