یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

گفتگو با بانوی فرهنگ و زبان اساطیری ایران

«حکایت دل» با استاد ژاله آموزگار

ژاله آموزگار

سینماپرس: دومین قسمت از مجموعه «حکایت دل» این هفته به معرفی استاد ژاله آموزگار اختصاص یافته است.

به گزارش سینماپرس، «حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب ۲۰ قسمت مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، یکشنبه ها  ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می شود.
دومین قسمت از این مجموعه تلویزیونی یکشنبه ۲ تیر ماه با عنوان «آموزگار سخن در اساطیر ایران» به معرفی و زندگی استاد ژاله آموزگار پرداخته است.
ژاله آموزگار پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی است. او دکتری زبان‌های باستانی (به‌طور دقیق‌تر، زبان‌های ایرانی و ادبیات مزدیسنی) از دانشگاه سوربن دارد و بیش از ۳۰ سال در دانشگاه تهران تدریس کرده‌است. از جمله آثار تألیفی او می‌توان به «تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام»، «زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن» و «تاریخ اساطیری ایران» اشاره کرد.
همچنین کتاب‌هایی همچون «نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار» اثر آرتور کریستن‌سن، «شناخت اساطیر ایران» نوشته جان هینلز و «ارداویراف‌نامه» ویرایش فیلیپ ژینیو از آثار ترجمه‌ای این استاد کهنه‌کار دانشگاه تهران است.
آموزگار، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است و از سال ۱۳۴۹ تا امروز به مدت ۴۶ سال است که به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول است و بسیاری از استادان رشته‌های گوناگون این دانشکده، از شاگردان او بوده‌اند.
مجموعه «حکایت دل» برای اولین بار از شبکه چهار سیما به روی آنتن می رود و روز دوشنبه ساعت  ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما بازپخش می شود.
این مجموعه زیر نظر دکتر حسین کرمی طراحی و تولید شده است و عوامل کار: تهیه کننده :سید علیرضا حسینی،     کارگردان :بیژن شکرریز، مشاور علمی  : دکتر شهین اعوانی.   پژوهشو طراحی سوالات: محبوبه کلانتری،    مدیر تصویر برداری: جواد صفا،   تدوین :راضیه فرمانی، مشاور تدوین، علیرضا حسینی، برنامه ریزی و گروکارگردانی: نگار نباتی، سید محمد میر معصومی.   مدیرتولید حمیدرضا سهرابی.   صدابرداران: کاظم بیتاری، فریال خزایی، مصطفی بهمنی، فاطمهرسول زاده. عکس: فهیمه حسینی، حمید سهرابی.   دستیاران نور و تصویر ...حمیدرضا رحمتی و مهدی نیلوفری ...میکس و امر فنی : مهسا علیپور، گرافیست: حمید حسینی. انتخاب موسیقی: بیژن شکرریز...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.