سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

قطب‌الدین صادقی:

تلویزیون ترجیح می‌دهد سریال‌های‌ کیلویی بسازد/ سریال‌های‌ بزرگ به مدیران‌ بزرگ نیاز دارند

دکتر قطب الدین صادقی در اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران

سینماپرس: قطب‌الدین صادقی، استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر با انتقاد از سریال‌های‌ بی‌سر و تهی که این روزها در تلویزیون تولید می‌شوند، تاکید کرد ساخت مجموعه‌های بزرگ و ماندگار، نیازمند نویسندگان، کارگردانان، بازیگران و از همه مهم‌تر مدیران بزرگ است.

به گزارش سینماپرس،  سریال «کیف انگلیسی» به کارگردانی سیدضیاالدین دری، مدتی است هر شب ساعت ۲۴ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۱۸ تکرار می‌شود.  این سریال برای نخستین بار در سال ۱۳۷۹ روی آنتن تلویزیون رفت و مورد توجه قرار گرفت.

داستان «کیف انگلیسی» درباره جوانی به نام منصور ادیبان (با بازی علی مصفا) است که پس از تحصیل در فرانسه، تازه به شهرستان کوچک زندگی خانوادگی‌اش برگشته است. او که یک جوان آرمان‌خواه است، پس از شکست در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای ملی، با حمایت مستانه (با بازی لیلا حاتمی)، دختری از طبقه رجال، در انتخابات دوره بعدی مجلس پیروز می‌شود. ادیبان تحت تاثیر مستانه با مقامات انگلیسی‌ آشنا شده و از این رهگذر، تغییراتی اساسی در زندگی خصوصی و تفکرات قبلی‌اش پدید می‌آید.

علی مصفا، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیروس گرجستانی، فرهاد اصلانی، صبا کمالی، قطب‌الدین صادقی، حسام نواب‌صفوی، جعفر بزرگی، منصور والامقام و رضا کیانیان از جمله بازیگران این سریال هستند.

قطب‌الدین صادقی، نویسنده، استاد تئاتر در دانشگاه و کارگردان بیش از  ۵۰ نمایش، یکی از بازیگران کلیدی  «کیف انگلیسی» در نقش مقامی صاحب‌نفوذ است که بسیاری از اتفاقات پشت پرده سیاست کشور را شکل می‌دهد. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره چگونگی پیوستنش به گروه بازیگران «کیف انگلیسی» توضیح می‌دهد: «همه روزهای کار در  سریال «کیف انگلیسی» خاطره است که البته‌ شاید این خاطرات‌ شخصی به درد مردم نخورد. از آغاز فعالیتم با این‌ گروه بگویم که من در ابتدا آقای‌ دُری را نمی‌شناختم، آقای شریفی‌نیا در این سریال مسئول انتخاب بازیگران بود، قرار بر این بود که مرحوم انتظامی‌ در این نقش باشند که گفتند در سریال‌های آقای‌ حاتمی‌ مشابه چنین شخصیتی را بازی کرده و تکراری می‌شود. یکی‌دو نفر دیگر برای‌ این نقش در نظر گرفته‌ شدند که آقای شریفی‌نیا نپذیرفتند و من را به عنوان فرد مناسب معرفی‌کردند. متن را خواندم و نقش را پذیرفتم، صحبتی کوتاه‌ با آقای دری داشتم و ایشان هم موافقت خود را اعلام کردند و کار را شروع کردیم. برای گریم این سریال، تست گریم این نقش چهار یا پنج بار تغییر داده شد.»

ساخت سریال‌های‌ بزرگ به کارگردان‌ها، نویسندگان‌ و بازیگران بزرگ و از همه مهم‌تر به مدیران‌ بزرگ نیاز دارد که در حال حاضر امور دست چنین کسانی نیست

پخش سریال «کیف انگلیسی» در ۲۰ سال گذشته بارها از شبکه‌های گوناگون سیما تکرار شده و هر بار هم مورد استقبال قرار گرفته است.  صادقی درباره این‌که چرا مجموعه‌های تلویزیونی جدید نمی‌توانند موفقیت آثار پیشین سیما را تکرار کنند، می‌گوید: «دلیل این را نه از من‌ که‌ باید از مسئولین بپرسید، مدیران تلویزیون،  الان سریال‌های کیلویی و بی سر و ته سرگرم کننده و شبه‌خانوادگی‌ می‌سازند و دل‌شان خوش است و لابد آن‌ها را ترجیح می‌دهند.»

او تاکید می‌کند: «ساخت سریال‌های‌ بزرگ به کارگردان‌ها، نویسندگان‌ و بازیگران بزرگ و از همه مهم‌تر به مدیران‌ بزرگ نیاز دارد که در حال حاضر امور دست چنین کسانی نیست.»

قطب‌الدین صادقی همچنین درباره فعالیت‌های آینده خود در عرصه تئاتر می‌گوید: «در حال‌حاضر سه نمایشنامه جدید نوشته‌ام؛   «سیل»، «در چشمان زنی» و «هیچ کس نمی‌داند در کجا می‌میرد». این سه نمایشنامه در مورد مسائل‌ روز است که موضوع‌هایی چون سیل‌زدگان اخیر، بحران‌های‌ اخلاقی‌روزگار ما و داستان دو کرد در زندان آلمان را دربر می‌گیرد و فعلا برنامه‌ای برای اجرای آن‌ها ندارم. در حال‌حاضر نمایشنامه‌های «آنتیگون» و «سکوتت برای‌ کشتنم کافی‌ است» را تمرین می‌کنیم که متن دومی، مربوط به چهار شکل‌خشونت در جامعه ما است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.