شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۱۵

نعمت زاده: خانه سینما متعلق به سینماگران نیست و محل تجمع مافیا و باندهای سینمایی شده/ این خانه محلی برای حضور دیکتاتورهاست!

راحله نعمت زاده گریمور در نشست فیلم ندارها به کارگردانی محمدرضا عرب

سینماپرس: راحله نعمت زاده عضو انجمن چهره پردازان سینما در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: خانه سینما متعلق به سینماگران نیست و محل تجمع مافیا و باندهای سینمایی است، اسم این نهاد را به اشتباه خانه سینما گذاشته اند چرا که سینماگران هیچ نفعی از این نهاد نمی برند و هرآنچه هست و نیست بین عده ای افراد خاص تقسیم می شود.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «ندارها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در صنوف خانه سینما هم وضعیت همین گونه است؛ مثلاً صنف انجمن چهره پردازان فقط متعلق به آقای ... و فامیل شان است! آن ها همه سینما را برای خودشان و دوستان و نزدیکان و اقوام و مجیزگوهای شان قبضه کرده اند؛ بنده ۲۵ سال است در سینما کار می کنم و با کارگردانان مطرح و بنام سینما کار کرده ام اما حالا ۱۰ سال است از سینما دور افتاده ام و برای گذران زندگی مجبورم در دانشگاه با مبلغی اندک تدریس کنم؛ این است امنیت شغلی که مسئولان خانه سینما برای بنده و امثال بنده به وجود آورده اند!

وی ادامه داد: هر وقت صحبت پول گرفتن از ما می شود مسئولان صنف و خانه سینما ما را می شناسند در غیر این صورت هیچ جای دیگر ما را به یاد نمی آورند! هر وقت باید حق بیمه و حق عضویت و... پرداخت کنیم با ما تماس می گیرند اما در نهایت هیچ چیز از خانه سینما شامل حال ما نمی شود! من از مسئولان خانه سینما یک سوأل دارم که شما چه خدماتی به اهالی سینما ارائه کرده اید؟ سال ها است مباحث مهم بیمه بیکاری و تأمین امنیت شغلی سینماگران روی زمین مانده و شما حتی این کارها را هم انجام نداده اید، از حضور و مدیریت شما چه چیزی عاید سینماگران می شود؟

نعمت زاده خاطرنشان کرد: خانه سینما نهادی بی در و پیکر است که صنوف حتی از اعضای شان حمایتی نمی کنند، هر کسی از راه نرسیده می تواند عضو صنوف شود، هیچ قانون درستی در خصوص عضوگیری ها وجود ندارد، بنده خودم در دانشگاه شاگردانی دارم که حتی اسم ابتدایی ترین لوازم گریم را نمی دانند اما عنوان می کنند که طراح گریم شده اند و در چند فیلم حضور داشته باشند؛ همه این ها نشان از بی در و پیکر بودن سینما و خانه سینما دارد.

این چهره پرداز در همین راستا افزود: هر بار در خصوص این مسائل با مسئولان صنف صحبت می کنیم به ما می گویند مدت ها است گریم معنایش را از دست داده، سوأل بنده از آن ها این است که چطور گریم برای شما و پسرتان و دامادتان و همسر و قوم و خویش تان تمام نشده است؟ باندبازی های تان را کنار بگذارید. چرا ما باید بشنویم برای اهالی صنوف عیدی در نظر گرفته شده اما برخی از سردمداران صنوف با امضاهای جعلی کارت های هدیه را در جیب خود گذاشته اند و به اعضای شان هیچ نداده اند؟

چهره پرداز فیلم های سینمایی «گیلانه» و «شهر زیبا» با بیان اینکه وقتی اسم خانه سینما می آید تن و بدنم به شدت می لرزد اظهار داشت: این خانه محلی برای حضور دیکتاتورها است! هر عضوی تحت سلطه دیکتاتوران برود امکان کار و فعالیت در سینما برایش فراهم می شود در غیر این صورت باید طعم بیکاری را بچشد و خانه نشین شود؛ بسیاری از اهالی سینما در صنف ها و رشته های مختلف بیکار و خانه نشین شده اند اما دریغا از ذره ای انصاف و عدالت و توجه به آن ها! امروزه بسیاری از اهالی سینما دل شان از خانه سینما خون است و من نمی دانم با توجه به انتقادات جدی اهالی سینما چرا این نهاد همچنان پابرجاست؟

وی ادامه داد: هر انسانی پاک سرشت باشد به راحتی از این نهاد فید می شود، این در حالی است که ما خواهان آنیم که مدیران فعلی خانه سینما و سردمداران صنوف سینمایی بروند و خانه سینما به دست اهالی راستین سینما اداره شود. مسئولان خانه سینما فقط زور و اجبار می فهمند و با همین زور و اجبار صنوف را تحت سلطه وزارت کار برده اند! چرا؟ چرا این اتفاق ها باید رخ بدهد؟ منفعت کدامیک از شما در این امر نهفته است؟ چرا ما هنرمندان باید عنوان «کارگری» داشته باشیم؟ این است شأن هنرمند؟ افسوس و هزاران افسوس!

نعمت زاده در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم تکلیف خانه سینما هرچه زودتر یک سره شود، ادامه حیات این نهاد به شکل فعلی نه تنها هیچ نفعی برای اهالی سینما ندارد بلکه بیشتر باعث یأس و سرخوردگی آن ها می شود و من امیدوارم مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تدبیری برای این بحران و تشتت در خانه سینما داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.