سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵

عصر دوشنبه ۲۷ خرداد؛

مراسم نکوداشت جمشید مشایخی برگزار شد

جمشید مشایخی

سینماپرس: عصر روز گذشته ۲۷ خرداد مراسم نکوداشت جمشید مشایخی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین نکوداشت زنده‌یاد استاد جمشید مشایخی با حضور اهالی فرهنگ و هنر، عصر دوشنبه ۲۷ خرداد در مجموعه فرهنگی و هنری آسمان برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای سیدعباس سجادی برگزار شد، در ابتدا علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، اظهار کرد: درباره استاد مشایخی بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند؛ هنرمندی مردمی و اخلاق‌مدار که به شدت علاقه‌مند به ادبیات، فرهنگ و هنر ایران بود و بی‌دریغ به مردم کشورش عشق می‌ورزید. هنرمندی افتخار آفرین با کارنامه‌ای درخشان و پربار در سینما، تئاتر و تلویزیون؛ با نقش‌هایی ماندگار و فراموش‌نشدنی در تاریخ هنرهای نمایشی ما.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگستان هنر که در تجلیل و نکوداشت مقام هنری هنرمندان بزرگ کشور برگزار می‌شود، گفت: در ادامه نشست‌های فرهنگستان‌هنر، در تجلیل و نکوداشت هنرمندان پیشکسوت و مفاخر هنری کشورمان که جزو برنامه‌های گروه‌های تخصصی فرهنگستان هنر است، در دیداری که اواخر سال گذشته با استاد مشایخی داشتیم، قرار شد این مراسم در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شود که متاسفانه با درگذشت ایشان این امکان از ما سلب شد و جامعه هنری کشورمان یکی از بزرگان خود را از دست داد.

سرپرست فرهنگستان هنر در همین زمینه ادامه داد: پس از این ضایعه تاسف بار با هماهنگی خانواده استاد به ویژه نادر مشایخی که ما را در این مدت همراهی کردند و با همکاری برخی از سازمان‌های هنری توانستیم برنامه‌های مناسبی را برای این مراسم تدارک ببینیم از جمله کتاب یادنامه‌ای مشتمل بر مقالات، یاداشت‌های بزرگان سینما و تئاتر، مصاحبه‌های تخصصی و غیره که این کتاب با همکاری بنیاد سینمایی فارابی چاپ و منتشر شد و در این مراسم رونمایی می‌شود.

سخنران بعدی این برنامه سیدمحمد بهشتی عضو پیوسته و عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر بود. بهشتی گفت: مرحوم مشایخی از معدود سرمایه‌های سینمای ایران است که با عمر صنعت سینمای ایران همراه بود. درست است که تاریخ سینمای ایران از دختر لُر آغاز شد اما صنعت سینمای ایران همواره مدیون چهره‌هایی است که با حضورشان ستون‌های اصلی سینمای کشور را تشکیل می‌دادند و یادگارهای ارزشمندی را از خود به جا گذاشتند.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: اگر ما امروز هنوز به حافظ تفعل می‌زنیم و از او پاسخ می‌خواهیم، برای این است که احساس می‌کنیم حافظ برای ما زنده است و مرحوم مشایخی نیز با آثاری که از خود به جا گذاشته است حتماً در ذخیره حافظه تاریخ هنری ما نیز چنین جایگاهی دارد و همیشه در اذهان ما زنده و جاوید است.

سپس مسعود کیمیایی اظهار کرد: خیلی سخت است درباره بازیگر توانایی مانند جمشید مشایخی سخن بگویم. جمشید مشایخی لایه‌های زیادی داشت با اخلاق‌های متفاوت. لایه‌هایی که شعر بود، کهن مردی که بسیار بسیار توانا بود. او در گفتن نظریات خودش بسیار توانا بود و به راحتی حرفش را می زد. امثال مشایخی کم‌یابند. او از جمله کسانی است که می‌توانم با افتخار بگویم در سه فیلم با او همکاری داشتم.

در ادامه این مراسم ایرج راد عضو گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر روی صحنه رفت و درباره جمشید مشایخی چنین گفت: جمشید مشایخی هر زمان که به روی صحنه می‌آمد دستی روی صحنه می‌کشید و خاک صحنه را می‌بوسید. صحنه برای او جای مقدس و محل عبادت بود. مکانی که برای او بالاترین مقام را داشت. او عاشق صحنه بود.

در ادامه این مراسم، موسیقی ارکسترال «افسوس همه عمر دیر رسیدیم» ساخته نادر مشایخی روی صحنه رفت.

سپس نادر مشایخی درباره قطعاتی که به یاد پدرش ساخته اظهار کرد: پدرم به مرام‌های اصیل ایرانی علاقه‌ای خاص داشت، همینطور ادبیات و شعر را بسیار دوست می‌داشت و در حوزه موسیقی، دستگاه اصفهان را می‌پسندید و همیشه از من می‌خواست آثاری با مضامینی خاص در دستگاه‌های ایرانی بسازم. بسیار پشیمانم که این کار را در زمان حیات او انجام ندادم. به همین دلیل با همان الهاماتی که برای او بسیار مهم بود، قطعاتی را ساختم با عنوان «افسوس همه عمر دیر رسیدیم»

در این مراسم فیلم مستند کوتاهی از آخرین مصاحبه تصویری با زنده یاد جمشید مشایخی که توسط فرهنگستان هنر تهیه شده است به نمایش در آمد.

در ادامه این مراسم از پرتره استاد مشایخی اثر حبیب درخشانی، کتاب یادنامه استاد جمشید مشایخی به کوشش منیژه کنگرانی و سردیس استاد مشایخی اثر احمد عرب‌بیگی با حضور علی نصیریان عضو گروه نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر و جمعی دیگر از هنرمندان و مسٔولان فرهنگی رونمایی شد.

در پایان مراسم نیز نمایشگاه گزیده پوستر فیلم‌هایی که زنده‌یاد جمشید مشایخی در آنها ایفای نقش کرده، به همراه تصاویر شخصی و یادبودها و تندیس‌هایی که وی در طول عمر بازیگری خود دریافت کرده است، گشایش یافت.

در این مراسم حجت‌الاسلام دعایی، محمدعلی کی‌نژاد، احمد مسجدجامعی، محمد جواد حق‌شناس، سید محمد مجتبی حسینی، منوچهر شاهسواری، علیرضا تابش، علی اکبر صفی پور، محمدمهدی حیدریان، مجتبی رحماندوست، و … از مسئولان کشوری حضور داشتند. همچنین داریوش اسدزاده، علی نصیریان، مسعود کیمیایی، فاطمه معتمد آریا، جمشید گرگین، بهزاد فراهانی، جهانگیر الماسی احترام برومند، سیروس ابراهیم‌زاده، منوچهر طیاب، شاهین فرهت، هادی سیف، علی اوسیوند، علی دهکردی، و…از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

مراسم نکوداشت زنده‌یاد جمشید مشایخی، با همکاری موسسه فرهنگی و هنری صبا، بنیاد رودکی، خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان زیباسازی شهر تهران، موزه سینما و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در مجموعه فرهنگی و هنری آسمانِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.