شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

غلبه ضدارزش ها در آثار سینمایی و لزوم اصلاح محتوای آثار؛

از تأکید بر لزوم اقدام نهادهای نظارتی در خصوص محتوای آثار سینمایی تا انتقاد به انفعال مدیران فرهنگی/ هشدار سینماگران در مورد بازگشت به سینمای فیلمفارسی

بهمنی-آقامحمدیان-الماسی-فارسیجانی-اخلاقی راد-گیتی-سلطانی-قرایی مقدم-معصومی

سینماپرس: طی سال های اخیر فیلم های بی ارزش، مبتذل و یا سیاه نما رواج پیدا کرده که نه تنها پیامی مثبت برای مخاطبان ندارند بلکه بعضاً در تقابل آشکار با ارزش‌ها هستند؛ در این خصوص تعدادی از هنرمندان و متخصصان فرهنگی و جامعه شناس تأکید کردند مدیران فرهنگی در خواب غفلت فرو رفته اند و بهتر است نهادهای نظارتی نسبت به ابتذال محتوایی آثار سینمایی ورود کنند!

به گزارش سینماپرس مبحث محتوای آثار سینمایی بسیار مهم، حساس و پیچیده است؛ مدت ها است که بخش کثیری از سینماگران، کارشناسان، منتقدان، اهالی رسانه و حتی مخاطبان سینما نسبت به فقدان اندیشه در سینما موضع گرفته اند و از سردستی شدن و بی مایه شدن آثار سینمایی انتقاد کرده اند. اما گویا مسئولان سینمایی به این مسائل بی توجهند و از همین رو است که طی همین یک سال گذشته سینمای ایران سرشار از فیلم های مهوع و شرم آوری شده که اغلب با عنوان «سینمای کمدی» روانه پرده سینماها شده اند. فیلم هایی که همگی دارای شوخی های بی پروا و رکیک جنسی، پوشش ها و آرایش های زننده بازیگران و شوخی و مسخره کردن ارزش های جامعه اند.

سینمای امروز ایران فاقد قهرمان است و شخصیت های پوشالی و پوچ که مبلغ ضد ارزش ها هستند در آن جولان می دهند؛ عده ای افراد مصداق «ولنگاری فرهنگی» را سینمای امروز ارزیابی می کنند و تأکید دارند باید با به کارگیری مدیران متخصص، باتجربه، متعهد، انقلابی و دغدغه مند مشکلات سینمای کشور برطرف شود.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران، کارشناسان فرهنگی و متخصصان جامعه شناسی آقایان: حبیب الله بهمنی، شفیع آقامحمدیان، حمید بهمنی، جهانگیر الماسی، پرویز فارسیجانی، رضا اخلاقی راد، حسین گیتی، مصطفی سلطانی، دکتر امان الله قرایی مقدم و سرکار خانم: پروانه معصومی با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

بهمنی: قوه قضائیه و دادستانی باید نسبت به تاراج فرهنگ واکنش جدی نشان دهند/ سینما به حال خود رها شده و مسئولان به وظایف شان عمل نمی‌کنند

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: امروزه بحث محتوای آثار سینمایی بسیار مهم و جدی است؛ ما شاهد افول و نزول بی رویه محتوای محصولات سینمایی هستیم و مدیران سینمایی هم گویا دغدغه ای برای رفع این مشکلات ندارند. قوه قضائیه و دادستانی باید نظارت جدی بر عملکرد دستگاه های فرهنگی از جمله سازمان سینمایی داشته باشند. باید از مسئولان نهادهای فرهنگی مطالبه گری کنند و از آن ها بخواهند بر اساس تعهدات خود عمل کنند؛ امروزه همانطور که تأکید کردم برخی افراد فرهنگ را به تاراج برده اند، این وظیفه مسئولان قضایی و مدعی العموم است که جلوی اهمال کاری ها و غرض ورزی های فرهنگی را بگیرند.

آقامحمدیان: فقدان نظارت دقیق سبب ساز بروز فیلم های ضد ارزش شد/ برخی فیلم های امروز یادآور دوران کلاه مخملی ها هستند

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما گفت: ما امروزه شاهد سقوط سریع سینما به دوران فیلمفارسی ها هستیم، برخی فیلم های امروز سینما یادآور دوران کلاه مخملی ها هستند، این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است و تمامی سینماگران دغدغه مند، اخلاق مدار و متعهد را دچار نگرانی کرده است. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود چندی دیگر سینما بدتر از دوران طاغوت خواهد شد و فیلمسازان برای جذب مخاطب وارد اتاق خواب ها خواهند شد! بنده معتقدم این مسائل باید در نطفه خفه شوند، تا همین الآن هم ما زمان بسیاری را بیهوده از دست داده ایم؛ مدیران به جای دست روی دست گذاشتن باید جلوی تمامی فیلم های مبتذل، بی مایه و سخیف که به کرات تولید و اکران می شوند را بگیرند و اجازه ندهند تا این آثار جای سینمای متعهد، متفکر و اندیشمند را بگیرند.

بهمنی: در حوزه نظارت نیازمند مدیری هستیم که مبتنی بر تفکرات و ایدئولوژی انقلاب اسلامی عمل کند/ درهای سینما به روی فیلمسازان سطحی و مبتذل ساز باز شده است

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این راستا اظهار داشت: در حوزه نظارت نیازمند مدیری هستیم که مبتنی بر تفکرات و ایدئولوژی انقلاب اسلامی عمل کند؛ هر فیلمی در سازمان سینمایی نباید اجازه ساخت و نمایش بگیرد. متأسفانه ما بسیاری از اهداف و آرمان های انقلاب را فراموش کرده ایم و همین مسأله باعث شده روز به روز بیشتر در دام ابتذال گرفتار شویم. امروزه سازمان سینمایی نیازمند حضور مدیری است که نظارت دقیق روی یکایک فیلم ها داشته باشد، با ضرس قاطع جلوی سینماگرانی که قصد ترویج ابتذال دارند بایستد و اجازه تولید و پخش هیچ فیلم نازل و بی مایه ای را ندهد. از کوزه همان برون تراود که در اوست!؛ سازمان سینمایی امروزه چیز دیگری در چنته ندارد. وضعیت همین است که امروز شاهد آن هستیم. بنده تأکید می کنم تا زمانی که سینمای اندیشمند، رهگشا و استراتژیک که جریان روز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به چالش نکشد، در دستور کار مدیران سازمان سینمایی قرار نگیرد وضعیت سینما رو به بهبود نخواهد رفت.

الماسی: جریان حاکم بر سینما فقط به فکر افزایش درآمد است و به همین دلیل آن را به سطحی ترین حالت ممکن رسانده است

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: مسئولان و برخی سینماگران فقط به فکر افزایش درآمد سینما هستند و به همین دلیل آن را به سطحی ترین حالت ممکن رسانده اند؛ برخی از سینماگران به گفته خودشان حاضرند شلوارشان را هم پایین بکشند تا مردم را بخندانند و پولی به جیب بزنند؛ این وضعیت فاجعه بار برای هنرمندان اصیل و متعهد غیرقابل تحمل شده است. فقدان اندیشه و دانش در سینمای امروز کشور باعث شده تا سینماگران موفق جزو افرادی باشند که هیچ دلبستگی به مسائل فرهنگی در وجودشان نیست؛ همه چیز در سینمای ایران نمایشی مشمئزکننده شده، شوخی های بی پروای جنسی، جوک های زیرکمربند به اسم کمدی و طنز، پرداختن به کلیشه های نخ نما شده و امثالهم از جمله مواردی است که در اغلب فیلم های روز سینمای کشور شاهد آن هستیم؛ آقایان رسماً به اسم کمدی، اندیشه و تفکر را به سخره گرفته اند، این در حالی است که سینمای کمدی در جهان یکی از اندیشمندترین گونه های سینمایی است!

فارسیجانی: مسئولان سازمان سینمایی باید جلوی گسترده تر شدن ابعاد «ولنگاری فرهنگی» در سینما را بگیرند

پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در این باره گفت: مسئولان موظفند با نظارت دقیق و برخورد جدی و قاطع با سینماگرانی که راهشان را کج می روند کاری کنند تا دیگر شاهد تولید و اکران انبوه فیلم های سخیف، مبتذل و ضداخلاقی نباشیم. تا زمانی که متولیان سینما احساس تکلیف نکنند و همچنان به فیلم ها و فیلمسازان ضد ارزش ها و آرمان های انقلاب بها بدهند وضعیت سینما همین خواهد بود و روز به روز بدتر هم خواهد شد؛ این وظیفه شوراهای پروانه ساخت و نمایش است که اجازه تولید به آثاری که موجب ولنگاری فرهنگی می شوند را ندهند؛ بنده معتقدم ما در این خصوص دچار یک غفلت تعمدی شده ایم و ترجیح می دهیم مخاطب را به هر وسیله ممکن به سینما بکشانیم حتی به قیمت از دست دادن اخلاقیات، ارزش ها و آرمان های انقلابی، ایرانی و اسلامی!

اخلاقی راد: افراد کارنابلد سینما را به شدت تخریب کرده اند و ما ذره ذره به فساد در سینما نزدیک می شویم/ مدیران فرهنگی با نفس هنر غریبه هستند

رضا اخلاقی راد بازیگر سینما در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: افراد کارنابلد سینما را به شدت تخریب کرده اند و ما ذره ذره به فساد در سینمای کشور نزدیک می شویم؛ متأسفانه این وضعیت آشفته نه تنها در سینما که در سایر حوزه های فرهنگی و هنری از جمله نقاشی، موسیقی و... هم وجود دارد و بنده معتقدم دست هایی در کار است که به صورت عمدی می خواهند فرهنگ و هنر را به ابتذال بکشند و آن را نابود کنند. وضعیت حوزه هنر کشور امروز به گونه ای است که گویا برخی افراد نمی خواهند هیچ اتفاق خوبی در آن رخ بدهد و به همین علت ما شاهد دم دستی ترین و سطحی ترین نوع ارائه آثار هنری هستیم.

معصومی: مسئولان نظارت و ارزشیابی باعث وفور فیلم های سخیف، مبتذل و مزخرف در سینما شده اند/ مردم برای اعتراض به وضعیت موجود به سینما نمی‌روند!

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: مسئولان نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باعث وفور فیلم های سخیف، مبتذل و مزخرف در سینما شده اند؛ ما نیاز به حضور افرادی متخصص، کارشناس و دلسوز داریم که دغدغه رشد و اعتلای فرهنگ و هنر را داشته باشند و با سخت گیری فراوان جلوی تولید آثار بی ارزش و نازل که امروزه بخش اصلی تولیدات سینمایی را تشکیل می دهند بگیرند. ما نیاز به سخت گیری فراوان در حوزه نظارتی داریم و این سخت گیری ها باید ادامه دار باشد. درهای سینما نباید به روی هر کسی که به اسم فرهنگ و هنر می خواهد خزعبلات به خورد مخاطبان بدهد باز شود؛ ما نیاز به حضور تیمی متخصص در حوزه نظارتی سازمان سینمایی هستیم تا با اقتدار جلوی تولید این آثار نازل را بگیرند.

گیتی: فقدان مدیران باسواد، اندیشمند و سینماشناس باعث وفور تولید فیلم های سبک و مبتذل شده است/ می خواهند جامعه را از تفکر و عقلانیت دور کنند!

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: فقدان مدیران باسواد، اندیشمند و سینماشناس باعث وفور تولید فیلم های سبک و مبتذل شده است؛ طی سال های اخیر ما فقط شاهد جا به جایی مدیران در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص در سینما بوده ایم که هیچ کدامشان کاری بلد نیستند، دور خودشان می چرخند و سینما را ورطه نابودی و ابتذال کشانده اند. در سینمای ایران رسماً برخی دفاتر فیلمسازی وجود دارند که مو به مو از روی فیلمفارسی ها رونویسی و کپی برداری می کنند و سالی چند فیلم را روانه اکران سینماها می کنند و من نمی دانم چرا مدیران سینمایی جلوی این حرکت زشت و غیراخلاقی و ضد فرهنگی را نمی گیرند؟؛ هرچند که جواب این سوأل روشن است! دوستی ها و رفاقت ها و لابی گری ها و باندبازی ها در سینمای امروز ایران حرف اول و آخر را می زند و معلوم است که مدیران هم با کسانی که دست در دست شان دارند برخورد قاطع نمی کنند!

سلطانی: موضع انفعالی مدیران سینمایی باعث تولید آثار نازل، سخیف و بی محتوا شده است/ نباید هرکس بنا به ذائقه و علاقه خود در سینما عمل کند

 مصطفی سلطانی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: موضع انفعالی مدیران سینمایی باعث تولید آثار نازل، سخیف و بی محتوا شده است؛ تجربه ثابت کرده که این افراد نمی خواهند هیچ اتفاق خوب فرهنگی رخ دهد و آثار سینمایی ساماندهی شوند و در راستای اهداف کشور و جامعه تولید و پخش گردند. فرهنگ و هنر نیازمند هدف گذاری است؛ این وظیفه مدیران است که تعیین کنند فرهنگ و هنر کشور به چه نقطه ای می خواهد برسد و بر اساس چه معیارهایی گام بردارد. اینکه هرکس در سینمای ما بر اساس سلیقه و ذائقه و علاقه خود عمل می کند اشتباه است و مدیران باید جلوی این رفتار را بگیرند.

قرایی مقدم: بیگانگی با فرهنگ و هویت ملی در آثار سینمایی و تلویزیونی هویدا است/ عده ای ناآگاه در حوزه فرهنگ و هنر مدیرند و در همه امور دخالت می کنند

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: بیگانگی با فرهنگ و هویت ملی در آثار سینمایی و تلویزیونی ما هویدا است و این وظیفه مدیران است که با تدبیر و درایت اوضاع را تغییر دهند و نگذارند وضعیت از این آشفته تر گردد. هیچ وقت نباید فراموش کنیم این شیوه پوشش لباس توسط افراد جامعه و به ویژه نسل جوان، خالکوبی ها، آرایش های عجیب و غریب و امثالهم همگی تحت تأثیر فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی هستند؛ در واقع سینما و تلویزیون در آثاری که به خورد مخاطبان می دهند جامعه را از معنویات فرهنگی دور می کنند، این مسأله ای است که ما باید در مقابل آن ایستادگی کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.