جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

در حاشیه سی و دومین دوره جشنواره مطرح شد؛

از آزمون داوری جشنواره فیلم کودک تا تدارکی برای اکران همزمان در استان ها

جشنواره فیلم کودک

سینماپرس: ۵۱۰ کودک و نوجوان اصفهانی در آخرین جمعه تیر ماه سال 98 در آزمون کتبی انتخاب داوران کودک و نوجوان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شرکت کردند.

به گزارش سینماپرس، مدیر اجرایی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در حاشیه برگزاری این آزمون، اظهار کرد: انسان سازی یکی از بعد های مهم جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان است، در سالهای گذشته کودکان و نوجوان زیادی که خروجی جشنواره فیلم و کودک و نوجوان بودند وارد فضای حرفهای کار شدهاند.

ایمان حجتی با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان ونوجوانان فرصتی است که کودکان و نوجوانان استعداد های خود را شناسایی کنند، گفت: کودکان و نوجوان با استفاده از این فرصت می توانند، از آموزش های لازم بهره برده و در جشنواره فیلم های کودک و نوجوان با حضور در کنار بزرگان سینما استعداد خود را پرورش داده و وارد فضای حرفه ای شوند.

وی با اشاره به اینکه کودکان امروز تحلیل گر و دارای اطلاعات عمومی بالا هستند، ادامه داد: ۵۱۰ داوطلب در مدرسه سینمایی ثبت نام کردند و با توجه به تفکیک داوران کودک و نوجوان از خبرنگاران نوجوان، امسال شاهد استقبال بیشتری بوده ایم.

در ادامه مدیر مدرسه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به روند برگزاری آزمون گفت: ۵۱۰ کودک ونوجوان در رده های سنی ۹ تا ۱۴ سال در آزمون کتبی با یکدیگر رقابت می کنند و از بین آنها ۱۵۰ نفر به مصاحبه حضوری دعوت می شوند که در نهایت از بین این افراد ۳۲ نفر برای داوری آثار سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان ونوجوانان انتخاب خواهند داشت.

فرید صلواتی افزود: داوطلبین در این آزمون درک تصویر بالا و روحیه ارزیابی و نظردهی خواهند داشت.

در حاشیه برگزاری این آزمون نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زمانی که جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان در استان همدان برگزار شد، یکی از مطالبات مردم بازگشت جشنواره به اصفهان بود و خوشبختانه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان برای اصفهان مصوب شده است و باید از این رویداد بین المللی پاسداری کرد.

علیرضا نصر اصفهانی با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان ونوجوانان در بعد بین المللی شناخته شده نیست، تصریح کرد: جشنواره بینالمللی فیلم های کودکان و نوجوانان نیازمند این است که در قابلیت بین المللی خود را تعریف کند که با توجه به پتانسیل ها و مدیریت اصفهان، توانایی انجام چنین کاری در استان امکان پذیر است.

وی ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان نهادینه شده و هرساله مخاطبان زیادی در این جشنواره حضور دارند همچنین در بعد کشوری جشنواره شناخته شده است، اما در بعد بین الملل به برنامه ریزی های بیشتری نیاز داریم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مشارکت شهروندان به صورت داوطلبانه را قابل تحسین دانست وافزود: در فرایندی داوران کودک و نوجوان جشنواره انتخاب می شوند و این فرصت برای علاقه مندان ایجاد شده است اصفهان به عنوان قطب فیلم کودک معرفی شود. همچنین به دلیل اینکه استان اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته شده است جشنواره تکیه گاهی خوبی برای دفاع از جایگاه شهر دوستدار کودک است.

کودکان و نوجوانان اصفهانی پشت نیمکت های مدرسه سینمایی جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان، استعداد خود را ارزیابی کردند به گونه‌ای که ماهور صابریان به عنوان یکی از داوطلبین سطح سوالات را سخت دانست و حدس زد در آزمون قبول نشود، بهار منصوریان نیز با ماهور هم عقیده بود و علاقه داشت بتواند در این آزمون موفق شود.

محمد مسیح آقکوچکیان با اطمینان خود را داور سی و دومین جشنواره بین المللی فلیم های کودکان و نوجوان دانست و از اینکه سوالات نسبت به سال های گذشته آسان تر بود ابراز خوشحالی کرد.

اجرای طرح اکران همزمان فیلم کودک در استان‌ها

 اجرای طرح اکران همزمان در استان‌ها، همه در جریان آخرین تولیدات سینمای کودک، قرار می‌گیرند و این جریان باعث ایجاد پیش زمینه‌ای از فیلم، در ذهن مخاطب می‌شود که امکان استقبال بیشتر را در زمان اکران عمومی فراهم می آورد.
سید حسین سیدی، مدیر بخش استان‌های جشنواره کودک، در گفت‌وگویی درباره چگونگی برگزاری طرح اکران همزمان فیلم‌های سی‌ودومین جشنواره کودک در سایر استان‌ها گفت: بر مبنای شعاری که در سازمان سینمایی مبنی بر این که باید توسعه عدالت فرهنگی داشته باشیم مطرح است، به ایده اکران هم‌زمان فیلم‌ها رسیدیم. در روند تازه‌ای که در راستای اهداف سازمان سینمایی که پیشتر به آن اشاره کردم داریم، آثار چند جشنواره اصلی سینمای‌مان را که شامل جشنواره فیلم فجر، حقیقت، فیلم کوتاه و… می‌شود را در همه‌ استان‌های کشور به نمایش درآوردیم و این طرح در سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: رویکرد ما این است که ایران، تنها به شهر تهران خلاصه نمی‌شود، پس فیلم‌های جشنواره‌ها نیز باید در سراسر کشور، اکران داشته باشند و دیده شوند. در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اجرایی شدن این طرح به دیده شدن بیشتر تولیدات سینمای کودک و نوجوان کمک خواهد کرد و کودکان و نوجوانان سراسر کشور می‌توانند همزمان با برگزاری جشنواره و نمایش آثار در این رویداد، تولیدات جدید سینمای کودک را به تماشا بنشینند.
سیدی درباره چگونگی روند این طرح در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: هر استان، یک سالن سینما معرفی می‌کند و ما بر مبنای جدولی که از فیلم‌های انتخاب شده، تهیه کردیم که شامل آثار داستانی، انیمیشن و بخش بین‌الملل می‌شود، با دو روز تاخیر از جشنواره اصلی در سالن‌های سینمای استان‌ها، آثار را نمایش می‌دهیم.
مدیر بخش استان‌ها درباره علت این تاخیر در نمایش فیلم‌ها گفت: فیلم‌ها به این دلیل با تاخیر اکران خواهند شد که هم به لحاظ شرایط فنی، همه چیز مهیا باشد و هم این‌ که فیلم‌ها ابتدا در جشنواره نمایش داده شوند و بازخورد بگیرند و درباره‌شان صحبت شود و بعد، در استان‌ها روی پرده بروند ...
سیدی درخصوص چگونگی تهیه بلیت فیلم‌ها اظهار داشت: چگونگی فروش بلیت‌ها و مدیریت‌های مربوط به فروش، بر عهده خود استان‌ها است و مسئولان هر استان در این بخش شرایط و مقررات را مشخص می‌کنند.
وی درباره میزان تاثیرگذاری این طرح و کمک به همه‌گیرتر شدن سینمای کودک در همه استان‌ها نیز اظهار داشت: با این طرح همه‌ استان‌ها در جریان آخرین تولیدات سینمای کودک، قرار می‌گیرند و این جریان باعث ایجاد پیش زمینه‌ای از فیلم، در ذهن مخاطب می‌شود که امکان استقبال بیشتر را در زمان اکران عمومی فراهم می آورد. سیدی درباره چگونگی مشارکت مخاطبان استان‌ها در داوری جشنواره نیز گفت: ما امسال برنامه داریم که بحث داوری فیلم‌های کودک و نوجوان در استان‌ها و توسط مخاطبان نیز شکل بگیرد، البته این داوری در جوایز شب اختتامیه تاثیرگذار نیست، اما باعث ایجاد دیدی از سلیقه استان‌ها، برای جشنواره می‌شود.
سیدی در پایان درخصوص اهمیت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان یادآور شد: جشنواره اتفاق تاثیرگذاری است و توجه کودکان و نوجوانان را به سینما جلب می‌کند و می‌تواند بسیار مفید باشد. امسال نیز با اجرایی شدن طرح اکران همزمان فیلم‌ها در سایر استان‌ها به نظرم می‌توان گام مثبتی در راستای جلب توجه بیشتر کودکان به سمت سینمای کودک برداشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.