دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

برای پرداختن به موضوعات تاریخی؛

اقتصاد سینمای ایران نحیف است

احمدرضا درویش در نشست خبری فیلم «رستاخیز» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: احمدرضا درویش کارگردان سینما گفت: اقتصاد سینمای ایران نحیف است و بسیاری از موضوع‌های جدی تاریخ معاصر به این دلیل در قالب فیلم سینمایی ساخته نشده است. سینماگران علاقه‌مند هستند در این عرصه کار کنند اما بضاعت مالی برای این کار وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، احمدرضا درویش به مناسبت هشتمین سالگرد تأسیس «اوج» در خصوص عملکرد این سازمان هنری رسانه‌ای گفت: در عرصه داخلی و در جهان، به ویژه کشورهای اطراف منطقه رویدادهای مختلفی رخ داده است. تجزیه خاورمیانه، ظهور تکفیری‌ها، رشد داعش و اتفاق‌هایی که در سوریه و عراق افتاده می‌تواند دستمایه ساخت فیلم، مستند و برنامه تلویزیونی باشد. اوج در این زمینه موفق بوده است.

این کارگردان ادامه داد: نهادها، موسسات خصوصی و دولتی متعدد و مختلف در زمینه ساخت فیلم و مستند در حوزه جدی فعالیت دارند، اما تمرکز و توجه جدی موسسه اوج در این زمینه چشمگیر و قابل توجه است. اغلب این آثار سینمایی و مستند که در اوج تهیه شده، توسط جوان‌های خلاق و بااستعداد ساخته شده است. اگر حمایت سازمان اوج نبود این جوانان زمینه‌ای برای حرکت و بروز توانایی شان نداشتند.

کارگردان فیلم «متولد ماه مهر» گفت: خوشبختانه بیشتر این آثار از شبکه مستند و دیگر شبکه‌های تلویزیون پخش شده یا در نوبت پخش است. این اسناد تصویری باارزش سال‌ها بعد قابل بررسی، استناد و تحلیل است.

درویش در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از شاخصه‌های «اوج» تا امروز چابکی و سرعت عمل بوده است. توجه رسانه‌ای به مسائل و رخدادهای سیاسی و اجتماعی داخل کشور و منطقه و پوشش و ثبت آنها در زمانی کوتاه قابل تقدیر است. این چابکی و واکنش به موقع را در رسانه ملی نمی‌بینیم. بخش خصوصی هم به دلیل محدودیت‌های اقتصادی قادر به عملکرد سریع و پوشش گسترده رسانه‌ای مطلوب و مناسب نیست. وجود نگاه عملیاتی و حضور در خط مقدم رخدادها برکات فراوانی برای حوزه فرهنگ دارد.

این نویسنده و کارگردان افزود: مطلع بودن از اخبار و وقایع روز و آگاه بودن از روند رخدادها دیگر مزیت سازمان اوج است که تصمیم گیری درباره تولید آثار را به روز کرده، این عکس‌العمل‌ها و تصمیم گیری‌های سیستمی از امتیازهای موسسه اوج است که در موفقیت آن موثر بوده است.

* اقتصاد سینمای ایران نحیف است

درویش با اشاره به نیاز ساخت فیلم سینمایی درباره مهمترین مقاطع تاریخ سیاسی این سرزمین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره خلائی در سینما دیده شده و آن بسترسازی برای ساخت آثار جدی است. به نظر می‌رسد سازمان اوج با توجه به بضاعت‌ها و عملکردی که داشته باید در سینما، در این عرصه پررنگ‌تر فعالیت کند. اقتصاد سینمای ایران نحیف است و بسیاری از موضوع‌های جدی تاریخ معاصر به این دلیل در قالب فیلم سینمایی ساخته نشده است. سینماگران علاقه‌مند هستند در این عرصه کار کنند اما بضاعت مالی برای این کار وجود ندارد.

او ادامه داد: حوادث مهم سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که به پیروزی انقلاب انجامید و رویدادهای شاخص تاریخ معاصر، سال‌های دفاع مقدس و حتی پدیده‌های متاخر جای کار دارند و سازمان اوج می‌تواند در این بخش پرچم‌دار باشد. کارهایی که بهرام توکلی، محمدحسین مهدویان و ابراهیم حاتمی‌کیا در این سال‌ها در اوج انجام داده‌اند از اتفاق‌های سینمایی مهم و باارزش است.

احمدرضا درویش با اشاره به گستردگی فعالیت‌های این سازمان گفت: سازمان اوج خود را محدود به سینما و تلویزیون نکرده است. این ویژگی هم می‌تواند مثبت باشد، هم تهدیدکننده تلقی شود. فعالیت گسترده و متنوع سمعی و بصری و رسانه‌ای در صورتی پویاست که بسترهای فکری آن قوی باشد. نظامی پویا و متکثر از تفکر، تکنیک، آگاهی، بینش و منابع مالی ضروری است تا تنوع این تولیدات حفظ شود. پشتیبانی نهادهای مختلف از سازمان اوج می‌تواند این موسسه را به یک نهاد کامل و جامع از موسسات سینمایی، تلویزیونی  و رسانه‌ای تبدیل کند.

کارگردان فیلم سینمایی «کیمیا» در پایان سخنانش با آرزوی موفقیت برای مدیران «اوج» گفت: امیدوارم حرکت و تلاش این دوستان مورد رضایت خداوند و مردم باشد و ان‌شاءلله در تولید آثار برتر مثل گذشته موفق باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.