چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲

در آستانه اکران؛

نتفلیکس سریالش را سانسور کرد

شبکه «نت‌فلیکس»

سینماپرس: وبسایت نتفلیکس تولید کننده سریال تینیجری «۱۳ دلیل برای…» در آستانه اکران فصل جدید آن، اقدام به سانسور فصل نخست این اثر کرد.

به گزارش سینماپرس، در قسمت پایانی فصل نخست سریال «۱۳ دلیل برای…» شخصیت هانا با بازی کاتری لنگفورد با تیغی رگ دست خودش را می زند. او اقدام به خود کشی می کند و مادرش جسم بی جان او را غرق در خون در حمام پیدا می کند. این صحنه ۳ دقیقه ای که با جزئیات نشان داده می شود حالا در بررسی های به عمل آمده توسط سازندگان مخرب دانسته شده و با تیغ تیز سانسور مواجه گشته است.

در بیانیه ای که نتفلیکس اخیرا در همین رابطه منتشر کرده آمده است: «ما از خیلی از جوانان شنیدیم که «۱۳ دلیل برای…» آنها را تشویق کرده تا گاهی برای اولین بار در مورد مشکلاتشان مثل افسردگی یا (فکر به) خودکشی صحبت کنند و کمک بگیرند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «بنابر راهنمایی متخصصین پزشکی از جمله دکتر کریستین موتیر مدیر بنیاد جلوگیری از خودکشی آمریکا ما همراه با خالق سریال برایان یورکی و تهیه کنندگان آن تصمیم گرفتیم صحنه ای را که هانا در فصل اول جان خودش را می گیرد تدوین مجدد کنیم.»

طبق تحقیقات از زمان اکران این سریال در سال ۲۰۱۷ آمار خودکشی در ایالات متحده افزایش چشمگیری داشته است. محققان بیمارستان سراسری کودکان آمریکا در تحقیقات خودشان به این نتیجه رسیدند که یک ماه پس از اکران فصل نخست سریال آمار خودکشی در میان سنین ۱۰ تا ۱۷ سال ۲۸ درصد افزایش داشته است. که این بالاترین آمار در ۵ سال تحقیق این گروه است. ۹ ماه پس از این سریال اوضاع بدتر می شود و ۱۹۵ مرگ ناشی از خودکشی دیگر هم به ثبت می رسد که این آمار هم به مراتب بیشتر از عددی است که طبق چرخه تحقیقات گذشته توقع آن می رفته است.

جالب است که سریالی که به عقیده سازندگانش برای انتقاد به خودکشی و نشان دادن این مشکل در جامعه آمریکا ساخته شده بود خود به دلیلی برای خودکشی تبدیل شده است. به نظر می رسد این مورد یکی از مثال های عینی برای تصدیق این گزاره است که هر چه را روی پرده سینما یا در قاب تلویزیون به جوانان و نوجوانان نشان دهیم، در واقع یک الگو به آنها معرفی کرده ایم و اگر این قهرمان معتاد یا فاسد باشد عملا جوانانمان را به این سمت فرستاده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.