دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

گروکشی دولت و فشار بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر/۶

احمدجو: اگر دولت شرایطش با آنچه در «گاندو» مطرح شده مشابه است برود و خودش را اصلاح کند/ این گروکشی های غیر سیاستمدارانه زیبنده نیست

امرالله احمدجو در برنامه «جهان آرا»

سینماپرس: امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت به دلیل پخش سریال «گاندو» گفت: اگر دولت شرایطش با آنچه در «گاندو» مطرح شده مشابه است برود و خودش را اصلاح کند تا شبیه به این حالت برخورنده نباشد، اگر هم شباهتی به مسائل، موضوعات و شخصیت های این سریال ندارد چرا آن را به خود می گیرد و فکر می کند این سریال غیرمنصفانه است؟

کارگردان سریال های تلویزیونی «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم این گروکشی های غیر سیاستمدارانه زیبنده مسئولان کشور نیست و بیشتر شبیه به لجبازی است. این شیوه برخورد با یک اثر فرهنگی و هنری را بنده متوجه نمی شوم و نمی دانم چرا برخی از مسئولان به این شیوه با آثار فرهنگی برخورد می کنند؟

وی ادامه داد: اصولاً کارهایی که به شکل فیلم و سریال تولید و پخش می شوند بر اساس درام و داستان شکل گرفته اند و اگر نقدی در این آثار هست جامعیت و عمومیت دارد و اغلب مورد مطالبه مردم است.

احمدجو با بیان اینکه فیلم و سریال شبیه کارهای ژورنالیستی نیست که مسئولان دولت بر حسب عادت بخواهند جلوی آن را بگیرند اظهار داشت: ای کاش کمی بینش افراد بیشتر شود؛ ای کاش ما از خاطر نبریم که یک کار ساده تلویزیونی که با مشقات فراوان تولید می شود و صدها نفر عوامل آن از زمان پیش تولید تا تولید و پخش مصیبت های فراوانی را متحمل می شوند با چه ذوقی پرورده شده و ما باید به آن احترام بگذاریم؛ ما باید بدانیم که کار هنر پروردن روح انسان ها است و نباید جلوی این اتفاق مهم را بگیریم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: ای کاش دولتمردان ما کمی اهل مطالعه ادبیات بودند، که اگر بودند هرگز ما شاهد چنین گروکشی ها و اتفاقات و تصمیماتی از سوی آن ها نبودیم!؛ شهید مدرس توصیه عالمانه ای به پسرش دارد که شنیدنی است؛ او به فرزندش که در حال خواندن علم طب بوده می گوید: «عبدالغنی ظاهراً ادبیات ارتباطی به طب ندارد اما هرگز ادبیات را رها نکن و مطمئن باش طبیبی که با ادبیات سر و کار دارد طبیب بهتری است چون ادبیات روح و ذهن را برای بهتر شناختن هر موردی آماده می کند!»؛ ای کاش مسئولان ما هم به این امور واقف بودند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۱۱:۵۲
    0 0
    مشخص است که دولت اشتباهاتى دارد ولى مشکل اصلى اىنجاست که نهادهاى دىگرى غىر از دولت هىچ اشتباهى ندارند و نباىد براى انها هم ىک گاندو ساخته شود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.