سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳

سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی؛

امروز ثبت‌نام در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی متقاضی فراوانی دارد/ دانشگاه بنگاه ازدواج نیست

برنامه تلویزیونی «بدون توقف»

سینماپرس: عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق گفت: امروز ثبت‌نام برخی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی از سوی خانواده‌ها متقاضی زیادی دارد زیرا علاقه‌مند هستند که فرزندان‌ آنها به خصوص دختر احساس امنیت داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی ریاست گروه معارف اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و استاد دانشگاه در برنامه بدون توقف که از شبکه سه سیما پخش می‌شود درباره موضوع تک جنسیتی شدن دانشگاه‌ها گفت: امروز ثبت‌نام برخی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی از سوی خانواده‌ها متقاضی زیادی دارد زیرا علاقه‌مند هستند که فرزندان‌ آنها به خصوص دختر احساس امنیت داشته باشد، در بسیاری از دانشگاه‌های مختلط آمار مفاسد بیشتر از سطح جامعه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه فرصت خوبی برای شناخت دختر و پسر نیست، افزود: دانشگاه محل درک و شناخت جنس مخالف نیست بلکه خانواده مسیر شناخت جنس مخالف است، از نظر اسلام گرایش‌های جنسی در اجتماع باید محدودیت داشته باشد و در بستر خانواده تقویت شود. درک و شناخت جنس مخالف صرفا باید در رابطه با محارم خانواده اتفاق افتد. نمی‌شود شما درک و لذت ارتباط با جنس مخالف را به سطح اجتماع ببرید که شخص پس از ارتباط با چندین نفر وقتی خانواده تشکیل داد به دلایل مختلف به نفر سوم غیر همسر خود فکر کند.

هاشمی گلپایانی با بیان اینکه هدف ما از رفتن به دانشگاه استفاده از سرویس غذاخوری یا شناخت جنس مخالف نیست بلکه تحصیل علم و دانش است؛ عنوان کرد: امروز تجربه ثابت کرده که سطح علمی پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه امام صادق(ع) که تک جنسیتی هستند به نسبت تعداد دانشجو بیشتر از سایر دانشگاه‌های مختلط است. امروز جو عمومی با هجمه خود این سخنان را تحجر و دیکتاتوری می‌نامند در حالی که دانشگاه محل علم و دانش، تحقیق و پژوهش است نه بنگاه ازدواج یا ارتباط دختر و پسر.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره اینکه جای ارتباط با جنس مخالف در مسائل جنسیتی کجاست، اظهار کرد: مهارت ارتباط، شناخت و درک جنس مخالف صرفا در خانواده است، امروز آمارها نشان می‌دهد که در دانشگاه‌های مختلط تعداد ازدواج بالا نیست و دختر و پسر فقط ارتباط با زمان نامشخص دارند، در حالی که چنین ارتباطاتی مشکلات فراوان به دنبال دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای همسریابی نیاز به ارتباط دختر و پسر نیست، ابراز کرد: امروز در کشور ما مشکل همسریابی وجود ندارد بلکه مشکل جوانان از اینکه ازدواج نمی‌کنند شغل و مسائل دیگر است، در فرهنگ گذشته ما برای انتخاب همسر عقل تجربه‌دار وارد می‌شد و انتخاب آخر با خود پسر بود، امروز شأن خانواده تنزل پیدا کرده است، هنگام ازدواج پسر خود دختر را انتخاب کرده و پدر را صرفا مسئول حمایت مالی و پشتیبانی می‌داند وقتی پدر آن سنخیت را مشاهده نمی‌کند حمایت هم ندارد.

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه در انتخاب همسر باید جوان پرشور و احساسات تصمیم خود در کنار عقل تجربه دار قرار دهد که کمتر دچار اشتباه شود، گفت: امروز در بسیاری از انتخاب‌های همسر، خانواده‌ها کنار زده می‌شوند و ازدواج‌های صورت می‌گیرد که زوجین در ابعاد مختلف سنخیت ندارند و در نهایت طلاق و گرفتاری‌های بعدی ایجاد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه درباره انتخاب همسر این موضوع که دختر و پسر همدیگر را نبینند دستور اسلام نیست، ابراز کرد: از نظر اسلام دختر و پسر تصمیم‌گیرنده نهایی هستند اما در تصمیم‌گیری عقل خانواده و والدین باید با آنها عجین شود. برای ازدواج نباید احساسات و شور که عقل باید حرف اول را بزند. به عنوان مثال در کشورهای غربی دختر و پسر در اثر شور و احساسات ابتدایی پس از ۵ یا ۶ سال ارتباط و داشتن یک بچه تازه به این نتیجه می‌رسند که نسبت به  یکدیگر شناخت ندارند و باید جدا شوند آیا این ظلم به آن کودک نیست، در حالی که در اسلام شناخت دختر و پسر می‌تواند با نظارت خانواده و تجربه عقلانی آنها در مرحله خواستگاری یا محرمیت بین عقد و عروسی رخ دهد.

وی با بیان اینکه مبنای دینی حجاب و عفاف عقلی و فطری است، گفت: حجاب برای حفظ پوشش جامعه است که در آن امنیت روانی ایجاد شود، خانواده‌ها استحکام داشته باشند، شان و شخصیت زن حفظ شود با خودآرایی‌های آنچنانی به زن نگاه غریزی یا ابزاری نشود.

هاشمی گلپایگانی افزود: درباره حجاب به توصیه کسانی که برای این کشور جان دادند عمل کنیم، حجاب نماد ملی کشور ما است که به ۲۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد و در همه ادیان از جمله دین مسیح و یهود وجود داشته است، خداوند زنان را با لطافت و ظرافت خلق کرده است اگر خالق بودن خداوند و حکمت او را قبول داشته باشیم باید بدانیم که او بدون سود یا ضرر برای خود سعادت ما را می‌خواهد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان خاطرنشان کرد: ما به این سوال پاسخ دهیم که چرا خداوند در قرآن به استفاده از جلباب که شبیه همین چادرامروزی زنان ما است یا به خمار برای پوشاندن سر و گردن و سینه، سفارش کرده است؛ او قصد آزار ندارد بلکه حجاب از نگاه عقل حکمت دارد، حتی در عهد باستان ایران که اسلام وارد ایران نشده بود سطح پایین جامعه بی‌حجاب بودند و افراد باشخصیت حجاب داشتند. ما باید هدف از خلقت را بشناسیم زیرا این مساله مهمترین راه عبودیت است که انسان را به سعادت می‌رساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.