دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵

سنگ بنای غلطی که بعضی از مدیران گذاشتند؛

مدیریت موزه سینما، فرصت تکیه غیرمتخصص‌های نورچشمی بر کاخ معیرالممالک!

باغ موزه سینما

سینماپرس: مدیر تازه موزه سینما در حالی بر این صندلی تکیه زد که نه او و نه هیچ‌کدام از مدیران پیشین این موزه متخصص در این حوزه نبوده‌اند و معمولاً این مدیران از میان چهره‌های نزدیک به روسای سازمان سینمایی در ادوار مختلف انتخاب شده‌اند که خوش‌نشینی در گنجینه تاریخ سینمای کشورمان را با کمترین دردسر و عملکردِ جدی پشت سر گذاشته‌اند؛ رویکردی که ظاهراً در این دوره نیز در جریان خواهد بود و موزه سینما همچنان حیات خلوت باقی ماند.

به گزارش سینماپرس، کاخ باغ فردوس واقع در شمیرانات، قصری است که به دستور به دستور محمدشاه قاجار برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما همزمان با بیماری و مرگ او قصر نیمه‌تمام ماند. هم‌زمان با ساخت قصر محمدیه، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ یا عمارت ییلاقی کردند و از جمله آنها، حسینعلی‌خان معیرالممالک باغی احداث کرد که به باغ فردوس مشهور شد. این بنا در همان زمان به مرور تکمیل شد و بعدها رویدادهای تاریخی بر آن اثر گذاشت.

در سال ۱۳۵۰ ساختمان موجود در باغ به مرکز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و پس از انقلاب نیز در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. در سال ۱۳۷۳ که احساس شد سینمای ایران نیاز به یک گردآوری تاریخی دارد، ابتدا ساختمان قدیمی موزه در لاله زار در سال ۱۳۷۷ راه اندازی شد اما بعدها مشخص شد این اقدام اشتباه بوده و موزه لزوماً نباید در جایی باشد که روزگاری محل تمرکز سالن‌های سینما بوده است. بدین ترتیب کاخ معیرالممالک برای موزه سینما در نظر گرفته شد و در سال ۱۳۸۱ ساختمان تازه موزه توسط رئیس جمهور وقت بازگشایی شد.

سنگ بنای مدیریت موزه سینما از همان ابتدا اشتباه گذاشته شد و در حالی که باید یک متخصص موزه که مطالعه وسیعی در سینما نیز داشته باشد، برای مدیریت این مجموعه تخصصی انتخاب شود و علاوه بر گردآوری آثار تاریخی، اقدام به پژوهش‌های تاریخی واقعی و تخصصی با استفاده از متخصصین حوزه تاریخ نماید، کار به استاد عزت الله انتظامی به عنوان نخستین رئیس موزه سینما سپرده شد. با وجود آنکه انتظامی یک سینماگر برجسته بود که نامش در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد بود اما تخصصی در حوزه تاریخ نداشت و برای این منصب انتخاب اشتباهی بود.

از همین سنگ بنای غلطی که برخی مدیران گذاشتند، توسط مدیران بعدی سوءاستفاده شد و حتی سینماگران شناخته شده نیز به عنوان مدیر موزه سینما منصوب نشدند، بلکه چهره‌های نزدیک به روسای سازمان سینما پست مدیریت موزه سینما را در اختیار گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.