چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹

درباره ازدواج‌های جنجالی سلبریتی‌ها و موضع‌گیری‌های عمومی؛

آیا مرزهای حریم خصوصی با مشهور بودن چهره‌ها جابجا می‌شود؟

 رامبد جوان - سحر دولت شاهی

سینماپرس: حواشی تازه درباره ازدواج یکی دیگر از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران در حالی به موضع‌گیری‌های عمومی منتهی شده و در واقع به موضوعی موجه برای نقد و بررسی تبدیل شده که قاعدتاً این مباحث می‌بایست جزو حریم خصوصی آنها محسوب می‌شد اما در مقابل تاکید می‌شود چون این چهره‌ها از شهرت برخوردارند، بنابراین مجوز لازم برای طرح موضوع کفایت می‌کند؛ موضوعی که به ویژه با چارچوب‌های اخلاقی ایرانی-اسلامی محل اختلاف است.

به گزارش سینماپرس، به تازگی با انتشار ویدیویی از سوی همسر تازه مهدی هاشمی و سپس ویدیو و یادداشتی از سوی این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون مشخص شده این بازیگر از همسر پیشین گلاب آدینه رسماً متارکه کرده و همین موضوع اسباب موضع‌گیری‌های فراوانی شده است. شبیه این اتفاق پیش از این درباره جدایی رامبد جوان از سحر دولتشاهی و ازدواجش با نگار جواهریان مطرح شده بود و حملات مشابهی که به مهدی هاشمی و همسر کنونی‌اش صورت پذیرفت، به موجی که درباره رامبد جوان و نگار جواهریان شکل گرفت، بی‌شباهت نیست.

داوری درباره این نوع ارتباطات چهره‌های «مشهور / Famous» و «سلبریتی‌ / Celebrity» که مرزهای باریکی دارند، جزو اتفاقات مرسوم در شبکه‌های اجتماعی شده و به مختص به ایران نیز نیست. در دیگر کشورهای غربی و شرقی نیز شاهد اتفاقات مشابهی هستیم و زندگی این چهره‌ها زیر ذره بین قرار می‌گیرد و گروهی از کاربران فضای مجازی نیز از نظرگاه خود به این مبحث ورود می‌کنند و دیدگاه‌های قابل تاملی را بیان می‌کنند. برخی از این دیدگاه‌ها مشخص مداخله در زندگی این اشخاص یا پیش‌داوری درباره علل متارکه یا ازدواج مجدد این چهره‌هاست و در موارد متعدد با تعابیر عجیبی و غیراخلاقی همراه شده است.

آیا مرزهای حریم خصوصی با مشهور بودن چهره‌ها جابجا می‌شود؟

پرسش اساسی اما این است که آیا اساساً شهرت، مرزهای حریم خصوصی را جابجا می‌کند و آنچه برای یک شهروند غیرمشهور جزو حریم خصوصی محسوب می‌شود، برای چهره‌های مشهور در قلمرو حریم عمومی بازتعریف می‌شود؟ برخی اعتقاد دارند که این جابجایی معنادار حریم خصوصی و عمومی اشخاص مشهور، جزو تبعات اجتناب ناپذیر شهرت در کنار مزایای مادی و معنوی است که یک چهره مشهور از آن بهره مند می‌شود. با این نگاه چهره مشهور محکوم است که حریم خصوصی‌اش بستر موضع گیری و مداخله عمومی باشد و فراتر از نظرگاه عمومی مورد توجه قرار گیرد.

برخی دیگر اعتقاد دارند، عنصر «شهرت» مرزهای حریم خصوصی را جابجا نمی‌کند و جزئیات زندگی خصوصی از جمله روابط عاطفی و متارکه و ازدواج اشخاص -ولو اینکه مشهورترین چهره‌ها باشند- جنبه خصوصی دارد؛ مگر آنکه بخشی از آن به مصالح عمومی مرتبط شود که معمولاً چنین ارتباط شکل نمی‌گیرد. با این حال همین گروه نیز تاکید دارند نمی‌توان متوقع بود که افکارعمومی واکنش به روابط هنرمندان که از قضا عمومی می‌شود، واکنشی نشان دهند و سکوت کنند و از کنار آن گذر کنند اما می‌توان کوشید به مرور در زمینه رعایت حریم خصوصی این گروه نیز مرزهایی قائل شد.

در مجموع به نظر می‌رسد بخشی از عمومی شدن بحث‌ها و حتی هجوم به صفحه هنرمندها و قضاوت درباره روابط آنها که عمدتاً باعث آزار آنها می‌شود، تا حدودی به خود آنها بازمی‌گردد. قاعدتاً نمی‌توان تصاویر آغاز یک رابطه را منتشر کرد و با واکنش‌ها مثبت طرفداران همراهی کرد اما وقتی آن رابطه گره خورد، خواستار عدم قضاوت همان گروه هوادار شد. سلبریتی‌هایی که با این واکنش‌های عمومی نسبت به مسائل خصوصی‌شان مشکل دارند، باید از ابتدا تا انتهای روابط‌شان را خصوصی نگه دارند و به اشتراک نگذارند، چرا که به این شکل عملاً چراغ سبز را برای واکنش‌های عمومی به مسائل شخصی‌شان داده‌اند و خود، گام اول را برای عمومی‌سازیِ حریم خصوصی‌شان برداشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.