سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

چرا تبلیغات هنوز ادامه دارد؟

لزوم انتشار متن قرارداد هاکوپیان با بنیاد روکی

کنسرت ارکستر ملی ایران در  سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: قرارداد هاکوپیان با بنیاد رودکی هنوز منتشر نشده و با اینکه مدت این قرارداد تمام شده اما هنوز تبلیغات این شرکت در اجراهای ارکسترها انجام می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران از سال گذشته حمایت‌های شرکت «هاکوپیان» را به عنوان حامی مالی همراه خود داشتند. این شرکت در سفرِ ارکسترها به روسیه حمایت‌های ویژه‌ای به ارکسترها ارائه داد تا این سفر شکل بگیرد.
اما متاسفانه تا کنون گزارش مالیِ سفر ارکسترها به روسیه، از سوی بنیاد رودکی منتشر نشده است. بنیاد رودکی هنوز گزارشی ارائه نکرده که براساس آن بتوان دریافت که هاکوپیان چه خدمات و چه امکانات مالی در اختیار بنیاد رودکی قرار داده است.

متاسفانه با اینکه یک سال از سفر ارکسترها به روسیه می‌گذرد اما بنیاد رودکی هنوز نه گزارش مالیِ این سفر را منتشر کرده و نه عزمی برای انتشار قراردادش با شرکت «هاکوپیان» دارد. همین مسئله موجب شده که ابهام‌هایی درباره ماجراهای سفر ارکسترها به روسیه پیش آید.

حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. انتظامی در روزهای گذشته در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها به لزوم انتشار قراردادهای متوسط و کلان و شفافیت در روند دسترسی آزاد به اطلاعات تاکید کرده است.

در ادامه بخشی از صحبت‌های حسین انتظامی را می‌خوانید:

«شفافیت یکی از کلان برنامه های محوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در جلسه رای اعتماد خود در مجلس بر آن تاکید کرده است. در این مرحله، انتشار برنامه ها، بودجه ها، آمار و اطلاعات برای تسهیل برنامه ریزی های فعالان فرهنگ و هنر، فهرست آثار ثبت شده از حیث صیانتی و حقوق مالکیت، علاوه بر ۸ محور قبلی تکلیف شده است. همچنین معاملاتی که قبلاً فقط شامل معاملات کلان بود، در این مرحله شامل معاملات متوسط هم شده و همه زیر مجموعه‌های این وزارتخانه موظف شده اند تصویر قراردادهای کلان و متوسط خود را منتشر کنند. به ویژه آنکه از سال گذشته به همه بخش‌ها ابلاغ شده بود که این بند را در قراردادهای خود اضافه کنند تا انتشار آن موجب سوءتفاهم برای طرف قرارداد نشود.»
انتظامی در بخشی از صحبت‌هایش از رسانه ها خواست با ایفای نقش نظارتی و تذکر کاستی ها به تحقق شفافیت در وزارت فرهنگ کمک کنند تا تبدیل به رویه عمومی در همه دستگاه‌ها شود.

صحبت‌های حسین انتظامی درباره دسترسی آزاد به اطلاعات در حالی بیان می‌شود که خبرگزاری تسنیم در گزارشی که بیستم خرداد ۱۳۹۸ منتشر کرد، از بنیاد رودکی خواست تا گزارش مالی سفر ارکسترها به جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه را منتشر کند. اما این مهم هنوز انجام نشده است.

بهانه‌ای برای عدم انتشار قرارداد نیست

صحبت‌های حسین انتظامی نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان با بهانه جویی از انتشار قراردادها خودداری کرد. در سال‌های گذشته هر زمان که از مسئولان فرهنگی و هنری درخواست می‌شد تا قرارداد فلان اتفاق یا فلان رویداد را منتشر کنند؛ این بهانه را می‌آوردند که طرف مقابل راضی به انتشار جزئیات قرارداد نیست. اما خوشبختانه حسین انتظامی تاکید می‌کند که به همه زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد تاکید شده که بندی در قراردادهایشان اضافه کنند تا براساس آن، طرف مقابل نتواند از انتشار قرارداد جلوگیری کند یا سوءتفاهمی برایش ایجاد نشود.

قراردادی که تمام شده و تبلیغاتی که هنوز ادامه دارد

از سوی دیگر قرارداد هاکوپیان با بنیاد رودکی با پایان سال ۱۳۹۷ به پایان رسیده، اما هنوز تبلیغات این شرکت در اجراهای ارکسترهای ملی و سمفونیک ادامه دارد. هنوز کسی نمی‌داند که چرا با وجود تمام شدنِ قراردادِ هاکوپیان با بنیاد رودکی، هنوز تبلیغات این شرکت در اجراهای ارکسترها ادامه دارد. این مسئله شائبه‌های بسیاری درباره پشت پرده‌های این قرارداد ایجاد می‌کند.

حمایت بخش خصوصی به خصوص شرکتی که مشغول تولید ملی است؛ از اتفاق‌های مفید در عرصه فرهنگ و هنر است. اما این شرکت‌ها باید بدانند، آنچه به عنوان حمایت مالی از جیب‌شان خرج می‌کنند، صرف کدام موارد شده و در چه زمینه‌هایی خرج شده است.

از این روست که گزارش مالی و انتشار قرارداد بنیاد رودکی با هاکوپیان می‌تواند بسیاری از این شائبه‌ها را برطرف کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.