چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

فرهاد ورهام؛

مستندساز پیشکسوت سراغ اسب‌های تازی رفت

فرهاد ورهام

سینماپرس: فرهاد ورهرام مستندساز پیشکسوت جدیدترین اثر مستند خود را با موضوع اسب‌های تازی کلید زده است.

به گزارش سینماپرس، فرهاد ورهرام درباره مستند جدید خود توضیح داد: یکی از دوستانی که سال‌ها درباره اسب و فرهنگ تازی کار می‌کرد، خانومی آلمانی را به من معرفی کرد که همسرش سال‌های سال در زمینه فرهنگ اسب‌های تازی کار کرده و انجمنی هم با این موضوع راه انداخته بود!

وی افزود: پس از بررسی زندگی این خانم متوجه شدم که وی در روزگار جوانی کارمند سفارت آلمان در ایران بوده و اتفاقی با آقای تامپاشیان آشنا می‌شود و پس از ازدواج با او در ایران می‌ماند.

این مستندساز درباره زندگی لئون تامپاشیان تمپ گفت: پس از حادثه ۱۹ اکتبر و جنگ‌های داخلی روسیه، دو نفر به ایران مهاجرت می‌کنند؛ یکی مارکوف که معمار معروفی می‌شود و دیگری تامپاشیان که مدتی در ایران می‌ماند و بعد به آلمان می‌رود. همزمان با ظهور نازی‌ها در آلمان، تامپشیان دوباره به ایران بازمی‌گردد. پس از چند سال قصد سفر به نیوزیلند می‌کند و برای دریافت ویزا به عراق می‌رود. آنجا مدتی از اسب‌های تازی یکی از شیوخ عرب نگهداری می‌کند. هنگام کودتای عراق به ایران بازمی‌گردد و شروع به جاده‌سازی می‌کند. او پس از افزایش سرمایه و ازدواج با مارگرت هوتمان، به مراقبت از اسب‌های تازی ادامه می‌دهد. اکنون که آقای تامپاشیان سال‌هاست فوت کرده، همسرش به تربیت این اسب‌های تازی ادامه می‌دهد.

ورهرام درباره نام مستند تازه‌اش اظهار کرد: این خانم خانه‌ای کوچک در ایران دارد و این روزها بیشتر در آلمان به سر می‌برد، چون می‌خواهد او را در کشور خودش دفن کنند، به همین دلیل اسم فیلم را «مرگ در وطن» گذاشتم.

وی درباره مراحل تولید این مستند توضیح داد: فیلمبرداری «مرگ در وطن» در کردان، کرج و قزوین انجام شده است، همینطور در کردستان که یکی از مهم‌ترین مناطق در پرورش اسب تازی است. با افراد مهم در این زمینه مصاحبه‌هایی داشتیم، قسمت پایانی فیلمبرداری هم قرار بود در خاش انجام شود که متاسفانه به دلیل تصادفی که رخ داد، به تعویق افتاد و در حال هماهنگی هستیم این بخش را که اصلی‌ترین سکانس فیلم هست، در نقطه دیگری از بلوچستان انجام دهیم.

این مستندساز با تاکید بر اینکه تمامی اسناد مربوط به تازی را از موزه‌های مختلف جمع‌آوری کرده است، تصریح کرد: «مرگ در وطن» تاریخچه‌ای از آدم‌هایی است که در حوزه تازی کار کردند. این حیوان برای اولین بار در فلات ایران پرورش داده شده است و بهترین تازی‌های دنیا، تازی‌های ایرانی هستند.

به گفته ورهرام، این مستند برای شرکت در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» آماده می‌شود و در صورت پذیرش، برای نخستین بار در این رویداد نمایش داده خواهد شد.

در خلاصه موضوع مستند «مرگ در وطن» آمده است: این مستند ضمن اشاره به زندگی خانواده تامپاشیان و سال‌ها فعالیت آنها در جهت حفظ و پرورش اسب‌های تازی، به تلاش آن‌ها برای بقا و حفظ گونه‌ای با ارزش از میراث طبیعی ایران می‌پردازد. خانم مارگرت هوتمان اکنون بیش از ۹۰ سال سن دارد و پس از سال‌ها زندگی در ایران قصد دارد به کشورش آلمان بازگردد...

عوامل تولید این مستند عبارتند از: طراح، کارگردان و تهیه‌کننده: فرهاد ورهرام، پژوهش: علی گلشن، فیلمبردار: رضا تیموری، تصاویر هوایی: سامان لطفیان، صدابردار: امید کریم، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.