چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۹

عبدی نسب: مسئولان خانه سینما به جای ظاهرسازی و گسترش ساختمان های اداری، معضلات و مشکلات عدیده هنرمندان را حل کنند

عبدالله عبدی نسب

سینماپرس: عبدالله عبدی نسب عکاس و فیلمبردار سینما در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: مسئولان خانه سینما به جای ظاهرسازی و گسترش ساختمان های اداری، معضلات و مشکلات عدیده هنرمندان را حل کنند، این ساختمان اضافه کردن ها چه کمکی به بنده و دیگران که مشکلات گسترده در زندگی شان دارند می کند؟ برای خانه سینما یک مکان کوچک هم کافی است؛ من نمی دانم این پول ها و بودجه ها به چه دلیل صرف اموری می شود که نفعی برای خیل عظیم سینماگران در آن وجود ندارد!

عکاس فیلم های سینمایی «استشهادی برای خدا» و «تسویه حساب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ای کاش این بودجه هایی که صرف گسترش و توسعه ساختاری خانه سینما می شد به اهالی سینما تعلق می گرفت تا بتوانند بخشی از مشکلات زندگی خود را حل کنند؛ ای کاش مسئولان به فکر آن بودند که بروکراسی های اداری را کوتاه تر کنند و تنها دغدغه شان حمایت از هنرمندان باشد.

این سینماگر با تأکید بر اینکه ما از وجود خانه سینما حمایت می کنیم اظهار داشت: وجود این نهاد صنفی قطعاً به نفع اهالی سینما است؛ خانه سینما مکانی صنفی برای سینماگران است و از همین رو ما از مسئولان این نهاد انتظار رفع مشکلات صنفی مان را داریم. این خانه که زیرمجموعه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است باید به درد کسانی که عضوش هستند بخورد در غیر این صورت هویت خود را از دست می دهد و دیگر سینماگری به آن دلبسته نخواهد بود.

عبدی نسب تأکید کرد: مسائل مهمی همچون تأمین امنیت شغلی، تأسیس صندوق بیمه بیکاری و... علیرغم وعده های مکرر مسئولان خانه سینما سال ها است روی زمین مانده و معلوم نیست مسئولان این نهاد به جای رسیدگی به این امور مهم و حیاتی چرا به فکر انجام کارهایی هستند که اصلاً نفعی برای اعضای صنوف ندارد.

فیلمبردار فیلم سینمایی «شهر فرشتگان» خاطرنشان کرد: بحث بیمه و خدماتی که خانه سینما می تواند برای صنوف انجام دهد هنوز درست اجرایی نشده و ما شاهد حضور افرادی در خانه سینما هستیم که هنوز حتی بیمه پایه ندارند و به هر دری می زنند نمی توانند بیمه شوند. بسیاری از نیروهای متخصص و کاربلد سینما هم به واسطه عدم تأمین امنیت شغلی بیکار و خانه نشین شده اند و این اتفاقات در حالی است که مسئولان خانه سینما باید در اولین قدم از کارهای شان به آن ها رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه باعث تأسف است که بسیاری از سینماگران مطرح در فقر مطلق به سر می برند تصریح کرد: ما شاهد از کارافتادگی بخش عمده ای از سینماگران هستیم که مسئولان خانه سینما و وزارت ارشاد توجهی به آن ها ندارند و خود ما اهالی سینما به صورت خودجوش به آن ها کمک می کنیم؛ این بسیار تلخ و دردآور است که بسیاری از پیشکسوتان هنر در فقر شدید مالی، در حالی که مستأجر بودند و حتی از پس تأمین اجاره بهای منزل شان برنمی آمدند فوت کردند؛ ای کاش مسئولان خانه سینما این مسائل را از یاد نبرند و تدبیری برای برون رفت از این اوضاع بحرانی در زندگی اهالی سینما داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.