یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۳

روزبهانی: در موقعیتی که برخی اهالی سینما پول خرید مایحتاج خود را ندارند تأسیس ساختمان جدید خانه سینما چه معنایی دارد؟/ خرج اضافه از جیب هنرمندان حرام است

محسن روزبهانی

سینماپرس: محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه و برنده ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر گفت: بارها شاهد درددل های هنرمندانی بوده ام که از وضعیت بغرنج و بد معیشتی شان گلایه داشتند اما افسوس که مسئولان به جای ارائه خدمات صنفی واقعی و رسیدگی به حال این افراد، از جیب آن ها برمی دارند و در جاهایی خرج می کنند که هیچ ضرورتی ندارد.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «به وقت شام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بیکاری، خانه نشینی و سرگردانی در میان اهالی سینما، امروزه بیش از هر زمان دیگری بیداد می کند. خود بنده بسیاری از هنرمندان را می شناسم که سال ها برای سینمای ایران و اعتلا و رشد آن زحمت کشیده اند اما اینک بیکار و خانه نشین شده اند و حتی از پس تأمین معاش روزانه شان برنمی آیند اما هیچ دغدغه ای برای رفع مشکلات آن ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در صنف خود ما که بسیار جمع و جور و کوچک است در حال حاضر رسماً هیچ کس مشغول کار نیست و اگر احیاناً یکی دو نفری هم کار داشته باشند به صورت تک جلسه ای و بسیار کوچک است؛ ما که یک صنف کوچک هستیم این مشکلات را داریم حالا بروید و ببینید در صنف هایی که چند صد نفر عضو دارند تا چه میزان بیکاری وجود دارد! سوأل بنده این است که چه کسی حامی این هنرمندان است؟ این افراد برای گذران زندگی خود باید چه کار کنند؟ چرا هیچ کس به فریادشان نمی رسد؟

روزبهانی با طرح این پرسش که مسئولان خانه سینما وقتی کار نیست چه چیزی را توسعه و گسترش می دهند اظهار داشت: درست است که توسعه در هر حوزه ای خوب است اما به شرطی که بیکاری نباشد. مسئولان خانه سینما چطور راضی می شوند با پول سینماگرانی که به سختی روزگار می گذارنند ساختمان جدید احداث یا اجاره کنند؟

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» تصریح کرد: سینما هیچ وقت برای مسئولان دغدغه نبوده و نیست و قطعاً در این موقعیت که در مملکت کار نیست و کارهای تولیدی و کارخانه هم خوابیده اند وضعیت بدتر از گذشته شده است؛ اما مسئولان موظف هستند امین و امانتدار و حافظ منافع سینماگران باشند، موظفند معیشت سینماگران را تأمین کنند و به فکر خانواده های آن ها باشند، نه اینکه ساختمان جدید تأسیس کنند و پول ها را حیف و میل کنند، همه این ها خرج های اضافه است و خرج اضافه از جیب هنرمندان حرام است.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه عادت شده مسئولان هر کاری می خواهند انجام دهند اظهار داشت: ما مدت ها است در انتظار شفاف سازی در تمامی ارکان سینمای کشور نشسته ایم اما دریغ از ذره ای شفاف سازی! در هیچ کجای این سینما شفاف سازی صورت نگرفته و نمی گیرد، این همه بریز و بپاش ها در سینما از جیب و کیسه چه کسانی است؟ بنده معتقدم این مدیران و مسئولان بالادستی هستند که باید خرخره مدیران میانی شان را بگیرند و آن ها را بازخواست کنند اما گویا آن ها هم منافع شان با این کار به خطر می افتد و ترجیح می دهند همه چیز در خفا باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.