سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

کارگردان فیلم مطرح کرد؛

«گل نسا» همچنان در انتظار اکران

فیلم سینمایی «گل نساء»

سینماپرس: ستار چمنی‌گل کارگردان فیلم سینمایی «گل نسا» عنوان کرد که هرچند به صورت مستقل به ساخت این فیلم اقدام کرده اما نسبت به «گل نسا» بی‌مهری می‌شود و اجازه اکران پیدا نکرده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «گل نسا» ساختە ستار چمنی‌گل و با فیلمنامە‌ای از ویدا صالحی همسر وی، تاکنون در ۲۵ جشنوارە مختلف جهانی پذیرفتە شدە و جوایزی از جمله بهترین تصویربرداری، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد به دست آوردە است.

«گل نسا» ماجرای زندگی زن و مردی افغان بە نام‌های گل محمد و گل نسا را روایت می‌کند کە بعد از مهاجرت غیرقانونی بە ایران در کورە آجرپزی مشغول بە کار شدە و زندگی آن‌ها دست خوش اتفاقاتی می‌شود.

چمنی‌گل در این گفتگو ضمن مرور موفقیت‌های جهانی فیلم «گل نسا» از عدم حمایت از این فیلم برای اکران مناسب در داخل کشور انتقاد می‌کند.

* خودتان دلیل موفقیت فیلم «گل نسا» در سطح بین‌المللی و استقبال جشنوارەهای جهانی از این فیلم را چه می‌دانید؟ چە ویژگی‌ای «گل نسا» را متفاوت نشان می‌دهد؟

به نظر من مهمترین بخش دیده شدن «گل نسا» داستان و قصه آن است. تازگی روایت داستان و فیلمنامه و به تبع آن فیلمبرداری، بازیگری و بقیه عوامل فیلم در دیده شدن آن خیلی موثر بوده و بر اساس داستان، کارگردانی آن هم مورد توجه قرار گرفته است.

* این اولین کار بلند سینمایی شماست که موضوع عشق و معضلات اجتماعی را انتخاب کرده‌اید. می‌خواهید بازهم در این حوزە کار کنید یا تمایل دارید ژانرهای دیگر را هم تجربە کنید؟

به‌عنوان تهیه کننده و کارگردان در حوزه سینما، علاقه بیشتر من به موضوعات اجتماعی است. در این مسیر هم با توجه به اینکه با ویدا صالحی فیلمنامه‌نویس به عنوان زوج هنری ارتباط فکری نزدیکی با هم داریم، ایشان هم دغدغه‌های من را بهتر متوجه می‌شوند و چون خودشان زنان را بیشتر از من می‌شناسند، همیشه تلاش دارند تا در این حوزه بهترین آثار را تحویل بنده بدهند.

* فیلم «گل نسا» در جشنوارەهای بین‌المللی زیادی پذیرفتە شدە، در جشنوارە لس‌آنجلس آمریکا بە عنوان نمایندە ایران شرکت می‌کنید؟

متاسفانه ما همیشه به عنوان نماینده ایران در این جشنواره شرکت کرده‌ایم. به این دلیل کلمه «متاسفانه» را به کار می‌برم که با وجود حضور در جشنواره‌های مختلف مثل آسیاپاسفیک، مونترال، بروکلین، رمی، کازان، اسکار آفریقایی، دوربان، تاشکند، بیرمنگام و… و کسب بیش از ۱۵ جایزه بین‌المللی در حوزه‌های فیلمنامه، کارگردانی، بهترین فیلم، بازیگری مرد و زن و فیلمبرداری ولی با بی‌مهری‌های حوزه اکران هنوز موفق به اکران فیلم در کشور خود نشده‌ایم.

ضمن اینکه حالا ۲ سال و نیم می‌شود که من دنبال اکران «گل نسا» هستم ولی چون در سینما عضو هیچ باند و دار و دسته‌ای نیستم و به طور مستقل کار می‌کنم، هم از نظر مالی ضررهای زیادی را برای ما به وجود آورده است و هم از نظر معنوی دچار آسیب شده‌ایم چراکه دوست داشتیم مردم، همکاران و اهالی سینما، فیلم را روی پرده نقره‌ای سینما ببینند. هر چند که بعضی از دوستان، در خارج از ایران و در اکران جشنواره‌ها، فیلم را روی پرده مشاهده کرده‌اند.

* برای ساخت «گل نسا» حمایت مالی هم جلب کرده‌اید؟

این فیلم کاملاً در بخش خصوصی و با بودجه شخصی ساخته شده و هیچ ارگان دولتی و خصوصی حاضر به حمایت مادی از این فیلم نشد. دلیل آن را هم تا به این لحظه نمی‌دانم. آقای یوسف کریمی که از استادان دانشگاهی کردستان در حوزه جامعه شناسی است و یکی از استادان من است، از نظر مالی قسمتی از هزینه‌های فیلم را تأمین کردند و من همیشه مدیون او می‌مانم اما بقیه بودجه را شخصاً به همراه همسرم ویدا صالحی تامین کردیم از سوی دیگر حضور دوست بزرگوارم حسین مرزبان را که به عنوان مجری طرح در کنار پروژه بود، فراموش نخواهم کرد.

*در فضای مجازی از ساخت ۲ اثر متفاوت خبر دادە بودید، فیلم‌های جدیدتان بە زودی ساختە خواهد شد؟

۲ فیلمنامه بلند را ویدا صالحی آماده کرده که یکی از آنها مستند بلندی درباره زندگی یک کولبر کورد و همچنین یک فیلمنامه داستانی دیگر هم در حوزه مسائل زنان است. امیدوارم به زودی با پیدا کردن اسپانسر و حمایت مالی از این ۲ اثر، بتوانیم یکی از آنها را در سال ۱۳۹۸ کلید بزنیم.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.