سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۸

آذین: خانه سینما اهرم و ابزاری برای قدرت طلبی و سوداگری جماعتی خاص شده است/ این نهاد دیگر مورد اعتنا و اطمینان سینماگران نیست

جبار آذین در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: مدت ها است زیرمجموعه های سازمان سینمایی از مسیر اهداف نخستین روزهای تأسیس خود فاصله گرفته و تبدیل به اهرم ها و ابزارهایی برای قدرت طلبی و سوداگری جماعتی شده اند که سینما را وسیله کار و کسب می دانند.

این مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانه سینما هم که باید مرکز و مأوای سینماگران و مکانی برای رسیدگی به امور صنفی اهالی سینما باشد به خانه ای سیاسی و تجاری تغییر شکل و محتوا داده است. از همین رو سال ها است که این نهاد دیگر مورد اعتنا و اطمینان سینماگران نیست چرا که با نفوذ صندلی دوستان و عوامل و عناصر مافیایی و پولشویان از مسیر خدمت به سینما و فرهنگ جامعه به دور افتاده است.

وی تأکید کرد: تغییرات مکرر در شکل دهی انواع صنوف عمدتاً شکل دستوری دارد و هیچ ارتباطی با تأمین منافع و مصالح اهالی سینما ندارد، تغییرات اخیر هم در ادامه حجیم کردن و تحمیل هزینه بیشتر به سینما و در واقع مردم است. سینمای ایران به ویژه سینماگران به خانه راستین خود که محلی برای تجمع و رسیدگی به امور صنفی و فرهنگی شان است احتیاج دارند نه جایی که اکنون تبدیل شده به فضای بده بستان های گروهی و جناحی و سیاسی!

آذین با بیان اینکه همسوهای سیاسی این جماعت با فراهم کردن شرایط شبه قانونی و به عبارتی دور زدن قانون فضای خانه سینما را از نظر حجمی گسترش می دهند تصریح کرد: این اتفاق صرفاً حرکتی ایذایی و برای ایجاد حیات خلوت های تازه جهت حیف و میل بیشتر بیت المال است. جا داشت که دست کم برخی از نهادهای فرهنگی مسئول کشور که همچنان و هنوز به باورهای جامعه و عدالت پایبند هستند در این قضایا ورود نمایند و با شفاف سازی رخدادهای این چنین مانع سوء استفاده فرصت طلبان و حیف و میل کنندگان پول مردم باشند و در لایروبی و پاکسازی سینما و خانه سینما با همگامی و همراهی سینماگران مشارکت کنند.  

این منتقد سینما در پایان این گفتگو متذکر شد: مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور باید به این پرسش پاسخ دهند چرا مسئولان قانونی سینما در قبال خواست ها و نیازهای واقعی اهالی سینما و مردم سکوت اختیار کرده و صرفاً به برنامه های سلیقه ای سوداگرانه خود مبادرت می کنند؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.