چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

رئیس صنف سینماداران پاسخ می‌دهد؛

نقش «سینماداران» در فروش یا شکست فیلم‌ها چیست؟

محمد قاصد اشرفی*

سینماپرس: محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران ضمن انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره تأثیر این صنف بر کیفیت فروش فیلم‌ها، تأکید کرد مخاطب را نمی‌توان به زور و با التماس از خیابان به سینما آورد.

به گزارش سینماپرس، محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا درباره وضعیت فروش فیلم‌های در حال اکران سینماها به مهر گفت: اکران فیلم‌هایی که از عید فطر روی پرده رفته‌اند، هرچند ایده‌آل نیست اما رضایت بخش است چراکه با اضافه شدن فیلم‌هایی همچون «ما همه با هم هستیم»، «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست» و… وضعیت اکران تغییر پیدا کرد و شاهد فروش خوبی بودیم به طوری که این روند فروش امیدوارکننده است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که بلیت سینما در بین سرگرمی‌ها و تفریحات، ارزان‌ترین است، مردم نسبت به فیلم‌ها استقبال کرده‌اند. از سوی دیگر به دلیل تعطیلی مدارس خانواده‌ها راحت‌تر می‌توانند در کنار یکدیگر فیلم‌های مورد علاقه خود را ببینند. با همه اینها این خود فیلم است که اگر بتواند خواسته مخاطب را برآورده کند و راضی‌کننده باشد، مخاطبان به صورت خودجوش دیگران را به تماشای آن فیلم دعوت می‌کنند.

رغبت بیشتر مخاطبان به سالن‌های بازسازی‌شده

این سینمادار تأکید کرد: البته در این میان نباید وضعیت سالن‌ها را نیز نادیده گرفت. در یکی دو سال اخیر با بازسازی سالن‌های سینمایی مردم به تماشای فیلم‌ها بیشتر رغبت پیدا کرده‌اند چون این سالن‌ها از نظر سیستم نمایشی و… کیفیت خوبی دارند و همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا اکران عید فطر مورد استقبال قرار بگیرد.

قاصداشرفی درباره اینکه برخی عنوان می‌کنند سینماداران با تصمیماتشان باعث می‌شوند فیلم‌های فرهنگی فروش چندانی نداشته باشند، گفت: من این موضوع را قبول ندارم چرا که این حرف تنها در حد ایده و یک گزاره است.

در هر دوره هشت فیلم اکران می‌کنیم پس چرا ۵ فیلم می‌تواند به فروش خوبی دست پیدا کند اما سه فیلم دیگر نه؟ مگر ما باعث فروش آن ۵ فیلم و باعث نفروختن آن سه فیلم دیگر شده‌ایم؟ ما چه نقشی در این موضوع داریم؟
وی افزود: ما سینماداران برای یک فیلم نمی‌توانیم کاری کنیم چون قصه، داستان، سوژه، کارگردانی و… یک فیلم دست ما نیست و این موضوع به صاحبان آثار برمی‌گردد. تنها کاری که ما می‌توانیم برای یک فیلم کنیم این است که نام و اقلام تبلیغاتی آن را سردر سینما بزنیم تا مردم ببینند و انتخاب کنند بنابراین در قضیه فروش و نفروختن یک فیلم ما اختیاری نداریم. ما فیلم‌های فرهنگی و غیرفرهنگی و… را اکران می‌کنیم و در هر دوره‌ای فیلم‌های مختلفی داریم بنابراین فروش یک فیلم به خود فیلم بستگی دارد.

رییس انجمن سینماداران اظهار کرد: یک فیلم اگر واقعاً رضایت مخاطب را تامین کند و مخاطب از آن لذت ببرد، با تبلیغات دهان به دهان دیگران هم به تماشای آن اثر می‌نشینند بنابراین ما اختیاری نداریم اصلاً مگر ما می‌توانیم با التماس مخاطبان را از خیابان بیاوریم و آن‌ها را وادار به تماشای فیلم کنیم؟ این را هم در نظر داشته باشید که در هر دوره برای مثال ما هشت فیلم اکران می‌کنیم پس چرا ۵ فیلم می‌تواند به فروش خوبی دست پیدا کند اما سه فیلم دیگر نه؟ مگر ما باعث فروش آن ۵ فیلم و باعث نفروختن آن سه فیلم دیگر شده‌ایم؟ ما چه نقشی در این موضوع داریم؟

قاصداشرفی عنوان کرد: بر فرض مثال ما ۲ فیلم فرهنگی مورد قبول مدافعان فیلم‌های فرهنگی را هم اکران کنیم اما در صورت نفروختن آن فیلم‌ها ما به عنوان سینمادار باید چه کنیم در چنین وضعیتی آیا دولت و صاحب اثر مبلغی به عنوان ضرر به سینمادار می‌دهند؟ برای اکران فیلم‌های فرهنگی، دولت باید یارانه بدهد همانطور که در بخش‌های دیگر از این پول‌ها خرج می‌شود در سینماها هم باید یارانه‌ای به این موضوع اختصاص داده شود.

مالیات نگیرید بعد تقاضای اکران فیلم فرهنگی کنید!

وی مطرح کرد: ما در حال حاضر ۹ درصد به عنوان ارزش افزوده، مبالغی به عنوان عوارض، مالیات و… پرداخت می‌کنیم در چنین شرایطی دولت می‌تواند بگوید ما از شما مالیات نمی‌گیریم ولی به جایش فیلم فرهنگی به نمایش بگذارید در آن زمان ما این کار را می‌کنیم اما متاسفانه گاهی ادعاهایی درباره حمایت از سینماها می‌شود ولی در عمل شاهد آن نیستیم.

این سینمادار با بیان اینکه مالیات‌ها برای ما سنگین است و ما نمی‌توانیم این مالیات‌ها را از مخاطبان بگیریم، تصریح کرد: در چند وقت اخیر هزینه نگهداری سینماها به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است چراکه تمام تجهیزات سینماها از خارج وارد می‌شود برای مثال حتی پروژکتور، لامپ، سیستم‌های نمایشی و… هم در داخل نداریم و همه این موارد را باید با ارز خارجی خریداری کنیم با این وجود تنها چیزی که از داخل ایران تهیه می‌شود مواد شوینده برای تمیز کردن سینماست که همان هم افزایش قیمت داشته است. توجه داشته باشید که همه این خدمات هزینه دارد بنابراین ما چگونه باید این هزینه‌ها را تامین کنیم؟

مدیر سینما «ماندانا» توضیح داد: حتی اگر ۲ فیلم از میان فیلم‌های اکران شده در یک سینما فروش نداشته باشد، آن سینما باید تعطیل شود چرا که ما از راه دیگری به جز فروش بلیت در سالن‌های سینما نمی‌توانیم درآمدزایی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.