شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷

شهرستان ادب و به‌نشر ناشران برتر جشنواره؛

هفدهمین جشنواره قلم زرین به پایان رسید

اختتامیه هفدهمین جشنواره قلم زرین

سینماپرس: داوران هفدهمین جشنواره قلم زرین با بررسی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۷، برگزیدگان را در بخش‌های مختلف اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس، هفدهمین جشنواره «قلم زرین» با همه حواشی‌اش به پایان رسید. اختتامیه این مراسم در باغ کتاب تهران برگزار شد. محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران دلیل وقفه چند ساله عدم برگزاری این جشنواره را نداشتن بودجه ثابت دانست و گفت: «انجمن قلم بودجه ثابت ندارد و باید حمایت شود، جشنواره را در دوره‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چند سال وقفه در برگزاری آن و بودجه‌ای که افزایش پیدا نکرده، حمایت کرده است. نهاد کتابخانه‌های عمومی هم البته کمک حال بوده و این باعث شده است ما جشنواره را مستدام نگه داریم. ناگفته نماند که این کمبود بودجه تا جایی ادامه پیدا کرد که مراسم پایانی جایزه قلم زرین با تقدیر از پیشکسوت حوزه قلم در یک جا برگزار شود.»  در ادامه فتح‌الله مجتبایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: «قلم و کتاب قداست تنزیلی برای ما دارد. امیدوارم انجمن قلم، انجمنی باشد که این قداست تنزیلی را حفظ کند و به کمال برساند. برای حفظ بنیاد فرهنگ و ادب و زبان فارسی، باید هزینه کرد و این چیزی نیست که با آن بتواند درآمدی داشت، بلکه باید برای آن خرج کرد، چون در جهان با همین زبان‌ و فرهنگ‌مان شناخته شده‌ایم. در طول این سال‌ها حتی عده‌ای برای این زبان عمرشان را صرف کرده‌اند. من در ۹۰‌سالگی شاگردی می‌کنم و هرچه بیشتر جلو می‌روم می‌بینم که ندانسته‌هایم بیشتر است. به این مساله باید توجه شود که با جوان‌ها نیز همفکری و همدردی کنیم. هر انقلابی دو دوره دارد که یکی دوره تهدید آنچه پیش از آن بوده است و یک دوره، دوره آبادانی است و حال دوره آبادانی این انقلاب است و ما در این راستا باید جوانان را جذب کنیم نه دفع و باید با آنها گفت‌وگو کنیم.»  سپس نوبت به غلامعلی حدادعادل رسید تا در مراسم بزرگداشت خود سخنرانی کند. او در حالی که این مراسم را لطف و مرحمت انجمن قلم دانست، اظهار کرد: «من از روز اول عضو این انجمن بودم و در سال‌های اخیر هم سمتی در هیات‌مدیره به بنده واگذار شده اما هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم در این مراسم‌ها نامی از من برده شود.»  او ضمن تشکر از معلمان و استادان خود و خانواده‌اش و همچنین بیان خاطراتی از آخرین لحظات حیات پدرش نکته‌ای درباره زبان فارسی را مطرح کرد و گفت: «کار اصلی من فلسفه است و من هیچ‌گاه در دانشگاه معلم رسمی زبان و ادبیات فارسی نبوده‌ام اما در زندگی عشق من زبان فارسی است.

داوران این جایزه با بررسی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۷، برگزیدگان را در بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام کردند:

بخش «شعر کودک و نوجوان» : کتاب «آبنبات گنده» سروده طیبه شامانی از نشر سوره مهر شایسته تقدیر شناخته شد.

بخش داستان «شعر بزرگسال» : کتاب «باران تمشک» نوشته مصطفی فعلگری از نشر سوره مهر و «پس از ۲۰ سال» نوشته سلمان کریمی از نشر شهرستان ادب به‌طور مشترک شایسته تقدیر شناخته شدند.  

بخش «داستان (زیرمجموعه ادبیات داستانی) کودک و نوجوان» : کتاب «خواب پلنگ» نوشته هادی حکیمیان از نشر شهرستان ادب شایسته تقدیر شناخته شد.

بخش «ناشران برتر» : انتشارات «به‌نشر»، «میراث مکتوب»، «علمی و فرهنگی»، «سوره مهر» و «شهرستان ادب» مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش «نقد و پژوهش ادبی» : کتاب «سنجش منابع تاریخی شاهنامه» نوشته فرزین غفوری از نشر میراث مکتوب و «بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران» نوشته محمد و محسن حنیف از نشر شهرستان ادب به‌طور مشترک برگزیده شناخته شدند.

بخش «شعر بزرگسال» : مجموعه شعر «از پیله تا پروانگی» اثر محمدرضا روزبه و «آن‌جا که نامی نیست» نوشته یوسفعلی میرشکاک هر دو از نشر شهرستان ادب به‌طور مشترک برگزیده شناخته شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.