شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

مدیران و ناتوانی در جذب ۸۸درصدی‌ها به سینما/۷

وحیدزاده: وقتی سینمای ایران تنها از کمدی های آبکی بزن دررویی حمایت می کند، چرا مردم باید به سینما بروند؟/ مشکلات حوزه فرهنگ و هنر بنیادی است

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: افراد جامعه سلیقه ها و سطح سواد و دانش گوناگونی دارند، آن ها خواست های مختلفی دارند و دوست دارند در سینما بتوانند فیلم هایی در ژانرهای متنوع را تماشا کنند اما وقتی سینمای ایران تنها از کمدی های آبکی بزن دررویی حمایت می کند، چرا مردم باید به سینما بروند؟؛ سینمای ایران را کمدی های آبکی و سخیف احاطه کرده و ما در آن هیچ فیلمی در ژانرهای تاریخی، پلیسی، وحشت، دینی و... شاهد نیستیم!

کارگردان فیلم های سینمایی «مجسمه» و «عشق فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه ۸۸ درصد از مردم به سینما نمی روند آماری عجیب و نگران کننده است. ما می دانستیم که مردم کمتر به سینما می روند اما نه تا این اندازه! بنده معتقدم این اتفاق عجیب دلایل متعددی دارد که از جمله آن ها مشکلات اقتصادی جامعه نیز هست.

وی ادامه داد: از یک سو مردم درگیر مشکلات معیشتی شان شده اند و دل و دماغی برای سینما رفتن ندارند و از سوی دیگر همانطور که اشاره کردم ما با فیلم هایی روبرو هستیم که نمی توانند با سلیقه و نیازهای عموم افراد جامعه ارتباط برقرار کنند. باعث تأسف است که سینمای ایران به دست آدم هایی افتاده که فیلم هایی می سازند و از ساخت این فیلم ها تنها به دنبال کسب درآمد و منافع شخصی شان هستند و به هیچ عنوان دغدغه ای برای ارتقای فرهنگ و هنر ندارند و وضعیت آینده سینما نیز برایشان خالی از هر اهمیتی است.

وحیدزاده در همین راستا اظهار داشت: این در حالی است که کسانی که کار فرهنگی می کنند باید خودشان از کارشان رضایت خاطر داشته باشند، نفعی برای فرهنگ و هنر کشور و جامعه شان داشته باشند، انسان دوستی و وطن دوستی و پاسداشت از فرهنگ اصیل ملی شان مد نظرشان باشد اما افسوس و دریغ که گویا دیگر همه این ها به خاطره ها پیوسته است!

این سینماگر با بیان اینکه مشکلات حوزه فرهنگی و هنری کشور بنیادی است تأکید کرد: بنده معتقدم همه اهالی فرهنگ و هنر باید با دلسوزی برای رشد و اعتلای این حوزه بسیار مهم دلسوزی کرده و با همت و پشتکار دست در دست هم دهند تا شاهد برطرف شدن مشکلات عدیده در این حوزه باشیم. متأسفانه این روزها نه تنها سینما حال خوشی ندارد بلکه سایر حوزه های فرهنگی و هنری مانند تئاتر، موسیقی، کتاب و... هم دچار مشکلات جدی است.

کارگردان فیلم های سینمایی «تحفه ها» و «عروسک» خاطرنشان کرد: باعث تأسف است که متولیان فرهنگی به این مسائل بی توجهند و همین اتفاق بزرگترین آفت است. بنده معتقدم مسئولان کشور همگی باید در این راستا تلاش کنند، مسأله کشور و حکومت باید حوزه فرهنگ و هنر باشد. نیاز به اعتلای فرهنگ و هنر کشور باید در سطوح کلان احساس شود تا تغییرات بنیادین در این حوزه صورت گیرد.

وحیدزاده در خاتمه این گفتگو با انتقاد از وضعیت آشفته سینما گفت: این روزها اوضاع آنقدر آشفته شده که افرادی که کارهای خوب تولید می کنند تنبیه می شوند و مسئولان دیگر به آن ها موقعیت و بودجه نمی دهند و این افراد را خانه نشین می کنند اما در عوض کسانی که آثار سخیف و بی ارزش می سازند مورد حمایت های ویژه و عجیب قرار می گیرند. بسیاری از هنرمندان مانند ما هم نشسته ایم و شاهد این اوضاع فجیع و ناراحت کننده هستیم و نمی دانیم که در آینده چه چیزی در انتظار سینمای ایران است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.