دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

آشنایی با جنبش ضدآمریکایی «ت.گ.ب»؛

رونمایی از مستند «عقاب‌های گونی‌به‌سر»

مستند «عقاب‌های گونی‌به‌سر»

سینماپرس: عضو جنبش «ت.گ.ب» ترکیه در آیین رونمایی مستند «عقاب‌های گونی‌به‌سر» گفت: اگر باهم باشیم می‌توانیم گونی سر سربازان آمریکایی بکشیم، پهپاد آمریکایی را ساقط کنیم و رژیم صهیونیستی را مجبور کنیم پایش را از فلسطین بیرون بگذارد.

به گزارش سینماپرس، مستند «عقاب‌های گونی‌به‌سر» پیش از ظهر امروز (دوشنبه سوم تیرماه) در خبرگزاری فارس رونمایی شد. این مستند به شکل‌گیری جنبش «ت. گ.ب» در ترکیه و روحیه ضدآمریکایی آن می‌پردازد.

نخستین جرقه‌های عملی مقابله با آمریکا در ترکیه،  سال ۱۹۶۸ میلادی شکل گرفت و سربازان آمریکایی در استانبول را به دریا ریخت که طی آن «دوغو پرینچک» رئیس فعلی حزب وطن ترکیه، سربازان نیروی دریایی آمریکا در استانبول را به دریا انداخت.

سال‌ها بعد در سال ۲۰۰۳ مجلس ترکیه با ورود نظامیان آمریکایی به عراق از طریق خاک ترکیه مخالفت کرد، این مخالفت موجب کینه نظامیان آمریکایی‌ها شد و سه سال در شمال عراق (مرز جنوبی ترکیه) روی سر سربازان ترکیه گونی کشید. «گونی‌کشیدن روی» سر نماد حاکمیت آمریکا است و به نوعی تحقیر محسوب می‌شود.

این اقدام با تحریک غیرت جوانان ترک، جرقه‌های شکل‌گیری جنبش ت. گ.ب را رقم زد. نخستین بار در سال ۲۰۱۱ و در منطقه بدروم، جوانان عضو ت. گ.ب روی سر یک سرباز آمریکایی ـ که در مرخصی به سر می‌برد و به عنوان گردشگر در ترکیه حضور داشت ـ گونی کشیدند. اگر چه این حرکت به دلیل توقیف ویدئوهای ضبطی از سوی پلیس، بازتاب خبری نداشت اما از آن پس ناتو تردد تمام سربازان عضو خود را در ترکیه ممنوع کرد.

دومین حرکت گونی کشیدن در سال ۲۰۱۳ در منطقه اسکندرون رخ داد. جوانان ترک در حالی که شعار «یانکی گمشو» سر می‌دادند، تأکید می‌کردند: اجازه نمی‌دهیم ترکیه به مرکز حمله به کشورهای خاورمیانه بدل شود.

تجربه سوم گونی کشیدن در منطقه امین اونو در سال ۲۰۱۴ رخ داد و چون بازتاب تصویری گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، موجب شد پنتاگون رسماً بیانیه دهد و جلوگیری از این حرکت را خواستار شود. آخرین تجربه مشابه در پایگاه نظامی اینجیرلیک (متعلق به آمریکا) در آدانای صورت گرفت.

یکی از دیگر فعالیت‌های ضدآمریکایی جنبش ت. گ.ب در سال ۲۰۰۸ و همزمان با محاصره غزه توسط اسرائیل صورت گرفت که اعضای این جنبش ده‌ها شعبه مک دونالد (رستوران زنجیره‌ای آمریکایی) در ترکیه را تسخیر کردند تا بگویند فلسطین در مقابل جنایات اسرائیل و آمریکا تنها نیست.

* جوانان ایرانی در مقابله با آمریکا تنها نیستند

پس از پخش این مستند ۴۰ دقیقه‌ای، «یعقوب اصلان» از اعضای ت. گ.ب در این نشست درباره وضعیت فعلی این جنبش گفت: همه مردم ترکیه از این کاری که انجام شد، خوشحالند. الان هم اگر در جغرافیای ترکیه موردی اینچنینی باشد، جنبش فعالیت‌هایش را تکرار می‌کند.

وی افزود: من به خاطر گونی روی سر آمریکایی‌ها کشیدن، از سوی پلیس دستگیر و محکوم به زندان شدم اما بعداً محکومیتم به جریمه نقدی تغییر کرد. وقتی این مستند را دیدم، فهمیدم کارم چقدر صحیح بوده است. تشکیلات پلیس آن زمان دست جریان فتح‌الله گولن بود، بنابراین دو مدل پلیس مخالف و موافق داشتیم. اما اکنون پلیس ترکیه یکدست شده است و باور دارم اگر اقدام مشابهی پیش آید، پلیس ترکیه از اقدام ما حمایت هم خواهد کرد. آن زمان هم پلیس‌هایی که تحت جریان گولن نبودند، با ما همراهی کردند.

اصلان گفت: جوانان ایرانی فکر می‌کنند در مقابل آمریکا به تنهایی ایستاده‌اند، در حالی که در ترکیه، سوریه و ونزوئلا هم جوانان مقابل آمریکا ایستادگی می‌کنند. تا پیش از ساخت مستند «عقاب‌های گونی‌به‌سر»  فقط ترک‌ها از این قضیه آگاه بودند، اما الان هم جوانان ایرانی از این موضوع مطلع خواهند شد.

نماینده تلویزیون اولوسال ترکیه در ایران اظهار داشت: امپریالیسم از رسانه به عنوان یک نیروی فوق‌العاده استفاده می‌کند، ما هم ظرفیت این را داریم که از رسانه در راستای اهدافمان کمک بگیریم. قدرت آمریکا در حال افول است و رسانه می‌تواند به آن سرعت ببخشد. البته صحیح‌تر این است که بگوییم آمریکا ضعیف‌تر نشده؛ ما قوی‌تر شده‌ایم!

اصلان در پاسخ به اینکه جنبش ت. گ.ب به کدام جناح سیاسی در ترکیه متمایل است، گفت: الهام‌بخش جنبش ما، دهه ۶۰ میلادی است که سربازان ناوگان آمریکایی را در استانبول به دریا ریختند. ما در جنبش خود از همه احزاب داریم، از اسلامی تا سکولار اما نقطه مشترک همه مقابله با امپریالیسم است. مفهوم ملیت‌گرایی با نژادپرستی متفاوت است، وطن‌پرستی باید ضد امپریالیسم باشد.  

وی تأکید کرد: اگر با هم باشیم می‌توانیم گونی سر سربازان آمریکایی بکشیم، اگر با هم باشیم می‌توانیم پهپاد آمریکایی را ساقط کنیم. اگر با هم باشیم، رژیم صهیونیستی پایش را از فلسطین بیرون می‌گذارد. تاریخ هم نشان می‌دهد که باید کنار هم باشیم.

عضو جنبش جنبش ت. گ.ب تصریح کرد: ما با مردم آمریکا کاری نداریم، با حاکمیت آمریکا و طرحش با عنوان «خاورمیانه بزرگ» کار داریم و گروه‌هایی مثل پ. ک.ک و پژاک و ی. پ.گ از ابزارهای آمریکا برای محقق شدن آن هستند.

این مبارز ترک تصریح کرد: چشم دنیا به ایران است و هر کسی دنبال این است که ببیند آمریکا کی وارد جنگ با ایران می‌شود. مطمئن باشید اگر چنین اتفافی رخ دهد، مهم نیست چه کسی در ترکیه حاکم باشد، این را بدانید ملت ترک در کنار ملت ایران است و ما هم معتقدیم آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

* جنبش «ت. گ.ب» حامی سوریه است

محسن اردستانی رستمی در این نشست گفت: طی دو ـ سه سال اخیر نکاتی درباره ت. گ.ب شنیده بودم و برایم عجیب بود که این روحیه ضدآمریکایی در جمهوری اسلامی بازخوردی نداشته است. به همین دلیل، با کمک مرکز مستند حقیقت پاییز سال گذشته یک هفته درگیر کار ساخت این مستند شدیم و از جوانانی گفتیم که زخم‌خورده امپریالیسم هستند.

وی ادامه داد: مهمترین فعالیت ت. گ.ب همین گونی کشیدن است که از سال ۲۰۰۶ این جنبش آغاز شده اما جالب اینکه آنها هم حامی سوریه هم هستند.

این مستندساز تأکید کرد: نکته جالب این است که اعضای ت. گ.ب قبل از گونی کشیدن روی سر سربازان آمریکایی، فلسفه این امر را برای او توضیح می‌دهند تا او وحشت نکند. بعد هم دوباره به آن محل بر می‌گردند و دلایل کار خود را توضیح می‌دهند.

کارگردان مستند «عقاب‌های گونی‌به‌سر» در پایان گفت: بعد از تحقیر دومینووار ترامپ در روزهای اخیر، شاید دیدن این مستند در تلویزیون لذت زیادی داشته باشد. احتمالاً به زودی از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.