دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

وزارت فرهنگ، گام دوم شفافیت را هم برداشت

آیا واقعا موسسات تابعه زیر ذره‌بین شفافیت می آیند؟

حسین انتظامی

سینماپرس: حسین انتظامی، دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز مرحله دوم اجرای طرح شفافیت در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مرحله اول شفاف سازی، سال گذشته با ۸ اقدام اجرایی تعریف شد که بخش قابل توجهی از آن اجرا شد، تصریح کرد: اینک مرحله دوم پس از ارزیابی مرحله اول و اضافه کردن اقدامات اجرایی جدید در کنار تقویت اقدامات قبلی جمعا با ۱۴ شاخص توسط شورای معاونان وزارتخانه ابلاغ شده است.

وی افزود: در مرحله دوم، الزاماتی گذاشته شده که ضمانت تحقق شفافیت باشد از جمله این که تخصیص بودجه همه معاونت‌ها و موسسات مرتبط منوط به اقدامات چهارده گانه شده است.

انتظامی گفت:شفافیت یکی از کلان برنامه‌های محوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در جلسه رای اعتماد خود در مجلس به آن تاکید کرده‌است و در راستای رویکرد عمومی دولت، اهتمام ویژه‌ای بر تحقق آن  وجود دارد.

وی افزود:با تدبیر وزیر محترم و همت مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوشبختانه این وزارت در موضوع شفافیت، پیشگام همه دستگاه‌ها است.

دستیار ارشد وزیر بیان کرد: در این مرحله، انتشار برنامه ها، بودجه ها، آمار و اطلاعات برای تسهیل برنامه ریزی‌های فعالان فرهنگ و هنر، فهرست آثار ثبت شده از حیث صیانتی و حقوق مالکیت، علاوه بر ۸ محور قبلی تکلیف شده است. همچنین معاملات که قبلا فقط شامل معاملات کلان بود، در این مرحله شامل معاملات متوسط هم شده و تمام زیر مجموعه‌های وزارت فرهنگ موظف شده اند تصویر قراردادهای خود را منتشر کنند. بویژه آن که از سال گذشته به همه بخش‌ها ابلاغ شده بود که این بند را در قراردادهای خود اضافه کنند تا انتشار آن موجب سوءتفاهم برای طرف قرارداد نشود.

 دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ادامه داد: در مرحله دوم اجرای شفافیت در وزارت فرهنگ، انتشار گزارش‌های حسابرسی موسسات مشمول از جمله فارابی، موسسه نمایشگاه‌های ایران و حدود بیست موسسه دیگر الزامی شده است.

وی در توضیح شفافیت اظهار داشت: شفافیت، پیش بینی پذیری است و فقط به انتشار هزینه‌ها محدود نمی‌شود بلکه انتشار ضوابط روشن و صریح به نحوی که ذینفعان پیش از مراجعه به نهاد مربوط بتوانند پیش بینی کنند که خودشان یا رقیبشان مشمول مجوزها، خدمات و حمایت‌ها می‌شوند یا خیر و چرا؟

انتظامی گفت: در واقع ذینفعان باید بتوانند پیش بینی کنند که چه جوابی از دستگاه مربوط می‌گیرند؟ و بتوانند فرمول‌های محاسباتی یا نوبت‌ها را به صورت دستی محاسبه کنند؛ طبعا در این حالت، دستگاه‌ها پاسخگوتر می‌شوند و برای تک تک تصمیمات و اقدامات و حتی رویکردهایشان توجیهی مبتنی بر ضوابط اعلامی شان خواهند داشت و باب رفتار و پاسخ‌های سلیقه‌ای یا تبعیض آمیز بسته می‌شود.

وی همچنین از رسانه‌ها خواست با ایفای نقش نظارتی و تذکر کاستی‌ها به تحقق شفافیت در وزارت فرهنگ کمک کنند تا تبدیل به رویه عمومی در همه دستگاه‌ها شود.

گفتنی است دو روز پیش رئیس جمهور لایحه شفافیت را برای تصویب به مجلس فرستاد و انتظار می‌رود با تصویب این لایحه، این رویکرد دولت با سرعت بیشتری تحقق یابد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.