یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴

مستند اهل سرزمین؛

نمایش زندگی هموطنان عرب خوزستانی روی آنتن شبکه مستند

مستند اهل سرزمین

سینماپرس: مجموعه مستند «اهل سرزمین» به کارگردانی محسن ظریفی پور درباره عرب های خوزستان در ۵ قسمت ۳۰ دقیقه ای، در شبکه مستند تولید می شود.

به گزارش سینماپرس، محسن ظریفی پور کارگردان مجموعه مستند «اهل سرزمین» گفت: تحقیقات این مستند از مردادماه سال ۹۷ شروع شد و تا مهرماه طول کشید سپس فیلمبرداری آغاز شد و حدود شش ماه زمان برد و حالا در مرحله تدوین و صداگذاری است.

ظریفی پور درباره علت پرداختن به زندگی مردم عرب خوزستان توضیح داد: خودم به این سوژه علاقه مندم و جزو بچه های همان منطقه و با فرهنگشان آشنا هستم. البته علاقه و دغدغه من، اقوام ایرانی است و فکر می کنم ساخت این مستندها ادامه دار بوده و محدود به عرب ها نباشد.

وی درباره موضوع پنج قسمتی که قرار است روی آنتن شبکه مستند برود، عنوان کرد: یک قسمت از این مستند درباره فرهنگ دریانوردی عرب های خوزستان، یک قسمت درباره فرهنگ تالاب نشینی، یک قسمت درباره نخل، یک قسمت درباره زنان خوزستان است که در زمان جنگ کار ویژه ای انجام داده بودند و یک قسمت هم درباره ادبیات و شعر مردم عرب است که جایگاه ویژه ای بین آنها دارد.

این کارگردان مستند درباره سختی های کار در این مستند گفت: ما با روش های مختلفی به بزرگان یا ریش سفیدان یک قوم برای گفتگو نزدیک می شدیم، چون در میان عرب ها وقتی شیخ دستوری می دهد دیگران موظف به اجرای آن هستند و ادامه کار ما راحت تر می شد.

وی افزود: برای قسمت فرهنگ دریانوردی مردم عرب حدود ۸ روز تا یک هفته روی دریا بودیم و هماهنگ کردن این کار حدود یک ماه طول کشید. قسمت فرهنگ تالاب نشینی ما هم چالش زیادی داشت، چون نگاه خوبی نسبت به فیلمسازان ندارند و باور نداشتند که امکان انجام کار مفید وجود دارد و خاطره ذهنیشان خوب نبود.

عوامل مجموعه مستند «اهل سرزمین» عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: محسن ظریفی پور، تحقیق و پژوهش: محسن ظریفی پور، تصویر و صدا: امین دولتخواه، تدوین: فرید دغاغله، مدیرتولید: خلیل مقدم، اصلاح رنگ و نور و صداگذاری: فراز شیرجندی، مشاور محلی: مجتبی گهستونی، ترجمه و زیرنویس: احمد زائری و شریفه مهدی زاده.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.