دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹

قاسم زارع مطرح کرد:

سینما آرمانهایش را به گیشه باخته است

قاسم زارع در افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه آن چیزی که امروز می‌بینم گواه این امر است که سینما آرمان‌هایش را به اقتضائات گیشه باخته است.

به گزارش سینماپرس، قاسم زارع، بازیگر سینما و تلویزیون، با بیان این‌که سینما اخلاقمداری را سرلوحه کارهایش قرار دهد، به خیرگزاری حوزه اظهار کرد: سینمای ایران بعد از گذشت ۴ دهه هنوز نتوانسته به نقطه آرمانی برسد، زیرا هر از گاهی، تن به اقتضائات گیشه داده و اصول دینی و اسلامی خود را فراموش کرده است، البته نگاه به گیشه اتفاق بدی نیست، زیرا اقتصاد سینما از این راه تامین می‌شود، اما این خواسته باید با ابزار خاص خود صورت گیرد. بگذارید برای آن گفته مثالی از دهه شصت بزنم.

وی افزود: در دهه شصت به دلیل جنگ، مشکلات مالی بسیار بیشتر از زمان حال بود، اما به دلیل تنوع موضوع و ژانر، سینمای ایران رونق خوبی داشت. در آن دوران تماشاگر هر نوع فیلمی که دوست داشت را روی پرده می‌دید، اما امروز جز فیلم‌های طنز و معدود آثار اجتماعی کار دیگر روی پرده دیده نمی‌شود، هرچند ممکن است در این میان استثناهایی نیز وجود داشته باشد، اما در کلیت، اتفاقی مطلوبی را هم اکنون در سینما شاهد نیستیم.

بازیگر فیلم «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: ممکن است این سوال پیش آید که فیلم‌های کمدی با استقبال تماشاگران روبه‌رو می‌شود، برای همین چرا باید مقابل آن عکس‌العمل نشان داد، چون به واسطه همین آثار سینما رونق مالی پیدا کرده است. این گفته در نگاه خوشبینانه یک ساده‌اندیشی محض است، چون اگر رقم فروش، فیلم کمدی را ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد که بخشی از مردم بیننده چنین آثاری هستند و اکثریت با سینماها قهر هستند، درصورتی‌که اگر فیلم‌های خوبی در دیگر ژانرها تولید شود مطمئن باشید آن کارها با استقبال مواجه خواهد شد. بهترین مثال هم فیلم «شبی که ماه کامل شد» است. این فیلم از داستانی امنیتی سود برده که در آن به موضوع تکفیریها پرداخته می‌شود، ولی به دلیل ساختار زیبای آن، فیلم مورد استقبال واقع شده است.

زارع در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: میهن اسلامی ما، هر از گاهی پذیرای پیکر پاک شهدای هشت سال دفاع مقدس است. در این آیین‌ها همیشه توده مردم در آن حضور دارند. گواه روشن در این میان تشیع پیکر ۱۵۰ شهید گمام در تهران بود که میزان جمعیت با توجه به گرمای هوا شگفت انگیز بود. این مثال را زدم تا بگویم وقتی جمعیتی چند صد هزار نفره در هوای گرم برای تشیع شهدا حضور پیدا می‌کنند، آیا اگر فیلمی خوب در حوزه دفاع مقدس ساخته شود، حاضر نیستند در سینما بیننده آن باشند؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی فیلم‌های دفاع مقدسی قادر نیستند، تماشاگر را به سینماها بکشانند، بیان کرد: به نکته خوبی اشاره کردید، چون این‌که فکر کنیم هر فیلمی می‌تواند در این حوزه مقبول مردم باشد اشتباه محض است، چون در گام اول، اثر باید کیفیت لازم را داشته باشد به ویژه در آن از شعارگویی و سطحی‌نگری پرهیز شده باشد. باز برای این گفته فیلم «شبی که ماه کامل شد» را مثال می‌زنم. این فیلم اگر توانسته نظر مردم را جلب کند به دلیل ساختار زیبا و پیام رسانی خوب آن است، والا کارهای بسیاری در این حوزه تولید شده‌اند که هیچکس آنها را ندید.

این بازیگر تاکید کرد: برخی مواقع می‌شنویم موضوعات دفاع مقدسی تکراری شده و دیگر قدرت جذب تماشاگر را ندارد. این گفته مثال این است که بگوییم در اقیانوس آب کم است. دلیلم این است ما هزاران شهید، جانباز و آزاده داریم که هر یک داستان و قصه مستقل دارند، پس چگونه می‌گویم این حوزه تکراری شده است. لازم به ذکر است اگر در این میان تکراری وجود دارد به دلیل ضعف کارگردان و نویسنده در انتخاب قصه و موقعیت است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که آیا باید به سینمای دفاع مقدس در قالب داستان‌های روز پرداخته شود یا این‌که باید به آن به صورت مستقیم توجه کرد؟ چنین توضیح داد: این سخن نیز از آن دسته بهانه‌هایی است که در چند سال اخیر برای حاشیه راندن سینمای دفاع مقدس رایج شده است، والا همانگونه که گفتم دفاع مقدس را نباید شقه شقه کرد، بلکه برای اعتلای آن باید موضوعات جدید و جذاب انتخاب کرد. برای رسیدن به این خواسته هم بهره بردن از نیروهای متعهد و جوان می‌تواند اقدام خوبی باشد.
بازیگر فیلم سینمایی «نفوذی» تاکید کرد: برای اعتلای سینما جنگ نباید تنها از سینماگر متوقع بود، چون خوب می‌دانیم در شرایط فعلی هیچ فیلمساز یا تهیه‌کننده‌ای به تنهایی قادر نیست در این حوزه قدم بردارد، بلکه باید ارتش و سپاه با حمایت خود، شرایط سخت افزاری را برای سینماگران مهیا کنند. این اتفاق اگر به طریق مطلوب رخ دهد مطمئن باشید ما سینماگران داریم که قادرند  در این حوزه کارهایی نزدیک به استانداردهای جهانی تولید کنند.

زارع در انتهای سخنانش تاکید کرد: سینمای اجتماعی ما طی چند سال اخیر توانسته در جشنواره‌های خارجی جوایز مختلف را به دست آورد، اما به شخصه به عنوان بازیگر دوست دارم، کارهای این حوزه جدا از افتخار آفرینی تصویر درست از خانواده ایرانی در دنیا ترسیم کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.