سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷

در جشنواره شانگهای عنوان شد؛

میرکریمی به شانگهای رفت/ ایران و چین در تولید مشترک سینمایی همکاری می کنند

سیدرضا میرکریمی در نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: رییس کمپانی فیلم چین دیروز اعلام کرد ایران و چین با هم تولیدات مشترک سینمایی می‌سازند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، میائو ژیائوتیان اعلام کرد چین قرارداد همکاری در تولیدات سینمایی با ۲۲ کشور امضا کرده و چنین قراردادی را با ایران تا پایان امسال امضا می‌کند.

این مقام مسئول شرکت تولید فیلم چین این خبر را دیروز در جشنواره فیلم شانگهای اعلام کرد. این جشنواره امسال میزبان ۶ فیلم در بخش «فوکوس ایران» است و جلسات گروهی را برای همکاری عمیق‌تر نیز برگزار خواهد کرد.

رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در نشستی به ارایه چشم‌اندازی از سینمای ایران پرداخت و درباره تاریخ و عملکرد مدرن آن صحبت کرد. او در بخش مهمی از صحبت‌هایش به معرفی سازمان‌ها و بخش‌های دولتی صنعت فیلم ایران اشاره کرد که در راس این فهرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران جای داشت.

در این نشست جیانگ هیانگ کارگردان سینما گفت: چین و ایران در زمینه‌هایی چون محیط اجتماعی و محیط خلاقانه نقاط مشترک زیادی دارند.

وانگ یی‌بینگ مدیرعامل «گروه فیلمسازی درتی مانکی» گفت: صنعت فیلم ایران و چین علاقه‌مند موضوع‌های واقع‌بینانه هستند و هر یک از این دو کشور ساختار اجتماعی پیچیده، جمعیتی وسیع و خاکی پهناور برای خلاقیت دارد.

کمپانی وانگ، درام اجتماعی واقع‌گرایانه «مرگ برای بقا» را سال ۲۰۱۸ تولید کرده که هم با تحسین منتقدان و هم با فروش خوب در باکس‌آفیس روبه‌رو شد.

کامیار محسنین مدیر روابط بین‌المللی جشنواره فیلم فجر نیز در این نشست گفت: دولت‌ها می‌توانند تلاش کنند تا به تشویق همکاری بین کشورها بپردازند، اما اجرا باید توسط فیلمسازان انجام شود. فیلمسازان نیاز دارند تا دیالوگ بیشتری بایکدیگر داشته باشند. شاید در بخش فیلم‌های کودک می‌توانیم چشم‌اندازهای وسیع‌تری برای همکاری داشته باشیم.

وانگ در ادامه با اشاره به موفقیت فیلم لبنانی «کفرناحوم» در باکس‌آفیس چین گفت: فیلم‌های ایرانی هم می‌توانند چنین موقعیتی در چین کسب کنند.

وی افزود: بازسازی فیلم‌ها هم یک فرم از همکاری است و ما با چندین کمپانی کار کردیم تا «مرگ برای بقا» را ساختیم. بازسازی فقط یک ترفند تجاری نیست، به ویژه وقتی موضوع‌های واقع‌گرایانه مطرح باشد. محتوای این همکاری می‌تواند شخصیت‌های خاص هر کشور را منعکس کند؛ مخصوصاً وقتی تفاوت‌های آشکار فرهنگی و معناهای فرهنگی بسیار بزرگ‌تر از ارزش‌های بازار وجود داشته باشد.

امسال «قصر شیرین» به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا میرکریمی در بخش مسابقه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای روی پرده می‌رود.

بیست و دومین دوره این جشنواره از ۲۵ خرداد تا ۳ تیر ماه در چین برگزار می‌شود.

«تشریح» ساخته سیاوش شهابی در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه، «همچنان که می‌مردم» ساخته مصطفی سیاری در بخش رقابتی استعداد جدید آسیا (این فیلم در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری نامزد شده)، «سه رخ» ساخته جعفر پناهی در بخش زنده‌باد جشنواره، فیلم‌های بلند «مغزهای کوچک زنگ‌زده» ساخته هومن سیدی، «درون ماهی» ساخته بهزاد وزیری، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی، «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی، «اتاق تاریک» ساخته روح‌الله حجازی و «ماهی قرمز» ساخته علیرضا گل افشان و محصول آلمان در بخش غیررقابتی دهکده جهانی جشنواره به نمایش درمی‌آیند.

نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترکیه امسال رئیس داوران جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.