شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۱۵

نجفی: خانه سینما نهادی ضدصنفی است و مسئولان آن اهالی سینما را به بدبختی کشانده اند/ دولت توان کنترل حوزه فرهنگ را ندارد

احمد نجفی

سینماپرس: احمد نجفی تهیه کننده و بازیگر سینما و تلویزیون در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: خانه سینما نهادی فشل و ضدصنفی است و مسئولان آن اهالی سینما را به بدبختی کشانده اند؛ بنده بیش از ۲۰ سال است که راجع به خانه سینما این مطالب را عنوان کرده ام، جایگاه صنوف کجاست؟ کدام حرکت جدی صنفی برای اهالی سینما صورت گرفته؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «من یک ایرانیم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: روابط بسیار کثیف و پیچیده حال همه ما را بد کرده است؛ هرکس که پست و سمت و جایگاهی دارد با هم فامیل اند و دست در دست هم دارند و تنها دغدغه شان این است که بغل دست روسای جمهور بروند و با آن ها عکس یادگاری بگیرند! دریغ از ذره ای توان و اراده برای مدیریت سینما و احقاق حقوق اصناف سینمایی!

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل آنجا است که برخی از این آقایان داعیه دار مدیریت سینمای هالیوود هم هستند! یکی نیست به آن ها بگوید اصلاً شما اندازه این حرف ها هستید؟ شما توان مدیریت ۲ سالن سینما را ندارید، شما در کار خود دائم در حال درجا زدن و عقبگرد هستید و حال همه سینماگران را بد کرده اید، چرا فقط زبان تان کار می کند؟

این سینماگر با اشاره به اجبار هیأت مدیره فعلی خانه سینما برای ثبت صنوف در وزارت کار اظهار داشت: تنها هدف آقایان این است که بروند و مدتی کنار دست وزیر کار بنشینند و حال کنند و به همین خاطر صنوف را مجبور به این کار کرده اند. همه این اتفاقات برای هیچ است چرا که همانطور که گفتم این خانه نهادی فشل است.

نجفی سپس در پاسخ به این سوأل که با توجه به تمام انتقاداتی که شما و سایر اهالی سینما نسبت به خانه سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر دارند چرا نهادهای نظارتی وارد میدان نمی شوند و مشکلات را حل نمی کنند تصریح کرد: دولت توان کنترل قیمت سیب زمینی را هم ندارد چه برسد به آنکه بخواهد حوزه فرهنگ و هنر را مدیریت کند! اصلاً شما از کدام نظارت حرف می زنید؟ مگر نظارتی هم وجود دارد؟ دولت قیمت نان و سبزی را هم نمی تواند کنترل کند، اصلاً دغدغه مسئولان دولت رسیدگی و حل مسائل و معضلات نیست.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هزاران قانون نظارتی توسط مجلس شورای اسلامی صادر شده، هزاران ساعت بحث و تبادل نظر صورت گرفته اما در نهایت دولت خیلی راحت این مصوبات قانونی را دور انداخته است! شورای عالی انقلاب فرهنگی که یکی از مهمترین شوراهای مملکت است تاکنون ۵ بار تشکیل جلسه داده اما رئیس جمهور حتی در یکی از این جلسات شرکت نکرده است، وقتی این جلسات مهم از سمت مسئولان دولت نادیده گرفته می شود چه انتظاری می توان برای بهبود اوضاع و احوال سینمای نگون بخت کشور داشت؟

بازیگر فیلم های سینمایی «توفان شن» تأکید کرد: نه تنها خانه سینما که اوضاع سینمای ایران این روزها بسیار وخیم است؛ ما در سینما با فیلم هایی روبرو هستیم که ملت را احمق فرض می کنند، ذائقه ملت را به بدترین و نازل ترین شکل ممکن تغییر داده اند و هیچ نظارت و راهنمایی و دغدغه ای برای رفع این معضلات وجود ندارد. هیچ چیز در سینمای ما درست نیست، نه اوضاع تولیدمان درست است نه وضعیت اکران و پخش مان! این چه وضعیتی است که فلان بازیگر برای بازی در یک فیلم ۲ میلیارد تومان طلب می کند و کسانی که پول های کثیف وارد سینما کرده اند و مدیران هم از آن ها حمایت می کنند این دستمزدهای نجومی را بی محابا به آن ها می دهند؟

نجفی متذکر شد: به طور یقین هیچ اراده ای برای بهبود اوضاع سینما وجود ندارد؛ ما فقط امیدواریم که دولت هرچه زودتر تغییر کند تا اوضاع بهتر شود. ما امروز نیازمند مسئولی هستیم که اوضاع را سامان دهد، این دولت توان انجام هیچ کاری را ندارد! مسئولان این دولت اگر بتوانند قیمت سیب زمینی و پیاز را کنترل کنند من یک میلیارد تومان به آن ها جایزه می دهم! ما با یک مشت افراد پیر طرف هستیم که در کار خود درمانده شده اند.

این هنرمند برجسته سینما افزود: خانه سینما هم از زنجیره مدیریتی این دولت جدا نیست و همانند سایر بخش های مملکت دارای فساد است، فسادی که سران دولت به آن بی توجهند و تا زمانی که حضور داشته باشند همین آش و همین کاسه را شاهد خواهیم بود! روزی که این ها بروند من با مدرک دست های یکایک شان را «رو» خواهم کرد. من بارها این سوأل را از خودم پرسیده ام چطور ما می توانیم تروریست ها را از آسمان پایین بکشیم اما چرا نمی توانیم جلوی اخلال گران در سینما را بگیریم؟

وی در خاتمه اظهاراتش با تأکید بر اینکه مسئولان دولت طی ۶ سال گذشته بلای جای فرهنگ و هنر این مرز و بوم شده اند اظهار داشت: وضعیتی که آن ها به وجود آورده اند باعث شرمساری و خجالت است، وقتی دوره شان تمام شد تکلیف همه کارهایی که کرده اند روشن می شود. اسفا که این روزها هنرمندان در بدترین شرایط زندگی روزگار می گذرانند و حتی در تأمین معیشت اولیه شان با مشکل مواجهند اما پول های میلیاردی در همین سینما راحت جا به جا می شود، پول هایی که سران سینما از آن باخبرند اما به عمد چشم خود را روی این حقایق می بندند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.