جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

یزدان‌پرست مطرح کرد؛

نگاه متفاوت «خانه سنگی» به اعتیاد

مستند خانه سنگی

سینماپرس: کارگردان مستند «خانه سنگی» همزمان با پخش این مستند از تلویزیون، از نگاه متفاوت خود به معتادان و زندگی آن‌ها در ساخت این اثر سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی یزدان پرست کارگردان فیلم مستند «خانه سنگی» که در قالب جشنواره تلویزیونی فیلم مستند از شبکه مستند سیما پخش شد، در معرفی خود به مهر گفت: من متولد دی ماه ۱۳۶۶ هستم و کارشناسی کارگردانی مستند از دانشکده صداوسیما را دارم و حدود ۱۲ سال است که به صورت حرفه‌ای مستند می‌سازم. در دوره‌های قبلی جشنواره تلویزیونی مستند با مستندهایی چون «صدای پای آب»، «از پیله تا پرواز»، «به خاطر یک مشت علف» و «همه آنچه که من دارم» شرکت کردم.

کارگردان مستند «خانه سنگی» درباره ایده اصلی این فیلم گفت: حواشی شهر اراک محله معروفی به نام محله فوتبال وجود دارد که اولین مکان ورزشی شهر بوده اما امروز این محل به یکی از آسیب خیزترین و جرم خیزترین محله‌های شهر تبدیل شده است.

کارگردان «خانه سنگی» درباره دغدغه خود از اعتیاد اظهار کرد: من در این فیلم از منظری متفاوت به اعتیاد پرداختم. تا به امروز هر فیلمی که در این باره ساخته شده یا من دیدم فقط تکرار می‌کردند اعتیاد بد و خانمانسوز است که کم کم به یک شعار تبدیل شده است. ولی من در این فیلم خواستم بگویم معتادان جنبه‌های انسانی نیز دارند. اینها هم انسان هستند، احساس دارند، دل شان تنگ می‌شود، عاشق می‌شوند، گرسنه می‌شوند، به فوتبال علاقه دارند و دوست دارند تیم ملی شان ببرد. دوست داشتم این جنبه را وارد فیلم کنم.

این مستندساز تاکید کرد: در حالی که پیش از این، اغلب فکر می‌کردند که یک فرد معتاد از خانواده ای با سطح پایین و آسیب دیده برمی خیزد. ولی سوژه فیلم من خلاف این را نشان داد. در این فیلم زندگی کسانی روایت می‌شود که روزی از زندگی پرطمطراق و متوسط به بالایی برخوردار بودند و اکنون به این وضع فلاکت بار افتادند. مخاطب من در این فیلم مردم عادی بودند تا به تغییر نگرش خودشان درباره اعتیاد بپردازند. حالا اگر مسئولین هم تمایل داشته باشند و توجه کنند می‌توانند مخاطب قرار بگیرند.

وی درباره کار بعدی خود گفت: یک سال است که درگیر ساخت فیلمی با نام «تار و پود» درباره کودکان کار هستم. این فیلم به سازمان مردم نهادی می‌پردازد که کودکان کار را ساماندهی می‌کند. این سازمان خانواده کودکان کار را آموزش می‌دهد تا به درآمدزایی برسند تا نیازی به کار کودکان نباشد.

یزدان پرست درباره جشنواره مستند نیز گفت: رسالت جشنواره تلویزیونی مستند این است که مردم را با فیلم مستند آشتی می‌دهد. از روزی که شبکه مستند تأسیس شده و مستندهای متنوعی را پخش کرده نگاه مردم به فیلم مستند تغییر کرده است. زمانی که من کارگردانی مستند قبول شدم واکنش اطرافیانم این بود مگر ایران شیر و پلنگ دارد که تو مستند بخوانی، یعنی مستند را تنها مستندهای حیات وحش و راز بقا می‌دانستند. اما پس از تأسیس شبکه مستند مردم با ژانرهای مختلف مستند و تأثیرگذاری فیلم مستند بر جامعه آشنا شدند.

کارگردان مستند «خانه سنگی» در پایان گفت: در دوره‌های پیشین جشنواره، موضوع تولید فیلم مستند مطرح شده بود که حتی از جشنواره تماس می‌گرفتند و طرح‌های پیشنهادی ما را درخواست می‌کردند یا در سایت جشنواره هم بخشی برای ارائه طرح‌ها گذاشتند. اما در این باره اتفاقی نیفتاده است. بنابراین موضوع تولید فیلم مستند برای جشنواره، بخش کمرنگ ماجرا است. شبکه مستند و جشنواره مستند به تولید روی بیاورد این تولید از همه چیز بهتر است. البته دو سالی است یکی از جوایز جشنواره حمایت از آثار بعدی برگزیدگان است. بنابراین امر تولید مهم است یعنی این جشنواره بستری برای شناساندن مستندسازان، گردهمایی آنها و تولید آثار مختلف در شهرهای مختلف باشد. اگر این اتفاق بیفتد این جشنواره به جشنواره ای تمام وکمال تبدیل می‌شود.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما از هفته گذشته با پخش آثار راه یافته به بخش مسابقه کار خود را آغاز کرده است و «خانه سنگی» نیز چهارشنبه ۲۶ تیر از شبکه مستند پخش شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.